حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

کارت گرافیک اینتل Intel Iris Xe Max معرفی شد + مشخصات فنی و لپ تاپ های مجهزبه آن

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

معماری Xe اینتل مخصوص پردازنده‌های گرافیکی است و تفاوت‌هایی محسوس با نسل‌های قبلی دارد. اینتل به‌تازگی محصول جدیدی بر پایه‌ی این معماری معرفی کرده است که Intel Iris Xe Max نامیده می‌شود. Iris Xe Max نخستین پردازنده‌ی گرافیکی مجزای مبتنی ‌بر معماری Xe است که به‌طور ویژه برای لپ‌تاپ‌های باریک و سبک‌وزن ساخته شده و به‌همین دلیل نباید انتظار قدرت گرافیکی زیادی از آن داشته باشید.

پردازنده‌ی گرافیکی مجزای اینتل مزیت ویژه‌ای دارد؛ بنا به اعلام تیم آبی، Iris Xe Max می‌تواند وظایف کاری را با پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع (iGPU) تراشه‌ی دستگاه به‌ اشتراک بگذارد تا قدرت گرافیکی دستگاه، ترکیب قدرت پردازنده‌ی گرافیکی مجزا و پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع باشد.

Iris Xe Max محصولی آشنا به ‌نظر می‌رسد. این پردازنده‌ی گرافیکی به ‌لحاظ فیزیکی همان پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع به‌کاررفته در جدیدترین نسل از تراشه‌های اینتل یعنی خانواده‌ی تایگر لیک (Tiger Lake) است. البته Iris Xe Max به‌عنوان نسخه‌ی مجزای پردازنده‌های گرافیکی مجتمع اینتل، به‌جای فرکانس ۱۳۵۰ مگاهرتز از فرکانس پردازشی ۱۶۵۰ مگاهرتز استفاده می‌کند و چهار گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی (VRAM) مستقل دارد. 

اینتل Iris Xe Max قدرت پردازشی خود را با پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع تراشه به ‌اشتراک می‌گذارد

اینتل می‌گوید کارت گرافیک مجزای Xe Max به‌طور ویژه برای کسانی کاربرد دارد که مشغول تولید محتوا هستند و مزیت‌هایی خاص برای آن‌ها به ‌همراه می‌آورد. در همین وظایف کاری است که قابلیت به‌اشتراک‌گذاری قدرت با نام Deep Link که توسط اینتل طراحی شده است به کار می‌آید.

قابلیت Deep Link به پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع تراشه‌های اینتل امکان می‌دهد شماری از وظایف کاری ساده را پردازش کنند تا وظیفه‌ی پردازش‌های گرافیکی اصلی و سنگین‌تر بر عهده‌ی Xe Max باشد. قابلیت Deep Link همچنین سیستم تحویل انرژی دستگاه را مدیریت می‌‌کند تا انرژی کافی و بهینه‌ به دو پردازنده‌ی گرافیکی و پردازنده‌ی مرکزی ارائه شود. 

مقایسه‌ی Iris Xe Max با پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع Iris Xe تراشه‌های تایگر لیک
پردازنده‌ی گرافیکی مجزای Iris Xe Max پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع Iris Xe
تاریخ عرضه نوامبر ۲۰۲۰ (آبان و آذر ۱۳۹۹) سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور و مهر ۱۳۹۹)
لیتوگرافی ۱۰ نانومتری سوپرفین (SuperFin) ۱۰ نانومتری سوپرفین (SuperFin)
فرکانس پردازشی ۱۶۵۰ مگاهرتز حداکثر ۱۳۵۰ مگاهرتز
تعداد واحد اجرایی (EU) ۹۶ ۴۸ تا ۹۶
ظرفیت حافظه ۴ گیگابایت اشتراکی با سیستم
نوع حافظه LPDDR4X
پهنای باند حافظه ۶۸ گیگابایت ‌بر ثانیه
رابط PCIe 4.0 اتصال روی دای (on-Die)
توان طراحی حرارتی (TDP) ۲۸ وات ۲۸ وات

اینتل ادعا می‌کند دو پردازنده‌ی گرافیکی مورد بحث (Xe Max و پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع تراشه‌های تایگر لیک) می‌توانند وظایف کاری مبتنی ‌بر هوش مصنوعی (AI) را حدودا هفت برابر سریع‌تر از پردازنده‌ی گرافیکی مجزای Nvidia GeForce MX350 پردازش کنند. GeForce MX350 که در بنچمارک گیک‌بنچ ۵ امتیاز ۱۳٬۸۳۲ کسب کرده است، ۶۴۰ واحد سایه‌زن دارد و از دو گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی GDDR5 استفاده می‌کند.

بر اساس گفته‌های اینتل، ترکیب موتورهای انکُدینگِ دو پردازنده‌ی گرافیکی یادشده باعث ایجاد سیستمی جدید می‌شود که تیم آبی آن را Hyper Encode می‌نامد. اینتل می‌گوید به‌ لطف Hyper Encode، سیستم مجهز به Xe Max و پردازنده‌ی تایگر لیک می‌تواند فرایند انکدینگ را ۷۸ درصد سریع‌تر از Nvidia RTX 2080 Super Max-Q انجام دهد. 

ویژگی های قابلیت Deep Link کارت گرافیک اینتل Iris Xe Max

اینتل هرگز به‌صورت مستقیم به این موضوع اشاره نکرده است؛ اما احتمال می‌دهیم قابلیت Deep Link از تمامی اپلیکیشن‌ها پشتیبانی نکند و پشتیبانی از آن صرفا در برخی اپلیکیشن‌ها ارائه شود

پردازنده‌ی گرافیکی Xe Max را می‌توانیم پردازنده‌ی گیمینگ با قدرت مناسب خطاب کنیم؛ حتی با در نظر گرفتن این حقیقت که قابلیت Deep Link در بازی‌های ویدئویی کار نمی‌کند. اینتل ادعا می‌کند که به‌طور کلی، پردازنده‌ی گرافیکی Xe Max در بازی‌های ویدئویی محبوب عملکردی مشابه یا بهتر از MX350 از خود بر جای می‌گذارد. البته این نکته را نباید فراموش کنید: هیچ‌ یک از دو پردازنده‌ی گرافیکی اینتل و انویدیا نمی‌توانند بدون فدا کردن تنظیمات گرافیکی، بازی‌های مدرن را با وضوح بالاتر از 1080p اجرا کنند.

بنچمارک گیمینگ کارت گرافیک اینتل Iris Xe Max

پردازنده‌ی گرافیکی Xe Max از امروز در دسترس قرار دارد. اگر در خارج از ایران هستید، بهتر است فعلا صبر کنید؛ زیرا اینتل قصد دارد به‌زودی بسته‌های ویژه‌ای شامل این پردازنده‌ی گرافیکی با قیمت مناسب به ‌فروش برساند. در حال ‌حاضر نام سه لپ‌تاپ به‌عنوان تنها لپ‌تاپ‌هایی که از پردازنده‌ی گرافیکی جدید اینتل بهره می‌برند اعلام شده است:‌ Acer Swift 3x و Asus VivoBook TP470 و لپ‌تاپ قابل تبدیل‌ Dell Inspiron 15 7000.این لپ‌تاپ دل هم‌اکنون در فروشگاه بست‌بای قابل ‌تهیه است و دو لپ‌تاپ دیگر به‌زودی عرضه می‌شوند. 

در ادامه بخوانید:

بازگشت رسمی اینتل به بازار کارت‌های گرافیک مجزا خبری هیجان‌انگیز است و قطعا هرچه زمان بگذرد، تیم آبی حضور پررنگ‌تری در این بازار خواهد داشت. مدتی پیش اعلام شد اینتل روی کارت گرافیک Xe-HPG با رهگیری پرتو و پشتیبانی از حافظه GDDR6 کار می‌کند؛ Xe-HPG قرار است کارت گرافیک بسیار قدرتمندی باشد.

انتظار داشتیم اینتل نخستین کارت گرافیک مجزای معماری Xe را به‌عنوان کارت گرافیکی پرقدرت معرفی کند؛‌ اما Xe Max با انتظارات‌مان تفاوت دارد. اینتل اعلام کرده است نسخه‌ی دسکتاپ پردازنده‌ی گرافیکی جدیدش را در نیمه‌ی نخست سال آینده‌ی میلادی عرضه می‌کند. 

شما کاربران تک تایمز چه دیدگاهی درباره‌ی پردازنده‌ی گرافیکی اینتل دارید؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر