جرم گوش ممکن است میزان استرس شما را نشان دهد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

کورتیزول هورمونی حیاتی است که وقتی فرد دچار استرس می‌شود، اوج می‌گیرد و هنگام آرامش کاهش می‌یابد. این هورمون در کوتاه‌مدت مسئول «واکنش جنگ یا گریز» است؛ بنابراین برای بقا اهمیت دارد. اما کورتیزول اغلب در افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب به‌طور مداوم بالا است و بالا بودن مداوم سطح کورتیزول تأثیرات منفی روی سیستم ایمنی، فشار خون و دیگر عملکردهای بدن دارد.

اختلالات دیگری نیز وجود دارد که در آن‌ها سطوح کورتیزول غیر عادی است؛ مانند بیماری کوشینگ که ناشی ‌از تولید بیش‌ازحد کورتیزول است و بیماری آدیسون که به ‌علت تولید کمتر‌ازحد کورتیزول رخ می‌دهد. افراد مبتلا به بیماری کوشینگ دارای رسوبات چربی غیر عادی، سیستم ایمنی ضعیف و استخوان‌های شکننده هستند. در افرادی که دچار بیماری آدیسون هستند، سطوح فشار خون به‌طور خطرناکی پایین است.

پیگیری سطوح کورتیزول

روش‌های زیادی برای اندازه‌گیری کورتیزول وجود دارد: بررسی بزاق، خون و حتی مو. اما نمونه‌های خون و بزاق تنها یک لحظه از زمان را نشان می‌دهند و این درحالی است که کورتیزول به‌طور قابل‌ توجهی در طول روز دچار نوسان می‌شود. حتی تجربه‌ی وارد کردن یک سوزن برای گرفتن نمونه‌ی خون می‌تواند موجب افزایش استرس و بنابراین افزایش سطح کورتیزول شود. نمونه‌های مو، به‌جای چندین دقیقه، تصویری چندماهه از کورتیزول فراهم می‌کنند؛ اما تجزیه‌و‌تحلیل مو گران است و برخی افراد موی زیادی ندارند.

در ادامه بخوانید:

آندرس هران-ویوز، مدرس مؤسسه علوم اعصاب شناختی کالج دانشگاهی لندن و همکارانش به‌جای این موارد، به گوش روی آوردند. جرم گوش در برابر آلودگی باکتریایی مقاوم و پایدار است؛بنابراین می‌توان آن را به‌آسانی برای تجزیه‌و‌تحلیل به آزمایشگاه برد. جرم گوش همچنین سابقه‌ی سطوح کورتیزول چند هفته را در خود حفظ می‌کند.

اما روش‌ سنتی برداشتن جرم گوش شامل فرو کردن سرنگی در گوش و شستشوی سریع آن با آب است که می‌تواند کمی دردناک و استرس‌زا باشد. بنابراین هران-ویوز و همکارانش سواب جدیدی ساختند که هنگام استفاده، استرسی بیش از گوش پاک‌کن ندارد. این سواب دارای یک محافظ است؛ به‌طوری که افراد نمی‌توانند آن را بیش‌از‌حد وارد گوش خود کنند و به پرده گوش آسیب برسانند و نیز اسفنجی در انتهای آن برای جمع‌آوری جرم وجود دارد.

جمع‌آوری جرم گوش

پژوهشگران در مطالعه‌ی آزمایشی کوچکی، نمونه‌های خون، مو و جرم گوش ۳۷ شرکت‌کننده را در دو مقطع زمانی مختلف جمع‌آوری کردند. در هریک از این زمان‌ها، جرم یکی از گوش‌ها با استفاده از سرنگ و جرم گوش دیگر با استفاده از روش جدید جمع‌آوری شد. پژوهشگران سپس قابلیت اطمینان اندازه‌گیری‌های کورتیزول را از جرم گوش جمع‌آوری‌شده به‌وسیله‌ی سواب با دیگر روش‌ها مقایسه کردند. آن‌ها دریافتند غلظت کورتیزول در جرم گوش بیش از مو است و بنابراین کار تجزیه‌و‌تحلیل ساده‌تر می‌شود. علاوه‌بر‌این، تجزیه‌و‌تحلیل جرم جمع‌آوری‌شده با سواب سریع‌تر و کارآمدتر از تجزیه‌و‌تحلیل جرمی بود که با استفاده از سرنگ جمع‌آوری شده بود و باید قبل از استفاده خشک شود.

جرم گوش در مقایسه با دیگر روش‌ها ثبات بیشتری داشت. روش‌های دیگر ‌به نوسانات ناشی ‌از مواردی مانند مصرف الکل حساس‌تر هستند. شرکت‌کنندگان همچنین می‌گفتند روش نمونه‌گیری به کمک سواب راحت‌تر از روش سرنگ است.

 هران-ویوز درحال راه‌اندازی شرکتی به‌ نام Trears است تا روش جدید را به بازار عرضه کند. او امیدوار است در آینده از جرم گوش به‌عنوان روشی برای نظارت بر هورمون‌های دیگر استفاده شود.

البته پژوهشگران باید این مطالعه را در مردم آسیایی تکرار کنند. آسیایی‌ها از مطالعه‌ی آزمایشی حاضر کنار گذاشته شدند؛ زیرا تعداد قابل ‌توجهی از آن‌ها به‌جای جرم گوش مومی و مرطوب، جرم خشک و پوسته‌مانندی تولید می‌کنند. هران-ویوز در بیانیه‌ای گفت: «پس از این مطالعه‌ی آزمایشی موفقیت‌آمیز، اگر کارآیی ابزار ما در کارآزمایی‌های بزرگ‌تر تأیید شود، امیدواریم فرایند تشخیص و مراقبت برای میلیون‌ها فرد مبتلا به افسردگی یا وضعیت‌های مرتبط با کورتیزول مانند بیماری آدیسون و سندرم کوشینگ و موارد دیگر دچار تحول شود.»

پژوهشگران یافته‌های خود را در مجله‌ی Heliyon گزارش کرده‌اند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر