مرورگر کروم به زودی از برنامه روت اختصاصی گوگل استفاده می کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – شرکت گوگل در نظر دارد تا به جای استفاده از برنامه روت پلتفرم های دیگر، برنامه روت اختصاصی خودش را برای مرورگر کروم عرضه کند.

اینطور که پیداست کمپانی گوگل در نظر دارد تا برای مرورگر وب خود یعنی کروم، یک برنامه روت (Root Program) اختصاصی را راه اندازی کند.

یک برنامه روت شامل فهرستی از گواهینامه های روت (Root Certificate) است که سیستم عامل ها و اپلیکیشن ها به واسطه آن هویت یک نرم افزار را هنگام نصب شناسایی می کنند. مرورگرهایی مانند کروم با استفاده از چنین برنامه هایی قادر هستند تا به بررسی اعتبار اتصالات HTTPS بپردازند؛ بدین ترتیب که ابتدا جواز SSL وب سایت را مورد ارزیابی قرار داده و سپس بررسی می کنند که آیا گواهی روتی که برای تولید جواز SSL به کار رفته جزو برنامه روت محلی بوده یا خیر.

مرورگر کروم در سال 2009 راه اندازی شده و نحوه پیکربندی آن به گونه ای است که از برنامه روت پلتفرم اصلی استفاده می کند. به عنوان مثال، اگر مرورگر روی سیستم عامل ویندوز اجرا شود، جواز SSL سایت را با تکیه بر برنامه روت ویندوز یعنی Mirosoft Trusted Root Program بررسی می کند و اگر روی سیستم macOS از کروم استفاده شود، نحوه بررسی جواز SSL از طریق برنامه روت اپل یعنی Apple Root Certificate Program انجام می گیرد.

حال گوگل اعلام کرده که در حال آماده سازی برنامه روت اختصاصی خود با نام Chrome Root Program است. این برنامه برای نسخه های مختلف کروم و روی تمامی پلتفرم ها (به جز iOS) عرضه می شود. البته ساخت این برنامه هنوز در مراحل مقدماتی است و گوگل فعلا از همان رویه قبلی برای بررسی جوازها استفاده خواهد کرد.

این کمپانی در حال حاضر مجموعه ای از قوانین را در اختیار مقامات صدور گواهینامه یا CAها (شرکت هایی که جواز SSL را برای وب سایت ها صادر می کنند) قرار داده و از آن ها خواسته تا این قوانین را درChrome Root Program اعمال کنند. بدین ترتیب هر زمان که گوگل آماده استفاده از برنامه روت اختصاصی شد، مشکلی برای کاربر به وجود نخواهد آمد.

مرورگر کروم 60 الی 65 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده و درگاهی برای ورود به اینترنت به شمار می رود. بنابراین انتظار می رود که اغلب CAها مشارکت خود را برای راه اندازی برنامه روت کروم نشان دهند.  

البته گوگل نخستین شرکتی نیست که قصد دارد برای مرورگر خود از برنامه روت اختصاصی استفاده کند. شاید جالب باشد بدانید که موزیلا نیز از همان بدو راه اندازی فایرفاکس همین رویه را در پیش گرفته است.

گوگل دلایل مختلفی برای راه اندازی برنامه روت اختصاصی خود دارد؛ مثلا اینکه تیم امنیتی کروم سریع تر می تواند در کار CAها مداخله کرده و از رفتار بد آن ها ممانعت به عمل آورد. از طرفی شرکت تمایل دارد تا عملکرد مرورگر روی تمام پلتفرم ها یکپارچه و ثابت باشد.

اما این خواسته گوگل به مذاق خیلی ها خوش نیامده و اجرای آن در محیط های سازمانی ممکن است باعث اختلاف شود؛ چراکه برخی کمپانی ها ترجیح می دهند مجوزهایی که با استفاده از برنامه روت آن ها صادر می شود را تحت نظر بگیرند. تا کنون افراد بسیاری مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده و آن را یک بار اضافی بر گردن مدیران سیستمی خوانده اند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر