حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

داستان خانواده i

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،
می‌گویند حرف «آی» در بسیاری محصولات اپل از قبیل آیمک، آیپد، آیپاد و دیگر محصولات مخفف واژه اینترنت است. همچنین به لغت “individual” (فردی) اطلاق می‌شود.

می‌توان به آن به عنوان بخشی از شخصیت بنیانگذار شرکت اپل استیو جابز نیز نگریست (کسی که یک تنه تمامی مشکلات را کنار زد). زمانی که او در سال ۱۹۹۷ به شرکت اپل بازگشت تنها با مخروبه‌ای که بازده اقتصادی چندانی نداشت روبرو شد.

در این زمان شرکت اپل در بدهی غوطه‌ور بود و کمپانی‌هایی نظیر سان میکروسیستم، صاحب جاوا و متخصصین دیتابیس اوراکل به دنبال خرید و ادغام اپل با شرکت خود بودند.

اما اپل درعوض شرکت NeXT را که توسط خود استیو جابز هم تاسیس نشده بود به قیمت ۴۰۰ میلیون دلار خریداری کرد.

جابز دو چیز را که اپل در آن زمان شدیدا به آنها نیاز داشت به همراه خود آورد. یکی از آنها سیستم عامل NeXTStep که بعدها به Mac OS X تبدیل شد و دیگری بصیرت جابز بود ـ نگاه و ایده او در ابزارهای الکترونیکی که تنها برای علاقمندان ساخته نشده و در اختیار مردمی بود که کار چندانی با رایانه انجام نمی‌دادند.

هر دو ایده در اولین محصول شرکت اپل پس از بازگشت دوباره جابز در کنار هم قرار گرفتند: آی‌مک اپل. سهولت استفاده از این رایانه All in one به سوددهی آن برای شرکت اپل کمک کرد ـ همانطور که در تبلیغات نشان داده شد پسربچه‌ای ۷ ساله بسیار سریع‌تر از یک دانشجوی استنفورد با رایانه‌های معمولی می‌توانست با آی‌مک کار کند.

شرکت اپل شدیدا معتقد بود که نباید هیچ دفترچه راهنمایی با آی‌مک همراه شود؛ مگر یک بروشور شش مرحله‌ای که برای راه‌اندازی اولیه مورد نیاز بود.

همچنین دلیل موفقیت آی‌مک استفاده اپل از طراحی ابداعی و نوینی بودـ آی‌مک ابتدا به رنگ آبی و سپس در دوازده رنگ ساخته شد. نشریه فوربس آی‌مک را ستوده و از آن به عنوان «دگرگون کننده صنعت» یاد کرد.

در سال ۱۹۹۹ پس از مدت‌ها شرکت اپل به سوددهی رسیده و تا سال ۲۰۰۰ قیمت سهام آن ۳۰۰ درصد رشد کرد و به ۱۱۴ دلار رسید. البته این رقم در مقایسه با امروز عددی محسوب نمی‌شود: اکنون برای خریداری هر سهم از شرکت اپل باید ۳ برابر این مبلغ را بپردازید.
 

ام‌پی‌تری پلیر، اسمارت‌فون و تلویزیون؟
اپل از آن جهت به رشد اینچنینی خود ادامه داد که با طراحی مورد استفاده در ‌آی‌‌مک همگام شد. در سال ۲۰۰۱ معاون شرکت جان رابستین نزد استیو جابز آمد و درایو هارد دیسکی را که دارای صفحه‌ای ۱.۵ اینچی و ۵ گیگابایت حافظه بود به او داد.

او معتقد بود که هارد دیسک باید در قلب ام‌پی‌تری‌های جدید جای گیرد. گرگ جاسویک، مدیر محصولات آیپاد، سال‌ها بعد گفت: «راحت بگویم… محصولات رقبای ما بد بودند».

بنابراین شرکت اپل شروع به توسعه مدیا پلیر خود کرد. در راستای همین مساله آنها نرم‌افزار پلی‌بک آی‌تونز را که اپل سال گذشته تحت نام SondJam MP تولید کرده بود راه‌اندازی کردند.

البته موفقیت اصلی زمانی به دست آمد که ۳ سال بعد آی‌تونز با ویندوز سازگار شده و آی‌تونز استور، محلی برای خریداری آسان و سریع موسیقی گردید. تا سال ۲۰۰۷ آی‌پاد از طرفی کوچک تر شده (مانند مدل های شافل و نانو) و از طرفی بزرگتر می‌شد (مانند تاچ). در نهایت این محصولات مسیر را برای بزرگترین موفقیت اپل هموار ساختند: آیفون.

iPhone
گسترش اسمارت‌فون افسانه‌ای از سال ۲۰۰۴ آغاز شد. در ابتدا ساخت آن با همکاری کمپانی موتورولا انجام می‌شد که شرکت اپل تنها ارائه‌دهنده نرم‌افزار مورد نیاز بود.

اما پس از شکست مدل ROKR موتورولا که آی‌تونز را پشتیبانی می‌کرد دو شرکت همکاری خود را پایان دادند. بنابراین استیو جابز بهترین تولید‌کنندگان خود را به مدت ۳۰ ماه به کار گرفته و در پشت پرده با AT&T قرارداد بست.

نتایج کاملا گویا هستند: در سال ۲۰۱۰ آیفون تنها ۴ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص می‌داد اما از آن پس ۵۰ درصد از فروش گوشی‌های تلفن همراه را به خود اختصاص داد ـ و عرصه رقابتی جدید را با سامسونگ، HTC، و دیگر شرکت‌ها رقم زد که در حال حاضر بر اقتدار شرکت اپل سایه افکنده‌اند.

این تهدید شامل آیپد نیز می‌شود: در حالی که به عنوان اولین تبلت موفق هنوز بازار را در دست دارد، گوگل و سامسونگ به سرعت خود را به آن نزدیک می‌کنند.

بنابراین شرکت اپل باید در آینده به دنبال بازار جدیدی باشد اما متاسفانه امروزه روز بصیرت استیو جابز را که در ۵ اکتبر ۲۰۱۱ تسلیم سرطان شد با خود همراه ندارد. سرویس موسیقی آی‌رادیو برای ارائه در تابستان طراحی شده است.

جای خالی این سرویس در کارنامه شرکت اپل حس می‌شود اما این گام نامتعارف این شرکت را در مقابل رقبایی همچون Spotify، پاندورا و تولیدکنندگان مشابه قرار می‌دهد.

طرفداران اپل توقعات زیادی از آی ‌تی‌‌‌وی دارند. شایعات در مورد تلویزیون اپل از سال گذشته پراکنده شده‌است. احتمالا این تلویزیون با استفاده از سیستم Siri امکان استفاده از ویدئو چت را فراهم کرده و استفاده از اسمارت‌تی‌وی‌های ناکارآمد را برای عموم همچون آیفون آسان خواهد کرد.

 

سامسونگ نیز در حال حاضر در حال توسعه محصول رقیب است. به هر حال اپل حتی بدون استیو جابز هم هنوز امکان قرار دادن برچسب «آی» را در پشت بسیاری محصولات جدیدش دارد.

تاریخچه سری i

استیو جابز ۱۹۹۷: بازگشت استیوجابز به عنوان مدیر عامل شرکت اپل- در این برهه شرکت اپل از لحاظ اقتصادی کمترین بازده را داشت

آی‌مک ۱۹۹۸: خط تولید آی با نام آی‌مک راه‌اندازی می‌شود. اصول کاربردی هنوز تغییری نکرده‌اند: کاربری آسان، طراحی هوشمند

آی‌مووی ۱۹۹۹: شروع برنامه ویدئویی شرکت اپل تحت عنوان آی‌مووی. برخلاف برنامه آدوبی پریمیر در کامپیوتر هدف آن جذب جمعیت جدید است.

آی‌تونز و آی‌پاد ۲۰۰۱: آی‌تونز در ابتدا کار خود را به عنوان ابزار پخش موسیقی شروع کرد. کارکرد آن بر پایه SoundJam MD بود که شرکت اپل آن را در سال ۲۰۰۰ خریداری کرد. آیپاد در این سال وارد بازار شد اما به دلیل ناهماهنگی برنامه آی‌تونز با ویندوز در ابتدا موفق نبود.

آی‌تونز استور و آی سایت ۲۰۰۳: آی‌تونز استور به آیتونز۴ اضافه شد. در عرض یک سال ۱۰۰ میلیون آهنگ به فروش رسید. شرکت اپل در تمامی زمینه‌ها موفق نبود. برای مثال دوربین وب آی سایت برای اپل شکستی بود و پس از سه سال تولید آن متوقف شد.

آیفون و iOS ۲۰۰۷: وجود آیفون دلیلی برای گسترش تلفن‌های هوشمند امروزی است. سیستم عامل iOS همراه با آن معرفی شد. در این سال نشریه تایم آمریکا آیفون را به دلیل طراحی منحصربفردش به عنوان ابتکار سال معرفی کرد.

آیپد ۲۰۱۰: شرکت اپل با ارائه آیپد نسل جدیدی از این ابزار را این بار به عنوان تبلت ارائه کرد.

منبع: ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر