مینی کامپیوتر ۷۰ دلاری رزبری پای معرفی شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

بنیاد رزبری پای به‌تازگی Pi 400، کامپیوتر مبتنی‌بر آرم خود را در قالب صفحه‌کلیدی کوچک رونمایی کرده است که می‌توانید آن را با استفاده از یکی از دو پورت micro HDMI به تلویزیون یا نمایشگر وصل کنید و کارهای روزمره یا کدنویسی خود را انجام دهید.

رزبری پای

کامپیوتر تک‌برد رزبری پای از امروز با قیمت ۷۰ دلار برای مدل پایه و ۱۰۰ دلار برای مدلی شامل ماوس، منبع تغزیه، کارت microSD، کابل HDMI و راهنمای مبتدیان دردسترس است. رزبری با تنوع و قیمت مناسب سعی کرده است این محصول را برای عموم مردم، به‌ویژه کودکانی دردسترس‌تر کند که سعی می‌کنند کدنویسی یاد بگیرند.

مقاله‌ی مرتبط:

در نگاه اولیه، Pi 400 بسیار شبیه به کامپیوترهای ZX Spectrum و BBC micro به‌نظر می‌رسد و گویی از آن‌ها الهام گرفته است. رایانه‌های کوچک رزبری پای می‌تواند برای علاقه‌مندان انجام همه‌ی کارها، از ساخت گیرنده‌های ارزان‌قیمت AirPlay گرفته تا اتوماسیون خانه‌های هوشمند مفید و کاربردی باشد؛ اما هسته و ایده‌ی اصلی آن‌ها ساخت رایانه‌ای کوچک و ارزان برای یادگیری کدنویسی کودکان است.

رؤیای همیشگی رزبری پای این است که مردم را به خرید کامپیوتر ترغیب کند و سپس آن‌ها را به یادگیری برنامه‌نویسی در کامپیوتر سوق دهد.

قلب تپنده‌ی رزبری Pi 400 را چهار هسته‌ی Cortex-A72 با فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتز تشکیل داده است

جدا از ظاهر شبیه به صفحه‌کلید، Pi 400 ازلحاظ سخت‌افزاری بسیار به مدل سال پیش خود شبیه است. قلب تپنده‌ی Pi 400 را ۴ هسته‌ی Cortex-A72 با فرکانس ۱٫۸ تشکیل داده است که از مدل قبلی با فرکانس ۱٫۵ هرتز کمی قوی‌تر است. ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم، گیگابیت اترنت، بلوتوث نسخه‌ی ۵ و وای‌فای 802.11ac از دیگر مشخصات سخت‌افزاری Pi 400 به‌حساب می‌آید.

همچنین در بخش درگاه، رزبری‌پای دو عدد micro HDMI برای ارائه‌ی محتوا حداکثر 4K / 60Hz، دو پورت USB 3.0، یک پورت USB 2.0 و یک درگاه USB-C برای تأمین برق موردنیاز، یک درگاه کارت microSD برای ذخیره‌سازی و یک هدر GPIO برای اتصال انواع مختلفی از دستگاه‌‌ها برای Pi 400 در نظر گرفته شده است. تمام مشخصات گفته‌شده درون قاب یا کیسی شبیه به صفحه‌کلیدهای کم‌حجم لپ‌تاپ تعبیه شده است.

رزبری پای

رزبری پای جدید فقط برای کودکان و برنامه‌نویسان طراحی نشده است؛ بلکه یکی از اهداف رزبری فروش سیستم‌های خود به مراکز تجاری بیان می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، از دو درگاه micro HDMI برای متصل‌شدن به دو نمایشگر استفاده شده است که اغلب مورد‌نیاز مراکز تجاری محسوب می‌شود.

چند سال پیش، حتی تصور دفتری مملو از رایانه‌های مبتنی‌بر آرم (ARM) دشوار بود. در‌حالی که این پردازنده‌ها برای تلفن‌ها و تبلت‌ها و محصولات بسیار کم‌مصرف تلقی می‌شدند، از وقتی اپل، غول دنیای فناوری، تغییر معماری کامپیوترهای خود از x86 به آرم را شروع کرده است، این آینده خیلی عجیب به‌نظر نمی‌رسد.

مدیرعامل رزبری ‌پای، اپتون، تغییر معماری آینده‌ی اپل را تأیید می‌کند و آرم را به‌عنوان معماری واقعی برای رایانه‌ها می‌داند. او می‌گوید این موضوع ثابت می‌کند که رایانه‌های شخصی فقط با پردازنده‌های x86 مترادف نیستند (x86 تنها معماری رایانه‌ها نیست). در بلند‌مدت، این تغییر باعث می‌شود بیشتر توسعه‌دهندگان را ترغیب کند تا نرم‌افزار خود را برای عملکرد بهتر آرم بهینه‌سازی کنند و در آینده‌ی مک OS هر اتفاقی رُخ دهد، به‌نفع اکوسیستم متن‌‌باز و در‌نهایت رزبری پای است.

بااین‌اوصاف، رزبری پای مینی‌کامپیوتری مبتنی‌بر لینوکس است که برای علاقه‌مندان به شروع کدنویسی بسیار عالی است؛ اما برای بسیاری از دارندگان ویندوز و مک که به‌دنبال کامپیوتر و سیستم‌عاملی ساده برای کارهای روزمره هستند، هنوز‌هم می‌تواند کمی ناخوشایند باشد.

کاربردهایی مانند انواع وب‌گردی و پاسخ‌گویی به ایمیل و کارهای روزمره‌ی دیگر را گوشی‌های هوشمند به‌خوبی ارائه می‌دهند؛ اما رزبری پای با قیمت ۷۰ دلاری‌اش حتی از مقرون‌‌به‌صرفه‌ترین گوشی‌ها بسیار ارزان‌تر است و صفحه‌کلید بزرگی دارد که می‌تواند برای نوشتن بسیار مناسب باشد.

نسخه‌ی ۱۰۰ دلاری رزبری پای از امروز در انگلیس و آمریکا و فرانسه دردسترس است و هفته‌ی آینده در ایتالیا و آلمان و اسپانیا عرضه خواهد شد. افزون‌براین، نسخه‌ی مستقل ۷۰ دلاری آن هم‌اکنون در کشورهای گفته‌شده دردسترس است و تا پایان سال روانه‌ی بازارهای هند و استرالیا و نیوزیلند خواهد شد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر