درکه کجاست | معرفی کامل تفریحات + عکس و آدرس درکه تهران

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اگر اهل پیاده‌روی و کوهنوردی هستید و از وقت گذراندن در یک منطقه باصفا با آب و هوای فوق‌العاده لذت می‌برید، درکه تهران مکان بسیار مناسبی برای شما به شمار می‌رود. یکی از مکان‌های پرطرفدار و دنج برای گشت و گذار تهرانی‌ها را می‌توان درکه نام برد که در شمال شهر تهران واقع شده است. درکه یک منطقه کوهستانی در دامنه کوه‌های شمالی تهران به شمار رفته که در نزدیکی دو محله ولنجک و اوین قرار گرفته است.

همه چیز درباره درکه تهران:

درکه تهران

طبیعت و گل‌های زیبا در درکه تهران

منبع عکس: Apochi 

درکه تهران از آن دست مناطقی است که نمی‌توان لذت گشت و گذار در آن را با هیچ چیزی عوض کرد. این منطقه بسیار دنج و بی‌نظیر است، به طوری که رفتن به آنجا همیشه برایتان تازگی دارد. صدای گوش‌نواز رودخانه درکه در کنار آب و هوای فوق‌العاده آن، همگی از خلق یک روز خاطره‌ساز برای شما خبر می‌دهند. برای دوری از شلوغی و سر و صدای تهران در پایان هفته‌ها، درکه بهترین انتخاب است.

درکه کجاست؟

درکه یکی از محلات ییلاقی شمیرانات است که در قسمت شمال غربی تهران قرار گرفته است. این محله ییلاقی در امتداد رودخانه‌ای به همین نام ایجاد شده و جذابیت‌های بسیار زیادی دارد. درکه از سمت شمال به رشته کوه‌های توچال، از سمت جنوب به محله اوین، از شرق به اراضی دانشگاه شهید بهشتی و اوین و از غرب به بازارهای کوه توچال و سعادت آباد می‌رسد. این منطقه جزو منطقه یک شهرداری تهران محسوب می‌شود.

مسیرهای دسترسی به درکه

کوهنوردی افراد در درکه

منبع عکس: wikimedia 

برای رفتن به درکه هم می‌توانید از خودرو شخصی استفاده کنید و هم با استفاده از وسایل نقلیه عمومی خود را به این ییلاق زیبا برسانید. با خودرو شخصی از سه مسیر می‌توان به درکه تهران رسید که در ادامه این مسیرها را به شما معرفی می‌کنیم:

  • مسیر اول: برای دسترسی به درکه تهران باید وارد بزرگراه شهید چمران شده و پس از عبور خیابان‌های یمن و رشیدالدین فضل الله، وارد خیابان داودیان شوید تا بتوانید مسیر درکه را پیش بگیرید.
  • مسیر دوم: وارد بزرگراه یادگار امام شده و در انتهای این بزرگراه، مسیر خیابان اوین را طی کنید تا از آنجا خود را به درکه برسانید.
  • مسیر سوم: یک راه دیگر برای دسترسی به درکه آن است که از طریق خیابان ولیعصر یا خیابان شریعتی خود را به میدان تجریش برسانید و از آنجا وارد خیابان درکه شوید؛ البته این مسیر به دلیل آنکه در اکثر مواقع ترافیک است، توصیه نمی‌شود.

درکه با مترو

یکی دیگر از مسیرهای دسترسی به درکه، از طریق مترو است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به درکه، ایستگاه میدان تجریش در انتهای خط یک (خط قرمز تجریش-کهریزک) است. شما می‌توانید بعد از پیاده شدن از ایستگاه خود را با تاکسی، اتوبوس یا مینی بوس به درکه برسانید.

البت روش دیگر برای دسترسی به این منطقه باصفا، استفاده از اتوبوس‌های تندرو بی آر تی یا خط یک اتوبوس‌های تندرو است. برای رفتن به درکه از طریق اتوبوس‌های تندرو باید در ایستگاه پارک وی پیاده شوید و توسط تاکسی‌های که در کنار پمپ بنزین ولنجک (کنار نمایشگاه بین المللی) وجود دارند، خود را به درکه برسانید.

مسیر درکه

همان طور که گفته شد، مسیر اصلی درکه نیاز به کوهپیمایی دارد و راه آن از سمت پلنگ چال یا ایستگاه شماره پنج توچال است. این مسیر ۶ کیلومتری، از داخل دره زیبای درکه و پلنگ چال و از کنار رودخانه درکه عبور می‌کند. مسیر رفتن به درکه دارای فراز و نشیب زیادی است و برای حفاظت و امنیت بیشتر، اطراف آن با نرده حفاظ‌بندی شده است؛ اما در حالت کلی به نسبت سایر مسیرهای کوهپیمایی تهران، مسیر هموارتر و راحت‌تری دارد و تمام سنین می‌توانند این مسیر را طی کنند.

بهترین زمان برای رفتن به درکه، صبح زود است؛ زیرا هم به شلوغی مسیر برخورد نمی‌کنید و هم زمان کافی برای رفت و برگشت و لذت بردن از مناظر طبیعی این منطقه خوش آب و هوا را دارید.

تاریخچه درکه

بافت قدیمی درکه تهران

دره کوهستانی درکه دارای قدمتی معادل با ۸۰۰ سال است که تقریبا به قرن پنجم هجری قمری مربوط می‌شود. مقبره امام‌زاده سید محمد والی که از نسل امام سجاد (ع) است، در همین محله قرار دارد و گفته می‌شود تمامی سادات این منطقه از نوادگان این امام‌زاده هستند. وجود هاون‌های سنگی تراش خورده و تنورهای سنگی که در گذشته توسط ساکنان این منطقه پیدا شده و هم‌اکنون هم در این امامزاده موجود است، حکایت از قدمت این منطقه ییلاقی زیبا دارد. شغل بیشتر افراد ساکن در ییلاق درکه، باغبانی و کشاورزی است؛ اما برخی از آن‌ها مداح اهل بیت هم هستند. از بناهای قدیمی که از آن زمان تاکنون باقی مانده است، می‌توان به چند آب انبار و یک حمام اشاره کرد.

علت نام گذاری درکه چیست؟

گفته می‌شود نام درکه از دو کلمه دَرِ مخفف دره و که نشانه صغیر گرفته شده که به معنای دره کوچک است؛ البته روایات مختلفی برای نام‌گذاری این مکان وجود دارد، به عنوان مثال یکی دیگر از روایات موجود آن است که در قدیم افراد محلی برای عبور از این منطقه در برف از نوعی کفش خاص به نام درگ استفاده می‌کردند که بعدها به درک تغییر نام پیدا کرد.  

ویژگی‌های درکه

دره کوهستانی درکه از ویژگی‌های بسیار خاص و منحصر به فردی برخوردار است که آن را از سایر مناطق ییلاقی متمایز می‌کند. مرتفع‌ترین قسمت درکه را می‌توان قله شاه نشین معرفی کرد که ۳۸۰۰ متر ارتفاع دارد. بارندگی سالانه در این منطقه به طور میانگین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر بوده و متوسط دمای آن به ۱۶ درجه سانتی‌گراد می‌رسد؛ یعنی در بیشتر مواقع سال، هوای خنکی دارد. ییلاق درکه از ۲۱ نوع گیاه محلی که منحصرا در این منطقه رشد می‌کند، برخوردار است؛ بنابراین گیاهان دارویی مختلفی دارد. جالب است بدانید که آب ناشی از باران در این منطقه وارد رودخانه درکه شده و برای آبیاری باغات، اراضی و جبران کمبود آب تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی دیگر از ویژگی‌های این دره کوهستانی زیبا را می‌توان مسیر کوه نوردی آن برشمرد که لذت سفر به آن را دوچندان خواهد کرد.

وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی در درکه

برای رفتن به درکه برداشتن برخی از وسایل مورد نیاز است؛

  • کوله
  • فلاسک آب گرم
  • آب آشامیدنی
  • لباس مناسب فصل
  • زیرانداز
  • کفش مناسب کوهنوردی
  • کیت کمک‌های اولیه
  • کلاه
  • عصا
  • تنقلات، انواع خشکبار و اقلام خوراکی سبک

میدان درکه

میدان درکه یکی از میدان‌های شمال شهر تهران است که در محله درکه قرار دارد. این میدان دقیقا در انتهای خیابان درکه به نام خیابان شهید داودیان قرار گرفته است. اکثر رستوران‌ها و مغازه‌های حاوی انواع خوراکی‌ها در اطراف این میدان وجود دارند.

آدرس درکه

آدرس میدان درکه: تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، خیابان رشید الدین فضل الله، خیابان داودیان، درکه (مشاهده روی نقشه)

امامزاده سید محمد والی

امامزاده سید محمد والی

منبع عکس: wikiloc 

امام‌زاده سید محمد والی از نوادگان امام سجاد (ع) است که در دوران ولیعهدی امام رضا (ع) به ایران می‌آید. دوستان و یاران سید محمد والی وی را به محل فعلی درکه می‌بردند و از آنجا که زمین‌های این منطقه در آن زمان بایر بود، او تمام زمین‌های آنجا را آباد کرده و مالکشان می‌شود. بر اساس روایات مختلف، سید محمد والی اولین کسی بوده که در درکه ساکن می‌شود و بعد از فوت ایشان هم، مقبره‌ای در همین منطقه برای او درست می‌کنند. مساحت بنای این امامزاده در حدود ۷۰ مترمربع است و ایوان بسیار زیبایی دارد. در سفر به درکه حتما از این مکان مذهبی دیدن کنید.

رودخانه درکه

رودخانه درکه

منبع عکس: mehrnews 

رودخانه درکه در قسمت شرقی این منطقه قرار گرفته که از دامنه قله شاه نشین و توچال سرچشمه می‌گیرد. منشا اصلی این رودخانه هفت چشمه است، البته در میان راه چشمه‌های بسیار زیادی وجود دارد. آب این رودخانه در فصل بهار بسیار زیاد بوده و شیب آن تند است، به همین خاطر ماهی و هیچ موجود زنده دیگری در آن دیده نمی‌شود. طول این رودخانه زیبا در حدود ۱۵ کیلومتر است و در مسیر آن آبشارهای دیدنی و حوض‌های طبیعی بسیاری همانند آبشار بند عبدالله، آبشار کارا و هفت حوض وجود دارد.

درکه جنگل کارا

جنگل کارا در درکه تهران

منبع عکس: Tripod 

یکی از جاهای دیدنی تهران در درکه که شاید بسیاری از پایتخت‌نشینان هم از وجود آن بی‌خبر باشند، جنگل کارا است. این جنگل زیبا و باصفا در مسیر دره درکه به سمت پلنگ چال وجود دارد؛ یعنی برای رسیدن به این جنگل باید از میدان درکه حدود ۴۰ دقیقه مسیر پلنگ چال را در امتداد رودخانه بالا بروید و شیب تندی که در سمت چپ کلبه کارا وجود دارد را طی کنید. سپس وقتی به سمت چپ خود نگاه می‌کنید یک دره پر از درخت که عمده آن را درخت‌های ازگیل وحشی تشکیل می‌دهند، وجود دارد که با طی کردن یک مسیر سرازیری به جنگل کارا می‌رسید. 

جنگل کارا در تمام فصل‌های سال زیباست؛ اما پاییز آن را به هیچ عنوان نمی‌توان از دست داد. در فصل پاییز از دوردست که نگاه می‌کنید، رنگ نارنجی درختان این جنگل، چشمان شما را به خود خیره می‌کند. تماشای فرش نارنجی رنگ برگ‌های درختان این جنگل و صدای خش‌خش آن‌ها زیر گوشتان قطعا خستگی و فشار روحی را از شما دور و لذت عکاسی را برای شما دوچندان خواهد کرد. شاید به جرئت بتوان گفت زیبایی پاییز در جنگل کارا درکه تهران معنا پیدا می‌کند.

پناهگاه پلنگ چال

نمایی از پناهگاه پلنگ چال

منبع عکس: fa.wikipedia 

قله پلنگ چال را می‌توان یکی از قله‌های شمال شهر تهران و رشته کوه البرز به حساب آورد و پناهگاه پلنگ چال در مسیر صعود به این قله قرار دارد. این پناهگاه در ارتفاع ۲,۴۵۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و دارای خوابگاهی به ظرفیت ۷۰ نفر است. فاصله میدان درکه تا پناهگاه پلنگ چال تقریبا ۱۰ کیلومتر است؛ یعنی چیزی در حدود دو تا دو و نیم ساعت پیاده‌روی دارد.

قله چین کلاغ

کوهنوردی افراد در قله چین کلاغ

منبع عکس: hamshahrionline 

«چین کلاغ» یکی از قله‌های البرز مرکزی و جنوبی‌ترین قله کوه‌های شمال تهران است که ۲,۸۲۰ متر ارتفاع دارد. این قله از شمال به قله‌های دو شاخ و پلنگ چال، از غرب به دره امامزاده داود، از شرق به دره درکه و از جنوب به منطقه سعادت آباد و فرحزاد محدود می‌شود. از جاهای دیدنی مسیر صعود به قله چین کلاغ می‌توان به آبشار دره دیوانه، غار دو سنگ، سنگ نشین، دره بهشت، معدن سنگ سعادت آباد، رودخانه فرحزاد و قهوه خانه جاده یونجه زار اشاره کرد. گونه‌های حیوانی و گیاهی بسیار متعددی در چین کلاغ وجود دارد و وجود رودخانه و چشمه‌های روان، منظره زیبایی را به ویژه در فصل بهار خلق می‌کند.

رستوران های درکه

یکی از تفریحات جذاب تهرانی‌ها، گذراندن یک شب خنک در رستوران‌های درکه است. اطراف میدان درکه رستوران‌ها و کافه‌های بسیاری وجود دارند که با رفتن به آنجا می‌توانید یک شب رویایی را برای خود رقم بزنید، البته علاوه بر رستوران، مغازه‌های اطراف میدان هم با فروش تنقلاتی همانند لواشک، آلوهای ترش، شاتوت، گردو، بلال و لبو نوید یک حال خوب را به شما هدیه می‌دهند.

رستوران اسپیو درکه

کلبه‌های زیبا در رستوران اسپیو درکه

منبع عکس: fa.wikipedia , اسم عکاس: نامشخص

یکی از رستوران‌های معروف و پرطرفدار درکه بدون شک، رستوران اسپیو است و بسیاری از افراد این رستوران را برای غذا خوردن به خانواده و دوستان خود پیشنهاد می‌دهند. منوی غذایی اسپیو بسیار کامل است، بنابراین می‌توانید هر غذایی که دلتان بخواهد را در این رستوران پیدا کنید؛ اما بیشتر افراد این رستوران را به خاطر کباب‌هایش به ویژه شیشلیک‌های معروفش می‌شناسند. وجود کلبه‌های جدا از هم در این رستوران و وسیله گرمایشی در هر یک از آن‌ها یک امتیاز ویژه برای رستوران اسپیو محسوب می‌شود و شما می‌توانید با خیال راحت در فصل‌های سرد سال هم برای صرف غذا به این رستوران بروید. این رستوران دقیقا در ابتدای درکه و دور میدان آن قرار گرفته است.

رستوران البرز درکه

رستوران البرز حدود چند صد متری نیاز به کوهنوردی دارد؛ یعنی بعد از اینکه به میدان درکه رسیدید باید کمی کوهنوردی کنید، البته غذاهای بسیار خوشمزه و فضای گرم و دلنشین آن قطعا ارزش این کوهنوردی را دارد. از ویژگی‌های این رستوران می‌توان به وجود تخت‌های کوچک و بزرگ، غذاهای باکیفیت و سرو چای هیزمی به همراه شیرینی و نبات اشاره کرد.

کافه گیل درکه

اگر برای صرف یک فنجان چای یا قهوه داغ به درکه آمدید، کافه گیل می‌تواند یک انتخاب درجه یک برای شما باشد. این کافه در مسیر رستوران البرز وجود دارد و در یک محیط زیبا با یک منظره عالی و بی‌نظیر قرار گرفته است. کافه گیل دقیقا در کنار رودخانه ساخته شده، بنابراین صدای گوش‌نواز آب لذت نوشیدن یک فنجان چای را قطعا برای شما دوچندان خواهد کرد.

بهترین فصل برای رفتن به درکه

همه فصل‌ها برای سفر به درکه زیبا است؛ اما از آنجا که این منطقه ییلاقی به شمار می‌رود، بهار و تابستان‌های آن بسیار خوش آب‌وهوا بوده و از گذشته افراد برای فرار از گرمای هوا به این منطقه سفر می‌کردند. درکه در فصل بهار بسیار زیبا و تماشایی است و سفر به آن می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. تابستان‌های درکه بسیار دل‌انگیز و محبوب بوده و مسافران و گردشگران بسیاری از آن دیدن می‌کنند، همچنین پاییز در این منطقه چهره متفاوت و منحصر‌به‌فردی را در مقابل چشمان شما به تصویر می‌کشد و جنگل کارا هم در این فصل از سال بسیار جذاب و تماشایی است؛ اما درکه در فصل زمستان و حتی آخرین ماه پاییز با سرمای شدید و برف همراه است، بنابراین اگر قصد دارید در فصل زمستان به این منطقه سفر کنید، حتما تجهیزات مناسب با خود به همراه داشته باشید و گروهی سفر کنید.

توصیه‌های لازم برای سفر به درکه

توجه به برخی نکات و توصیه‌ها پیش از رفتن به درکه می‌تواند بسیار موثر باشد:

  • محل پارک ماشین در درکه بسیار سخت پیدا می‌شود؛ بنابراین سعی کنید صبح زود حرکت کرده یا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.
  • درکه تهران در روزهای آخر هفته و تعطیلات بسیار شلوغ است؛ بنابراین اگر به دنبال تجربه آرامش در این منطقه هستید، در روزهای دیگری به این محله سفر کنید.
  • حتما از مسیرهای مشخص شده برای کوهنوردی عبور کنید و بدون آشنایی قبلی از مسیرهای فرعی عبور نکنید.
  • در فصل‌های سرد و برفی سال حتما با یک گروه حرفه‌ای و به همراه داشتن تجهیزات کامل و لباس‌های مناسب به این منطقه سفر کنید.
  • در برخی مسیرها شیب‌های تندی وجود دارد که خطرناک است؛ بنابراین باید بسیار مراقب باشید.
  • احتمال سقوط بهمن در فصل‌های سرد و برفی سال وجود دارد؛ بنابراین اگر در فصل زمستان به این ناحیه سفر کردید، حتما با یک گروه حرفه‌ای هم‌قدم شوید تا از مسیرهایی که احتمال سقوط بهمن در آن وجود دارد، عبور نکنید.

آیا شما هم قبلا از درکه تهران دیدن کرده‌اید؟ لطفا تجربیات خود را با کجارو و سایر کاربران در میان بگذارید.

پرسش‌های متداول

درکه کجاست؟

درکه یکی از محلات ییلاقی شمیرانات است که در قسمت شمال غربی تهران قرار گرفته و از سمت شمال به رشته کوه‌های توچال منتهی می‌شود.

آیا امکان دسترسی به درکه با مترو وجود دارد؟

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به درکه، ایستگاه میدان تجریش در انتهای خط یک (خط قرمز تجریش-کهریزک) است.

درکه به چه معنی است؟

نام درکه از دو کلمه دَرِ مخفف دره و که نشانه صغیر گرفته شده که به معنای دره کوچک است.

مسیر میدان درکه تا قله پلنگ چال چند کیلومتر است؟

فاصله میدان درکه تا پناهگاه پلنگ چال تقریبا ۱۰ کیلومتر است؛ یعنی چیزی در حدود دو تا دو و نیم ساعت پیاده‌روی دارد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر