حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

سهم شرکت‌های خصوصی ارائه‌دهنده پهن‌باند ثابت در کشور زیر ۹ درصد است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارش جدید وضعیت ارتباطات و کیفیت اینترنت کشور طی ۶ ماه ابتدای سال را منتشر کرد. در این گزارش، وضعیت سخت شرکت‌های اینترنتی بخش خصوصی و توسعه‌ی کُند پهن‌باند ثابت در کشور به‌خوبی دیده می‌شود.

به گزارش رگولاتوری، سال ۹۳ تعداد اشتراک‌های پهنای باند ثابت در سال ۱۳۹۲ برابر با ۵۸ هزار ۳۱۰ مورد بوده است که این میزان در ۶ ماه اول سال ۹۹، به ۹ میلیون و ۴۷۹ هزار و ۳۳۷ اشتراک رسیده؛ همچنین تعداد اشتراک‌های پهن‌باند سیار برابر با ۷ میلیون و ۸۱ هزار و ۹۱۸ مورد بوده که این میزان در ۶ ماه اول سال ۹۹ به ۷۶ میلیون و ۵۳۱ هزار و ۱۷۶ اشتراک رسیده است.

مقاله‌ی مرتبط:

مشترکان اینترنت ثابت در کشور اکنون بیش از ۹ میلیون نفر هستند؛ درحالی‌که پهن‌باند ثابت بیش از ۷۶ میلیون مشترک دارد. پیش‌تر در تک تایمز به ‌علت ریزش یک ‌میلیونی مشتریان اینترنت ثابت در سال ۱۳۹۸ پرداخته بودیم. در مقابل این ریزش مشترکان، در بخش ضریب نفوذ پهن‌باند سیار طی ۶ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹، به ۹۱/۰۷ درصد می‌رسیم. این میزان در سال ۹۳ برابر با ۹/۱ درصد بود. همچنین میزان ضریب‌ نفوذ پهن‌باند ثابت از ۷/۶۳ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۱۱/۲۸ درصد در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ رسیده است.

نمودار میزان اشتراک اینترنت ثابت و سیار

تفکیک تکنولوژی مورد استفاده کاربران اینترنت در کشور

مقاله‌ی مرتبط:

رگولاتوری همچنین کل اشتراک‌های پهن‌باند ثابت و سیار را به تکفیک تکنولوژی تا شهریور ۱۳۹۹ اعلام کرد. بر همین اساس، تکنولوژی XDSL که نخستین سرویس آن در سال ۱۳۸۲ و بر مبنای سرویس ADSL به کاربران در ایران عرضه شد، ۷ میلیون و ۷۴۹ هزار و ۲۷۰ مشترک دارد. این میزان بر مبنای تکنولوژی FTTX برابر با ۱۱۸ هزار و ۲۰۴ مشترک و در تکنولوژی WiFi برابر با ۳۱۳ هزار و ۹۴۰ مشترک است. تکنولوژی TD-LTE تا ۶ ماه اول سال جاری، ۱ میلیون و ۲۹۷ هزار و ۹۲۷ مشترک را پوشش داده است. مشترکان 3G نیز ۲۰ میلیون و ۹۵۰ هزار و ۴۴ نفر و مشترکان 4G برابر با ۵۵ میلیون و ۵۸۱ هزار و ۱۳۶ نفر برآورد شده‌اند.

آمار پایین میزان استفاده از XDSL در حالی است که این تکنولوژی حدود دو دهه‌ی پیش وارد کشور شد و در مقابل، 4G کمتر از یک دهه پیش وارد شد.

نمودار میزان اشتراک سرویس های اینترنت

در عین ‌حال، با دقت در نمودار مشاهده می‌کنیم ۸۲ درصد از مشترکان اینترنت ثابت از XDSL استفاده می‌کنند و در مقابل، ۱۴ درصد از TD-LTE و ۳ درصد از WiFi؛ در این میان، سهم FTTX (تکنولوژی فیبرنوری) تنها یک درصد است.

سهم بازار اپراتورهای ارائه‌دهنده‌ی اینترنت

در بخشی از گزارش رگولاتوری، سهم اپراتورهای ثابت بازار ذکر شده است. همان‌طور که انتظار می‌رود، شرکت مخابرات ایران با سهم ۴۷ درصدی در بازار، شرکت برتر ارتباطی کشور محسوب می‌شود. پس از آن، ایرانسل با سرویس TD-LTE و سهم ۱۰ درصدی قرار دارد؛ این سهم بیشتر از شرکت‌های باسابقه‌ی بازار اینترنت از جمله شاتل، آسیاتک و پارس‌آنلاین است. پس از مخابرات و ایرانسل، شرکت شاتل با ۹ درصد و آسیاتک با ۸ درصد سهم قرار دارند. پارس‌آنلاین تنها ۴ درصد سهم بازار را دراختیار دارد و سهم های‌وب به ۲ درصد می‌رسد. جالب اینکه ۱۷ شرکت اینترنتی (FCP) شامل حلما گستر خاورمیانه، ارتباطات ثابت پارسیان، رسپینا، ‌فرابرد داده‌های ایرانیان، گسترش ارتباطات مبنا و فناپ تلکام هیچ سهمی از بازار اینترنت کشور دراختیار ندارند.

نمودار بازار اپراتورهای اینترنت

در مقابل اپراتورهای ارائه‌دهنده‌ی پهن‌باند ثابت، تنها سه شرکت اینترنت سیار ارائه می‌دهند. سهم بازار همراه اول در بازار ۵۰، سهم ایرانسل ۴۶ و سهم رایتل تنها ۴ درصد است.

ضریب نفوذ اینترنت به ‌تفکیک استان

در گزارش سازمان تنظیم مقررات مشاهده می‌کنیم تهران با ۱۲۶/۰۸ درصد از میان ۳۱ استان کشور، بیشترین میزان ضریب نفوذ اینترنت را دارد. پس از تهران، استان البرز با ۱۲۵/۳۵ درصد، سمنان با ۱۱۳/۶ درصد، اصفهان با ۱۱۲/۳۱ درصد، قم با ۱۱۰/۴۱ درصد و فارس با ۱۰۵/۲۱ درصد قرار دارند. استان سیستان و بلوچستان با ۶۳/۷۰ درصد، کرمان با ۸۰/۹۲ درصد و کردستان با ۸۴/۲۷ درصد کم‌ترین ضریب نفوذ اینترنت را به خود اختصاص داده‌اند.

نمودار ضریب نفوذ اینترنت در استان ها

مقاله‌ی مرتبط:

بیشترین ضریب ‌نفوذ اینترنت بر مبنای تکنولوژی ADSL مربوط به سمنان با ۱۴/۳۸ درصد، اصفهان با ۱۳/۴۴ درصد و تهران با ۱۳/۰۶ درصد است. بیشترین ضریب‌ نفوذ FFTX مربوط به استان سمنان با ۰/۵۱ درصد، تهران با ۰/۳۳ درصد، خراسان جنوبی با ۰/۲۴ درصد و اصفهان با ۰/۲۱ درصد است. در استفاده از VDSL که تازه به کشور وارد شده، استان قم با ۰/۶۱ درصد، تهران با ۰/۲۷ درصد و مازندران با ۰/۲۲ در صدر قرار دارند.

ضریب استفاده از TD-LTE در تهران ۳/۴۰ درصد است و پس از آن، خوزستان با ۳/۱۳ و البرز با ۲/۵۲ درصد قرار دارند. استفاده از تکنولوژی‌های 3G و 4G در کشور گستردگی بیشتری دارد؛ اما این موضوع باز هم به‌ نفع استان‌های کمتر توسعه‌یافته نبوده است.

نمودار ضریب نفوذ 3G و 4G در استان ها

در استفاده از 3G البرز با ۲۸/۴۹ درصد، گیلان با ۲۸/۱۶ درصد، سمنان با ۲۸/۰۷ درصد،‌ فارس با ۲۷/۷۰ درصد و همدان با ۲۷/۰۴ درصد پیشتاز هستند. این درحالی است که تهران با ۲۵/۷۱ درصد ضریب نفوذ در استفاده از 3G در جایگاه چهاردهم قرار دارد. کمترین میزان استفاده از 3G مربوط به سیستان و بلوچستان با ۱۷/۱۱ درصد و کردستان با ۲۱/۰۴ درصد است.

در استفاده از 4G البرز با ۸۳/۸۴ درصد، تهران با ۸۲/۸۴ درصد و قم با ۷۲/۴۳ درصد اول هستند. کمترین ضریب ‌نفوذ 4G مربوط به سیستان و بلوچستان با ۴۳/۷۸ درصد، کرمان با ۴۹/۲۷ درصد و اردبیل با ۵۳/۰۹ درصد می‌شود. شما می‌توانید گزارش کامل رگولاتوری را با مراجعه به سایت سازمان تنظیم مقررات مشاهده کنید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر