نسل جدید تجهیزات حمل بار خودرو یاکیما معرفی شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

یاكیما سیستم حمل بار نوآورانه و جامع مبتنی بر (پیچ اتصال) تریلر را برای انواع خودرو معرفی كرده است كه اساساً همه‌کاره بودن و تطبیق‌پذیری و تنوع گزینه‌های حمل بار را كه روی سقف نصب شده‌اند، با ظرفیت بیشتر و دسترسی آسان‌تر وسایل نصب‌شده تلفیق می‌كند. این سیستم حمل بار که Exo نامیده می‌شود، در حقیقت یک باربند سقفی تریلر خودرو به شمار می‌رود؛ زیرا اجازه می‌دهد انواع جعبه‌ها، باربندها و قفسه‌ها و همچنین سایر راه‌حل‌های حمل بار در ۲۰ پیکربندی مختلف در عقب خودرو نصب شود.

همه چیز با نسخه پایه سیستم حمل بار یاکیما به‌نام اکسو سوینگ‌بیس (Exo SwingBase) شروع می‌شود. این سیستم کاملا شبیه به میله‌های عرضی باربند سقفی است؛ زیرا خریدار برای کارکرد سایر قسمت‌ها به آن نیاز دارد. این سیستم به یک پیچ اتصال تریلر استاندارد ۲ اینچی متصل می‌شود و سه وظیفه اصلی را انجام می‌دهد. ابتدا دو بازوی آونگی آن به فرد امکان می‌دهد که هرکدام از قفسه‌ها، باربندها و جعبه‌های مختلف اکسو (Exo) را روی آن‌ها نصب کند. دوم به فرد امکان می‌دهد اکسو تاپ‌شلف (Exo TopShelf) را روی آن نصب کند که به نوبه خود امکان راه‌اندازی سیستم دوردیفه ابتکاری را فراهم می‌کند (برای مثال فرد می‌تواند دو جعبه بار یا یک باربند مخصوص حمل دوچرخه را روی یک جعبه حمل بار قرار دهد)؛ و سوم، به فرد امکان می‌دهد هر آنچه در عقب خودرو نصب شده است به سمت بیرون بکشد تا بتواند همچنان به قسمت بار وسیله نقلیه دسترسی پیدا کند.

طرح مفهومی باربند یاکیما چند مزیت دارد. اولاً این سیستم مبتنی بر پیچ  اتصال تریلر می‌تواند حدود ۱۳۵ کیلوگرم بیشتر از باربند سقفی بار روی خود داشته باشد و به‌راحتی بین وسایل نقلیه جابه‌جا می‌شود. اگر خودرو پیچ اتصال تریلر ۲ اینچی داشته باشد، اکسو می‌تواند به‌راحتی روی آن سوار شود. دسترسی به چیزهایی که روی این سیستم باربند نصب شده‌اند نیز بسیار آسان‌تر از موارد قرارگرفته روی باربند سقفی است؛ این موضوع به‌خصوص هنگام نصب بار روی خودروهای شاسی‌بلند و برای افراد کوتاه قد اهمیت پیدا می‌کند و می‌تواند مشکلات آن‌ها را تا حد زیادی برطرف کند. همچنین بحث آیرودینامیک و صدای باد وجود دارد؛ زیرا جابه‌جایی باربندها و قفسه‌های حامل بار از سقف به عقب خودرو برای هر دو سیستم مفید است. البته نکته منفی این است که تعداد کمی از وسایل نقلیه دارای پیچ اتصال تریلر ۲ اینچی هستند، درحالی‌که تقریبا همه انواع خودرو (به‌جز مدل‌های کانورتیبل) می‌توانند نوعی باربند را در خود جای دهند. صندوق و سبد سقفی حمل بار نیز به‌طور معمول بزرگ‌تر هستند.

باربند یاکیما / Yakima Exo cargo system در عقب خودرو قرمز در کوهستان

در مقایسه با سایر روش‌ها و سیستم‌های موجود حمل بار خودرو از جمله سیستم‌های عرضه‌شده توسط یاکیما، هیچ‌کدام از قابلیت‌های دوردیفه و همچنین قابلیت بازوی آونگی بیرون‌بازشو اکسو برخوردار نیستند. البته سایر ویژگی‌های این سیستم جدید در بازار دیده می‌شود و یاکیما نیز آن را برای سایر محصولات خود ارائه می‌دهد.

فروش اکسو در فوریه سال آینده آغاز خواهد شد و شامل تمام سیستم حمل بار، باربندها، قفسه‌ها و سایر لوازم جانبی می‌شود. بیشتر آن‌ها را می‌توان روی سوینگ‌بیس و تاپ‌شلف نصب کرد و خریداران می‌توانند این کار را بدون نیاز به ابزار خاصی انجام دهند. آن‌‌ها فقط در داخل گیره‌های مخصوص اکسو چفت می‌شوند که این یکی دیگر از مزایای سیستم است. در حین مراسم پخش زنده و رونمایی از این سیستم برای رسانه‌ها، کارمندان یاکیما خیلی راحت قطعات را روی خودرو سوار و پیاده کردند و با چرخاندن صفحاتی که می‌توانند با یک کلید مشترک قفل شوند، سریع آن‌ها را محکم کردند.

سیستم سوینگ‌بیس با قیمت حدود ۴۹۹ دلار به فروش می‌رسد که فقط کمی بیشتر از کیت باربند و قفسه‌های یاکیما است. انتخاب سیستم تاپ‌شلف ۳۷۹ دلار به قیمت اضافه می‌کند که شامل مجموعه‌ای از میله‌های عرضی برای نصب بار و وسایل مختلف می‌شود. قیمت لوازم جانبی مختلف یاکیما و همچنین مقایسه آن با سایر سیستم‌های حمل بار قابل نصب روی سقف خودرو در زیر آورده شده است.

باربند یاکیما / Yakima Exo cargo system در عقب خودرو در جنگل

گیرلاکر 

گیرلاکر (GearLocker) اولین جعبه مخصوص حمل بار یاکیما به شمار می‌رود که به‌طور خاص برای قسمت عقب خودرو طراحی شده است. حجم این جعبه به ۲۸۳ لیتر می‌رسد که کوچک‌تر از همه جعبه‌های سقفی نصب‌شده متعلق به این شرکت است ولی عرض آن خیلی زیاد نیست. این جعبه برای دستیابی به آیرودینامیک بهتر، به‌جای شکل لوزی از فرم جعبه‌ای فشرده بهره می‌برد. بنابراین نمی‌توان شکل آن را با برخی سیستم‌ها مقایسه کرد، اما با توجه ‌به اندازه تاپ‌شلف، حداقل می‌توان دومین گیرلاکر را برای افزایش ظرفیت مجموع حمل بار ۵۶۶ لیتر به آن افزود.

در ادامه بخوانید:

خوبی گیرلاکر این است که می‌توان دو عدد از آن را روی سقف خودرو نصب کرد. گیرلاکر با قیمت ۳۹۹ دلار به فروش خواهد رسید که بسیار کمتر از همه جعبه‌های سقفی یاکیما است. در حقیقت افراد می‌تواند دو عدد گیرلاکر را با قیمت پایین‌تر نسبت به جعبه سقفی جدید CBX بخرند؛ اگرچه بخواهیم انصاف داشته باشیم، گیرلاکر طراحی ساده‌تری نسبت به تمام سیستم‌ها دارد.

یاكیما برای گیرلاکر افزونه‌هایی تولید كرده است تا به خریداران در سازماندهی و بارگیری و تخلیه سریع لوازم كمک كند. این افزونه‌ها مربعی، تاشو و به‌صورت جفت به قیمت ۴۹ دلار فروخته می‌شوند. چهار عدد از این افزونه‌ها درون گیرلاکر قرار می‌گیرند.

گیروریور

سیستم گیروریور (GearWarrior) به سبدهای سقفی یاکیما شباهت دارد؛ اما به‌طور خاص مطابق اندازه و گیره‌های اتصال سیستم اکسو طراحی شده است. گیروریور درواقع یک سبد باز است که فرد می‌تواند هر چیزی را داخل آن قرار دهد. گیروریور ۳۴۹ دلار قیمت دارد و دقیقاً مشابه باربند سقفی SkinnyWarrior یاکیما است.

وریورویلز

وریورویلز (WarriorWheels) با قرار گرفتن روی GearWarrior (دوباره بدون اضافه شدن ابزار جدید) و تبدیل آن به یک ارابه یا واگن، گیروریور را به سطح بالاتری می‌رسانند. هدف از این سیستم، بارگیری و تخلیه راحت و سریع لوازم است. قیمت این وسیله هنوز مشخص نیست.

دوبل‌آپ

دوبل‌آپ (DoubleUp)، نوعی باربند مخصوص حمل دوچرخه است که می‌توان آن را روی سیستم‌های سوینگ‌بیس یا تاپ‌شلف اکسو نصب کرد. همان‌طور که از نام آن مشخص است، دوبل‌آپ دو دوچرخه را با وزن ۴۵ کیلوگرم در سوینگ‌بیس یا ۳۶ کیلوگرم در تاپ‌شلف روی خود جای می‌دهد. این محدودیت وزنی برای سیستم‌های GearWarrior و GearLocker یکسان است.

توجه داشته باشید که تاپ‌شلف می‌تواند ۱۸۰ درجه بچرخد و امکان چرخش دوچرخه‌های بالایی را برای دسترسی به جعبه یا سبد زیرین فراهم می‌کند. این سیستم با قیمت ۴۷۹ دلار به فروش می‌رسد که به‌صرفه‌تر از سایر باربندهای مخصوص حمل دوچرخه یاکیما است. البته یاکیما مدل‌های لوکس HoldUp EVO و OnRamp را نیز عرضه می‌کند که دوچرخه‌های سنگین‌تری را روی خود جای می‌دهند و ۵۴۱ دلار قیمت دارند.

اسنوبانک

باربند اسنوبانک (SnowBank) یکی از محبوب‌ترین محصولات یاکیما برای علاقه‌مندان ورزش اسکی و اسنوبرد به شمار می‌رود. اسنوبانک مجهز به پایه‌هایی است که روی سیستم اکسو نصب می‌شوند. اسنوبانک می‌تواند پنج جفت چوب اسکی یا چهار اسنوبرد را در خود جای دهد. این سیستم با قیمت ۲۷۹ دلار به فروش می‌رسد که فقط ۳۰ دلار بیشتر از سیستم FatCat EVO ۴ است.

بک‌دک

بک‌دک (BackDeck) یک میز بامبو است که روی سیستم تاپ‌شلف قرار می‌گیرد. بک‌دک در حقیقت یک محیط کاری، آشپزخانه برای کمپینگ، یا سایر کارها ایجاد می‌کند. قابلیت چرخشی تاپ‌شلف، مزیت اصلی برای این سیستم به شمار می‌رود. قیمت بک‌دک ۱۲۹ دلار است.

لایت‌کیت

لایت‌کیت (LitKit) سیستمی است که به رفع مشکل «عدم شناسایی پلاک خودرو» می‌پردازد. وقتی باربندها و تریلر در عقب خودرو نصب ‌شوند، پلاک خودرو و روشنایی پلاک دچار مشکل خواهد شد که یاکیما با عرضه لایت‌کیت این مشکل را برطرف می‌کند. این سیستم شامل چراغ‌های کمکی و نگهدارنده پلاک است و ۱۴۹ دلار قیمت دارد.

دانلود

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر