راکت لیک اینتل بهبود دورقمی IPC نسبت ‌به آیس لیک ارائه خواهد داد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اینتل رسما تأیید کرد که پردازنده‌های نسل یازدهمی مخصوص دسکتاپ که با نام خانواده‌ی راکت لیک (Intel Rocket Lake) شناخته می‌شوند، قرار است در سه‌ماهه‌ی نخست سال آینده‌ی میلادی از راه برسند. اینتل می‌گوید IPC (دستورالعمل بر سیکل کلاک) پردازنده‌های سری راکت لیک قرار است نسبت ‌به نسل فعلی پردازنده‌های دسکتاپ بهبود دورقمی پیدا کند. اینتل این خانواده از پردازنده‌ها را با نام کامل Rocket Lake-S خطاب می‌کند. بر اساس گفته‌ی تیم آبی، پردازنده‌های Rocket Lake-S برای بوت شدن، شامل PCI Express 4.0 خواهند بود.

اینتل روز ۲۹ اکتبر ۲۰۲۰ (۸ آبان ۱۳۹۹) به اطلاعاتی که به‌صورت رسمی درباره‌ی پردازنده‌های راکت لیک دردسترس هستند، جزئیات بیشتری اضافه کرد و به‌طور ویژه روی مبحث IPC مانور داد. اینتل می‌گوید بهبود دورقمی عدد IPC پردازنده‌های راکت لیک به ‌لطف استفاده‌ از معماری جدید Cypress Cove به‌ دست می‌آید.

از آن‌جایی که اینتل به پردازنده‌های راکت لیک به‌عنوان عضوی از پردازنده‌های نسل یازدهمی نگاه می‌کند، می‌توانیم این‌گونه برداشت کنیم که اساسا پردازنده‌های Rocket Lake-S قرار است نسبت‌ به پردازنده‌های سری Ice Lake-S که شامل پردازنده‌ی قدرتمند و محبوب Intel Core i9-10900K می‌شوند، بیش از ۱۰ درصد IPC بیشتر داشته باشند. اینتل برای اشاره به عملکرد کلی پردازنده‌های نسل یازدهمی دسکتاپ بسیار محتاطانه‌تر عمل کرد و صرفا گفت پردازنده‌های راکت لیک نسبت‌ به پردازنده‌های نسل دهمی بهبود نسلیِ «بهتری» به ‌خود خواهند دید. 

بهبود دورقمی IPC در راکت لیک به ‌لطف استفاده از معماری جدید Cypress Cove ممکن می‌شود

اینتل گفت Cypress Cove قرار است شامل معماری CPU پردازنده‌های نسل دهمی سری Ice Lake و معماری GPU پردازنده‌های نسل یازدهمی سری Tiger Lake (که مخصوص لپ‌تاپ هستند) باشد. اینتل می‌گوید در خانواده‌ی راکت لیک از مدل بهبودیافته‌ی پردازنده‌های گرافیکی سری یو HDا(Enhanced UHD Graphics) که شامل پردازنده‌ی گرافیکی مبتنی ‌بر معماری Xe می‌شود استفاده خواهد شد.

قوی‌ترین مدل از تراشه‌های سری راکت لیک دارای هشت هسته‌ی پردازشی و ۱۶ ترد خواهد بود. دیگر قابلیت‌هایی که در بین معماری Cypress Cove و پردازنده‌های سری تایگر لیک مشترک است شامل مواردی مثل بهره‌مندی از حداکثر ۲۰ لاین PCIe 4.0، پشتیبانی از ویدئوی Quick Sync و پشتیبانی از فناوری‌های Deep Learning Boost و VNNIا(Vector Neural Network Instructions) می‌شود.

اینتل می‌گوید پردازنده‌های سری راکت لیک دارای قابلیت‌های جدیدی برای اورکلاک خواهند بود که البته هنوز به‌صورت رسمی به آن‌ها اشاره نشده است. اینتل قصد دارد پردازنده‌های نسل یازدهمی راکت لیک را با تراشه‌های جدید سری ۵۰۰ همراه کند که از USB 3.2 Gen 2 و حافظه‌ی DDR4-3200 پشتیبانی می‌کنند. 

قابلیت های کلیدی اینتل راکت لیک / Intel Rocket Lake

جزئیات جدیدی که اینتل از معماری Cypress Cove (مخصوص تراشه‌های سری راکت لیک) اعلام کرد

روز هفتم اکتبر ۲۰۲۰ (۱۶ مهر ۱۳۹۹) جان بوینی، قائم‌مقام و مدیرکل واحد تجاری Client Computing Group اینتل برای حوزه‌ی دسکتاپ و ورک استیشن و گیمینگ، به‌صورت رسمی تأیید کرد پردازنده‌های خانواده‌ی راکت لیک در دست ساخت هستند و در آینده‌ای که فاصله‌ی زیادی با آن نداریم از راه می‌رسند.

بوینی در پستی که در وبلاگ اینتل منتشر کرد، جزئیات بیشتری درباره‌ی پردازنده‌های جدید دردسترس قرار داد. در بخشی از بیانیه‌ می‌خوانیم: «من خوشحالم اعلام کنم نسل بعدی پردازنده‌های نسل یازدهمی دسکتاپ سری Core که با کدنام راکت لیک شناخته می‌شوند، قرار است در سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۲۱ به بازار بیایند و از PCIe 4.0 پشتیبانی کنند.»

پردازنده‌های نسل یازدهمی دسکتاپ اینتل، لیتوگرافی ۱۴ نانومتری دارند

جان بویینی در ادامه‌ی سخنان خود به تمرکز پردازنده‌های راکت لیک برای مصارف گیمینگ اشاره کرد و گفت:‌ «راکت لیک قرار است پردازنده‌ی شگفت‌انگیز دیگری برای گیمینگ باشد و از اینکه قرار است در آینده‌ای نزدیک جزئیات بیشتری به بحث بگذاریم، هیجان‌زده‌ هستیم. اخبار زیادی در راه هستند؛ پس همراه ما بمانید.»

در نظر داشته باشید که پردازنده‌های نسل یازدهمی لپ‌تاپ ( خانواده‌ی تایگر لیک) بر پایه‌ی لیتوگرافی ۱۰ نانومتری سوپرفین (SuperFin) که به‌تازگی معرفی شده است ساخته شده‌اند؛ بااین‌حال ظاهرا پردازنده‌های نسل یازدهمی دسکتاپ (خانواده‌ی راکت لیک) بر پایه‌ی لیتوگرافی ۱۴ نانومتری ساخته خواهند شد و در بهترین حالت، میزبان هشت هسته‌ی پردازشی خواهند بود. منابعی ناشناس به وب‌سایت Videocardz گفته‌اند احتمال دارد پردازنده‌های راکت لیک در ماه مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹ و فروردین ۱۴۰۰) به بازار عرضه شوند؛ اما این تاریخ هنوز تأیید نشده است. 

اینتل دوازدهم شهریور امسال پردازنده‌های جدید تایگر لیک را به‌عنوان نخستین سری از پردازنده‌های نسل یازدهمی خود معرفی کرد. به ‌لطف بهره‌مندی از لیتوگرافی سوپرفین، تراشه‌های سری تایگر لیک قدرت پردازشی بسیار بیشتری نسبت به نسل قبل تراشه‌های لپ‌تاپ اینتل دارند و در ۹ مدل معرفی شده‌اند. گفته می‌شود فرایند عرضه‌ی پردازنده‌های تایگر لیک آغاز شده است.

مقاله‌ی مرتبط:

انتشار اخبار درباره‌ی پردازنده‌های راکت لیک، این سؤال را در ذهن ما ایجاد می‌کند که آیا اینتل قصد ندارد نسخه‌ی دسکتاپ تایگر لیک را عرضه کند؟ در حال ‌حاضر نمی‌دانیم. اینتل هرگز به تاریخ عرضه‌ی نسخه‌ی دسکتاپ پردازنده‌های تایگر لیک اشاره نکرده است و هنوز شاهد هیچ خبر رسمی درباره‌ی تولید نسخه‌ی دسکتاپ تایگر لیک نبوده‌ایم.

به‌طور معمول اینتل در پاییز نسخه‌ی لپ‌تاپ تراشه‌های نسل جدید را معرفی می‌کند و سپس در تاریخی نامشخص در بهار، سراغ عرضه‌ی نسخه‌ی دسکتاپ می‌رود. برای مثال تیم آبی پردازنده‌های دسکتاپ سری کیبی لیک (Kaby Lake) را در ژانویه‌ی ۲۰۱۷ (دی و بهمن ۱۳۹۵) به بازار عرضه کرد، این درحالی است که چند ماه قبل از آن، نسخه‌ی لپ‌تاپ کیبی لیک تولید شده و دردسترس تولید‌کنندگان قرار گرفته بود. 

شما کاربران تک تایمز چه دیدگاهی درباره‌ی بهبود IPC پردازنده‌های راکت لیک دارید؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر