علی بابا با حدود 2 میلیارد دلار درآمد در فصل سوم مالی 2020، در زیرساخت ابری از IBM پیشی گرفت

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

مؤسسه‌ی تحقیقاتی Synergy گزارشی از درآمد حاصل از زیرساخت ابری در فصل سوم مالی امسال منتشر کرد که نشان می‌دهد میزان درآمد علی‌بابا از IBM بیشتر شده است. سال ۲۰۱۵، این غول تجارت الکترونیکی چینی به‌طور جدی و با اهداف بلندپروازانه وارد حوزه‌ی زیرساخت‌های ابری شد و از آن زمان رشد تدریجی را تجربه می‌کند. روز گذشته، علی‌بابا میزان درآمد حاصل از زیرساخت‌های ابری در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری را ۲٫۱۹۴ میلیارد دلار اعلام کرد؛ درحالی‌که مؤسسه‌ی تحقیقاتی Synergy، درآمد IBM را ۱٫۶۵ میلیارد دلار اعلام کرد که عملکرد بهتر علی‌بابا را نشان می‌دهد.

با اینکه درآمد ۲ میلیارد دلاری حاصل از زیرساخت ابری عدد درخورتوجهی است؛ اما بد نیست نگاهی به عملکرد سایر شرکت‌های پردرآمد این حوزه داشته باشیم. در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۰، آمازون میزان درآمد حاصل از زیرساخت ابری را ۱۱٫۶ میلیارد دلار اعلام کرد و آژور مایکروسافت با ۵٫۹ میلیارد دلار درآمد در جایگاه دوم پردرآمدترین شرکت‌های زیرساخت ابری قرار گرفت. گوگل کلاد نیز با درآمد ۲٫۹ میلیارد دلاری و ۹ درصد از سهم بازار همچنان در جایگاه سوم است.

گزارش مالی علی بابا در سومین فصل مالی ۲۰۲۰ در زیرساخت ابری

با توجه با آمارهای یادشده، درآمد علی‌بابا با اختلاف جزئی از گوگل کمتر است و در جایگاه چهارم زیرساخت ابری و قبل از IBM قرار می‌گیرد. شاید علی‌بابا به این زودی نتواند جایگاه گوگل را تصاحب کند؛ به‌ویژه باتوجه‌به اینکه توماس کوریان مدیرعامل کنونی گوگل کلاد است. کوریان چندین سال به ساخت پایگاه داده اوراکل کمک کرد و پس از آغاز فعالیت در گوگل کلاد، برای توسعه‌ی خدمات ابری این شرکت استراتژی‌های مؤثری تدارک دید. به‌هرحال، علی‌بابا به‌عنوان یک شرکت نسبتا تازه‌وارد در حوزه‌ی ابری، با سبقت از شرکت قدرتمند IBM پیشرفت قابل‌توجهی در این حوزه تجربه می‌کند.

در ادامه بخوانید:

درآمد حاصل از کسب‌وکار ابری غول تجارت الکترونیک در سومین فصل مالی امسال در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته ۶۰ درصد رشد داشت. این آمار برای فصل مالی قبلی ۵۹ درصد اعلام شد که رشد ثابت علی بابا را نشان می‌دهد.

دنیل ژانگ، رئیس و مدیرعامل علی‌بابا اعلام کرد در بازار اصلی این شرکت، یعنی چین، تحول دیجیتالی پس از شیوع کرونا عامل اصلی رشد ثابت علی‌بابا بوده است. او همچنین افزود:

زیرساخت ابری، کسب‌وکاری در حال رشد سریع است و اگر نگاهی به درآمد شرکتمان بیاندازید، حوزه‌ی ابری رشد بسیار سریعی داشته است. ما شاهد تحول دیجیتالی در تمامی صنایع هستیم و ورود به زیرساخت ابری گام بسیار مهمی برای آن‌ها به‌شمار می‌آید.

ژانگ معتقد است در نهایت بیشتر کسب‌وکارها به حوزه‌ی ابری ورود پیدا می‌کنند و رشد این صنعت تا مدت کوتاهی ادامه دارد. به گفته‌ی او، هنوز بسیاری از شرکت‌ها وارد زیرساخت ابری نشده‌اند؛ اما به‌زودی این اتفاق رخ خواهد داد.

جان دینسدال، تحلیلگر مؤسسه‌ی تحقیقاتی Synergy گفت با اینکه چین بازار اصلی علی‌بابا محسوب می‌شود؛ اما این شرکت در خارج از چین نیز فعالیت‌هایی دارد و در شرایط کنونی جنگ تجاری چین و آمریکا می‌تواند به توسعه‌ی فعالیت‌های خود ادامه دهد. دینسدال در گفت‌وگو با تک‌کرانچ گفت:‌

علی‌بابا عملکرد خوبی در خارج از چین و هنگ‌کنگ داشته؛ هرچند که میزان فعالیت آن در مقایسه با عملیات شرکت در چین کمتر است؛ اما در شش کشور منطقه‌ی آسیا-اقیانوسیه، آمریکا، انگلستان و امارات متحده عربی پایگاه داده تأسیس کرده و خدمات ابری ارائه می‌دهد. در میان این کشورها، علی‌بابا در اندونزی و مالزی رهبر اصلی بازار سرویس‌های ابری محسوب می‌شود.

چند هفته‌ی گذشته و پیش از اعلام میزان درآمد علی‌بابا، مؤسسه‌ی Synergy با انتشار گزارشی از میزان درآمد خدمات ابری در سه‌ماهه‌ی سوم مالی سال ۲۰۲۰، آمارهایی از سهم بازار شرکت‌های فعال در خدمات ابری ارائه داد که درصدر آن‌ها به ترتیب آمازون، مایکروسافت، گوگل، علی‌بابا و آی‌بی‌ام دیده می‌شوند. براساس این گزارش، آمازون ۳۳ درصد، مایکروسافت ۱۸ درصد، گوگل ۹ درصد، علی‌بابا ۵ درصد و آی‌بی‌ام ۵ درصد سهم دارند. همچنین، سیلزفورس ۳ درصد، تنسنت ۲ درصد، اوراکل ۲ درصد، ان‌تی‌تی یک درصد و در نهایت SAP یک‌ درصد از سهم بازار زیرساخت ابری را به خود اختصاص می‌دهند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر