ستاره‌شناسان کوچک‌ترین سیاره سرگردان در کهکشان راه شیری را کشف کردند

اصطلاح سیاره سرگردان به سیاره‌هایی اتلاق می‌شود که دور هیچ ستاره‌ای نمی‌چرخند. این سیاره‌ها بدون همراه در کهکشان حرکت می‌کنند، و منجمان اعلام کرده‌اند که سیاره‌ای که نامزد عنوان کوچکترین سیاره سرگردان است را یافته‌اند.

به گزارش تک تایمز و به نقل از اسلش‌گیر، تصور بر آن است که این سیاره احتمالا کوچکتر از زمین و بزرگتر از مریخ است. اگر این سیاره سرگردان قابل تایید باشد می‌تواند قدم مهمی در مطالعه سیاره‌هایی باشد که تصور می‌شود به وفور در کهکشان راه شیری و ورای آن وجود دارند ولی شناسایی آنها دشوار است.
آندرزیج اودالسکی، یکی از تهیه‌کنندگان تحقیق درباره سیاره سرگردان، می‌گوید که این کشف نشان می‌دهد که سیاره‌های کم‌جرمی که آزادانه شناور هستند از طریق تلسکوپ‌های زمینی قابل شناسایی و مشخص‌سازی هستند. تاکنون ستاره‌شناسان بیش از 4000 سیاره فراخورشیدی را کشف کرده‌اند، و بیشتر آنها با استفاده از «روش گذر» یافته شده‌اند.

برای کشف سیاره‌های فراخورشیدی، ستاره‌شناسان همچنین از یک تکنیک دیگر به نام ریزهمگرایی گرانشی استفاده می‌کنند. در این تکنیک، آنها اشیاء پس‌زمینه که از جلوی یک پس‌زمینه ستاره‌ای دور عبور می‌کنند را تماشا می‌کنند. وقتی سیاره‌ها نور ستاره‌ها را خم کرده و بزرگنمایی کنند، به این طریق جرم و برخی مشخصه‌های دیگر شیء پس‌زمینه مشخص می‌شود. چالش آن تکنیک این است که چیدمان منبع، لنز، و رصدکننده باید تقریبا عالی باشد.

از آنجا که استفاده از ریزهمگرایی گرانشی در نگاه به یک ستاره فوق‌العاده دشوار است، منجمان با استفاده از ابزاری به نام OGLE گستره وسیعی از آسمان را رصد می‌کنند و یک تلسکوپ 1.3 متری در رصدخانه Las Campanas در شیلی میلیون‌ها ستاره در مرکز کهکشان راه شیری را رصد می‌کنند. با استفاده از این تکنیک، محققان رویدادی به نام OGLE-2016-BLG-1928 را کشف کردند که 42 دقیقه طول کشید. این کوتاه‌ترین رویداد ریزهمگرایی بود که تاکنون شناسایی شده است، و این محققان می‌گویند که مشخص بود که یک شیء ریز قاعدتا باعث آن شده است.

محاسبات گویای این بودند که این شیء جرمی مابین مریخ و زمین داشته که احتمالا از این نظر نزدیک‌تر به مریخ بوده است. محققان به این نتیجه رسیدند که این یک سیاره سرگردان بوده است چرا که اگر دور یک ستاره می‌چرخید می‌توانستند حضور آن را در منحنی نوری این رویداد شناسایی کنند. دانشمندان توانستند ستاره‌دار بودن این سیاره در محدوده هشت واحد نجومی [فاصله زمین تا خورشید] را رد کنند.
  بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر