حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

آریا ؛ اولین کراس اوور ملی سایپا

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – شرکت سایپا چندی پیش از نخستین کراس اوور ملی خود رونمایی کرد که در واقع محصولی اشتقاق یافته از پلتفرم sp100 است. در آن زمان برخی افراد این مدل را رهام یا شاهین کراس نام‌گذاری کردند اما گویا شرکت سایپا با هماهنگی نهاد ریاست جمهوری و فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نام خودروی جدید را آریا قرار داده است.

 

هنوز به طور رسمی اطلاعات فنی هاچبک کراس‌اوور آریا روی وب‌سایت شرکت قرار نگرفته اما با توجه به استفاده از پلتفرم مشترک با سایپا شاهین، انتظار می‌رود قوای فنی آریا مشابه سدان جدید سایپا یعنی مدل شاهین باشد. بدین ترتیب در اینجا از پیشرانه m۱۵ توربو هشت سوپاپ که در واقع نسخه تنفس القایی (توربوشارژ) موتور تیبا به حساب می‌آید، بهره گرفته شده است. حداکثر توان این پیشرانه توربوشارژ حدود ۱۰۵ تا ۱۲۰ اسب‌بخار اعلام شده و نهایتا گشتاور آن نیز به عدد ۱۵۵ نیوتن متر می‌رسد. جعبه دنده پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک نیز در این بین وظیفه انتقال نیرو به سوی چرخ‌های جلو را بر عهده دارد.

سایپا کراس اوورهمچنین احتمال دارد پیشرانه m18 توربو با ۱۶ سوپاپ نیز در کراس اوور سایپا آریا به خدمت گرفته شود. به این ترتیب نهایت گشتاور خودرو به حدود ۱۹۰ تا ۲۱۰ نیوتن متر خواهد رسید. همچنین قدرت موتور نیز به محدوده ۱۳۵ تا ۱۴۸ اسب بخار میل خواهد کرد. لازم به ذکر است کراس اوور سایپا آریا از طراحی نسبتا به‌روز و متعادلی برخوردار بوده و احتمالا طی سال ۱۴۰۰ به دست مشتریان خواهد رسید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر