حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

نوع جهش یافته ویروس کرونا با احتمال مقاومت دربرابر واکسن در گونه‌ای از راسو پیدا شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

مقامات دانمارکی روز چهارشنبه اعلام کردند دانمارک، بزرگ‌ترین پرورش‌دهنده‌ی مینک در دنیا، قصد دارد تمامی مینک‌های پرورش‌داده‌شده‌ در این کشور را برای جلوگیری از اثرگذاری آن‌ها روی انتشار هرچه بیشتر ویروس کرونا از بین ببرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد این مینک‌ها ممکن است ویروس کرونا را به حیوانات و البته انسان‌های مجاورشان منتقل کنند و به‌همین دلیل بسیار خطرآفرین هستند.

خبرگزاری نیویورک تایمز به‌نقل از منابع آگاه می‌نویسد درحال‌حاضر بیش از ۱۵ میلیون مینک در بیش از ۱۰۰۰ مزرعه‌ی دانمارکی ویژه درحال پرورش‌داده‌شدن هستند. گزارش شده است که شماری از مینک‌ها در چندصد مزرعه‌ی پرورش مینک به ویروس کرونا (SARS-CoV-2) مبتلا شده‌اند که ظاهرا بیش از ۲۰۰ مزرعه از بین مزارع یادشده در یوتلاند، بخش اصلی دانمارک، واقع هستند. 

طبق بررسی کارشناسان، ویروس کرونا به‌هنگام انتقال در بین مینک‌ها دچار جهش ژنتیکی شده، اتفاقی که دور از انتظار نبود؛ زیرا آن‌طور که دانشمندان می‌گویند ویروس کرونا به‌طور مداوم در حال جهش پیدا کردن است و اغلب هرچه زمان بگذرد انواع جدیدی از آن پیدا می‌شوند. از آن‌جایی که ویروس کرونا در بین گونه‌های مختلف منتقل می‌شود، سرعت جهش بسیار زیادی دارد. انواع جدید کرونا احتمالا نحوه‌ی اثرگذاری این ویروس بر سلول‌ها یا حتی نحوه‌ی پخش شدن آن در بین گونه‌ها را تحت تأثیر قرار دهد یا هیچ تأثیری روی آن‌ها نگذارد.

نوع جهش‌یافته‌ی کرونا ممکن است با واکسن‌هایی که امروزه درحال تولید هستند از بین نرود

مقامات دانمارکی با اعلام نگرانی خود درباره‌ی ابتلای مینک‌ها به ویروس کرونا گفتند نسخه‌ی جهش یافته‌ی کرونا شاید حتی با استفاده از واکسن‌هایی که‌ هم‌اکنون درحال تولید هستند، از بین نرود. واشینگتن پست می‌نویسد نخستین بار در فصل تابستان امسال بود که گزارش‌هایی درباره‌ی انتقال ویروس کرونا از مینک به انسان منتشر شد. طبق این گزارش‌ها، انتقال کرونا از مینک به انسان نخستین بار در هلند رخ داده است.

نکته‌ی نگران‌کننده این است که نیویورک تایمز می‌نویسد مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک، به‌صورت رسمی گفته تاکنون ۱۲ نفر از ساکنان یوتلاند به نسخه‌ی جهش‌یافته‌ی ویروس کرونا از مینک‌های دانمارک مبتلا شده‌اند. نخستین هشدارها درباره‌ی نسخه‌ی جهش‌یافته‌ی ویروس کرونا توسط یکی از مؤسسه‌های دولتی دانمارک با نام مؤسسه‌ی دولتی سرم، فعال در حوزه‌ی بهداشت عمومی اعلام شد.

مته فردریکسن در کنفرانسی مطبوعاتی چند روز پیش گفت: «ما مسئولیت بزرگی درقبال مردم خودمان داریم؛ بااین‌حال با درنظرگرفتن پیدا شدن نسخه‌ی جهش‌یافته‌ی کرونا، اکنون مسئولیت بزرگ‌تری درقبال افراد ساکن در دیگر مناطق دنیا پیدا کرده‌ایم». تحقیقات انجام شده توسط مؤسسه‌ی دولتی سرم نشان می‌دهند که در افرادِ مبتلاشده، ویروسِ جهش‌یافته به آنتی‌بادی‌ها حساسیت کمتری نشان می‌دهد. البته فعلا به‌طور دقیق گفته نشده که مؤسسه‌ی دولتی سرم چگونه به این نتیجه دست پیدا کرده است.

دانمارک قصد دارد تمامی مینک‌های پرورش‌داده‌شده‌ی خود را قتل‌عام کند

تا زمانی‌که جزئیات دقیق دردسترس قرار نگیرد، نمی‌توانیم بگوییم که نسخه‌ی جهش‌یافته‌ی ویروس کرونا چه عملکردی دربرابر دستگاه ایمنی بدن انسان از خود نشان می‌دهد. دانمارک، سازمان بهداشت جهانی را از نسخه‌ی جهش‌یافته‌ی کرونا و همچنین ابتلای افراد ساکن در یوتلاند به این ویروس باخبر کرده است. سازمان بهداشت جهانی در ایمیلی که برای نیویورک تایمز ارسال کرد نوشت: «ما با آن‌ها در ارتباط هستیم تا اطلاعات بیشتری درباره‌ی این رخداد کسب کنیم».

باری دیگر تأکید می‌کنیم تا زمانی‌که دانشمندان نسخه‌ی جهش‌یافته‌ی ویروس کرونا را از نزدیک مطالعه نکنند، نمی‌توانند به‌طور قطعی بگویند که این نوع از کرونا دربرابر واکسن‌هایی که درحال تولید هستند، مقاومت نشان می‌دهد یا خیر. درحال‌حاضر اطلاعات کافی برای بیان میزان خطرناک بودن نوع جهش‌یافته‌ی کرونا دردسترس نیست. دکتر جاناتان اپستین، قائم‌مقام بخش علمی در اتحادیه‌ی اکوهلث (EcoHealth)، به نیویورک تایمز گفت:‌ «توالی ژنتیکی نوع جهش‌یافته‌ی ویروس کرونا باید به‌زودی مشخص شود تا زیست‌شناسان تکاملی بتوانند با تمام توان شروع‌به انجام اقدامات لازم کنند».

در ادامه بخوانید:

در ماه آوریل ۲۰۲۰ (فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹) بود که گزارش‌هایی مبنی‌بر ابتلای مینک‌ها به ویروس کرونا در هلند منتشر شد و دو ماه بعد در جون (خرداد و تیر) چندین کارگرِ مزارع پرورش مینک کرونا را از مینک‌های بیمار دریافت کردند. شماری از مینک‌های مبتلاشده هیچ علائم آشکاری ندارند، درحالی‌که در شماری دیگر از آن‌ها ترشحات بینی و تنفس سخت و حتی بیماری ذات‌الریه به‌چشم می‌خورد.

تا اواسط ماه جون (اواخر خرداد) ۱۲ مزرعه از تقریبا ۱۳۰ مزرعه‌ی پرورش مینک در هلند اعلام کردند که مینک‌هایی مبتلا به کرونا دارند؛ بااین‌حال دانمارک تاکنون گزارش ابتلای مینک‌هایش به بیماری کرونا را منتشر نکرده بود. 

درحال‌حاضر در چند کشور دیگر نیز ابتلای مینک‌ها به ویروس کرونا گزارش شده است که شامل اسپانیا و سوئد و ایالات متحده‌ی آمریکا می‌شوند. گزارش‌های جدید می‌گویند هزاران مینک در ایالت یوتا قتل‌عام شده‌اند. خبرگزاری BBC در گزارشی نوشت تاکنون میلیون‌ها مینکی پرورش‌یافته به‌دلیل اثرگذاری‌شان در شیوع ویروس کرونا، در سراسر دنیا کشته شده‌اند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر