تعمیر دوربین آیفون ۱۲ بدون لوازم اختصاصی اپل ناممکن است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

از زمان رونمایی خانواده‌ی جدید آیفون تاکنون، اخبار زیادی از آن در فضای مجازی منتشر شده‌اند. بعضی از این اخبار به لوازم جانبی آیفون ۱۲ و برخی دیگر به موضوعات مختلف مربوط می‌شوند. به‌تازگی خبری در فضای مجازی منتشر شده است که از اتفاقی در دوربین این دستگاه خبر می‌دهد. به‌گفته‌ی شرکت iFixit، تعویض یا تعمیر دوربین آیفون ۱۲ مانند گوشی‌های هوشمند دیگر به‌سادگی امکان‌پذیر نیست.

بر‌اساس مطالب منتشر‌شده‌ی این شرکت، دلیل این امر هم نیاز به وجود ابزاری خاص برای انجام تعمیر یا تعویض بخش دوربین است و آن فقط در دست تکنسین‌های تأیید‌شده‌ی خودِ اپل وجود دارد. وجود چنین محدودیتی می‌تواند برای عده‌ای ناخوشایند باشد؛ به‌ویژه کسانی که دوست دارند در خانه و با استفاده از ابزارهای خود وسایل هوشمند را تعمیر کنند.

ناگفته نماند تنها افرادی که در خانه تعمیر دستگاه‌های خود را انجام می‌دهند، دچار مشکل نمی‌شوند؛ بلکه حتی شرکت‌های شخص ثالثی که به این کار مشغول هستند، نمی‌توانند بدون داشتن ابزار گفته‌شده دوربین خانواده‌ی آیفون ۱۲ را تعمیر کنند.

دوربین آیفون ۱۲

شرکت iFixit این مشکل را اولین‌بار زمانی پیدا کرد که در حال تلاش برای تعویض ماژول‌های دوربین خانواده‌ی آیفون ۱۲ بود. سپس این مسئله را اسناد اپل تأیید کرد. این شرکت درباره‌ی تجربه‌ی خود هنگام تعویض دوربین آیفون ۱۲ نوشت:

پس از آزمایش جامع و مقایسه‌ی یادداشت‌های به‌دست‌آمده با چندین تکنسین و بررسی اسناد آموزشی منتشرشده در اپل، متوجه شدیم که دوربین آیفون ۱۲ هنگام تعویض بین گوشی‌های آیفون کاملا خارج از دسترسی است.

این مسئله درکنار نشانه‌های موجود در راهنمای تعمیرات اپل مسئله‌ای را بیش از همیشه برای ما روشن می‌کند: اپل از روی بی‌توجهی یا عمدا تعمیر بدون اجازه‌ی گوشی جدیدش را بسیار سخت‌تر کرده است. این موضوع ممکن است مشکلی باشد که اپل در آینده آن را برطرف می‌‌کند. حتی هنگام تعویض بین‌ تلفن‌ها رفتار نادرستی در قطعات آیفون دیده شده‌ است.

این احتمال نیز وجود دارد که اپل قصد دارد تمام تعمیرات غیرمجاز دوربین و صفحه‌نمایش آیفون را به صفر برساند. راهنمای موجود در بخش داخلی اپل به تکنسین‌ها می‌گوید که با ورود خانواده‌ی آیفون ۱۲، آن‌ها باید از برنامه‌ی پیکربندی سیستم اختصاصی و متصل به فضای ابری اپل برای تعمیر کامل دوربین‌ها و صفحه‌نمایش استفاده کنند.

بعضی کارشناسان معتقدند که این مشکل را ابتدا تیلور دیکسون، یکی از یوتیوبرهای معروف دنیای فناوری، کشف کرده است. وی در پیام خود پس از پیدا‌کردن این مشکل نوشته است:

هنگامی‌که یک دوربین آیفون ۱۲ به آیفون ۱۲ دیگری منتقل می‌شود، در ابتدا به‌نظر می‌رسد که فعال شده است؛ اما زمان استفاده شکست می‌خورد. دوربین این دستگاه از جابه‌جایی بین لنز اصلی و اولتراواید امتناع می‌کند. همچنین، تنها به برخی از حالت‌های دوربین پاسخ می‌دهد و حتی در بعضی مواقع، به‌طور‌کامل متوقف می‌شود و نمی‌توان از آن استفاده کرد.

این موضوع را یکی از بخش‌های راهنمای آموزش اپل تأیید کرد. این قسمت به تکنسین‌ها اطلاع می‌دهد که برای انجام تعمیرات یا تعویض دوربین به اجرای برنامه‌ی اختصاصی سیستم ابری اپل نیاز دارند و این، موضوعی جدید برای آیفون ۱۲ است.

تعمیر دوربین آیفون ۱۲

اگرچه در سند مذکور آمده است که این ابزار برای تعمیرات صفحه نیز موردنیاز است، iFixit می‌گوید که مسئله‌ی یادشده فقط تا حدی درست است؛ زیرا صفحه‌ی جایگزین کار می‌کند؛ اما در ابتدا به شما هشداری نشان داده می‌شود که می‌گوید ممکن است اصلی نباشد (حتی اگر باشد).

در ادامه بخوانید:

ازآنجاکه ماژول‌ها به تراشه‌ی Secure Enclave متصل هستند، پیش‌تر این مشکل در تاچ آیدی و فیس آیدی نیز دیده شده بود. هنوز دلیل اصلی این مسئله مشخص نیست؛ اما به‌نظر می‌رسد اپل نگرش خود را درباره‌ی شیوه‌های مختلف تعمیر دستگاه‌های ساخته‌شده تغییر داده است.

دیدگاه شما کاربران تک تایمز درباره‌ی سیاست جدید اپل برای تعمیر دستگاه‌های خود چیست؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر