بیت کوین چگونه به صنعت انرژی راه پیدا می‌کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

سال ۲۰۰۸ بیت کوین به‌عنوان اولین واحد پول دیجیتال توسط فردی ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو معرفی شد و از آن موقع، تغییراتی در شیوه‌ی پرداختی و حتی نظام اقتصادی ایجاد کرده است. در ابتدا بیت کوین هیچ ارزشی نداشت؛ اما در طی این چند سال نوسانات زیادی تجربه کرده است و اکنون هر بیت کوین حدود ۱۵ هزار دلار قیمت دارد. ویژگی‌های منحصربه‌فرد و ماهیت غیر متمرکز بیت‌ کوین، توجهات زیادی به سوی این ارز دیجیتال معطوف کرده است و افراد و شرکت‌های زیادی تصمیم به سرمایه‌گذاری روی آن گرفتند.

۲۸ آگوست سال جاری میلادی (۷ شهریور ۱۳۹۹)، شرکت اکوینور (Equinor) اعلام کرد از حجم گاز حاصل از مشعل‌سوزی می‌کاهد و برای تولید برق و ماینینگ (استخراج) بیت کوین از گازهای اضافه استفاده می‌کند. این غول نروژی صنعت نفت‌ و گاز در پیشبرد این اهداف با Crusoe Energy Systems همکاری می‌کند. شرکت Crusoe در دنور ایالت کلرادو مستقر است و با بهره‌گیری از سیستم‌های فلرینگ DFM، گاز طبیعی هدررفته را به برق تبدیل می‌کند. فلرینگ فرایند سوزاندن گاز طبیعی به هنگام استخراج نفت است. این فرایند به کاهش خطرات ناشی از آتش‌سوزی تجهیزات کمک می‌کند و مانع از تولید محصولات ناخواسته می‌شود. حال اکوینور قصد دارد به‌جای هدررفتن آن، از این گاز طبیعی برای ماینینگ بیت کوین استفاده‌ کند.

پیش از این، نیروگاه تولید برق از گاز طبیعی Greenidge Generation LLC مستقر در نیویورک از تأسیس بخش اختصاصی‌ برای استخراج بیت کوین خبر داد و اعلام کرد با به‌کارگیری انرژی اضافه در انجام این فرایند، می‌تواند روزانه ۵۰ هزار دلار درآمد کسب کند. این کارخانه هفت ‌هزار ماینر بیت کوین تأسیس کرد و برای به حداکثر رساندن میزان انرژی گاز طبیعی برای استخراج این ارز دیجیتال، تجهیزاتش را ارتقا داد.

در ادامه بخوانید:

اقدامات اخیر دو شرکت بزرگ Greenidge Generation و Crusoe Energy Systems ، مقدمه‌ای بر تحول بیت کوین در صنعت انرژی است که اهمیت صنعت ماینینگ ارز رمزپایه را نشان می‌دهد. شکل‌گیری تقاضا از صنعت انرژی برای استخراج بیت کوین می‌تواند منابع مورد استفاده‌ی تولیدکنندگان انرژی در آینده را متحول کند. برخی از این تولیدکنندگان از جمله ایران و ونزوئلا، کشورهایی هستند که در صنعت ماینینگ پیشرفت‌هایی داشته‌اند.

پتانسیل گازهای طبیعی هدررفته در استخراج بیت کوین

یکی از بازارهای عمودی مهم در صنعت انرژی، بخش تولید برق مانند نیروگاه‌های تولید برق از گاز طبیعی و سوخت زغال سنگ است. این نیروگاه‌ها با تجهیزات گسترده علاوه‌ بر اینکه در وهله‌ی اول برق شهرها را تأمین می‌کنند، به صنایع و مردمان روستایی که در مناطق دورافتاده و در حال پیشرفت هستند نیز خدمات ارائه می‌دهند.

میزان گاز طبیعی هدررفته در شمال آمریکا باعث شده است شرکت‌هایی برای پاسخ به تقاضای روبه افزایش برای برق سازگار و پایدار حتی در مناطق دورافتاده، به فکر سرمایه‌گذاری و تأمین برق از این گاز طبیعی بیفتند.

این تقاضا ممکن است از سوی تولیدکنندگانی باشد که در کارخانه‌های تولید خودکار فعالیت می‌کنند که هزینه‌ی عملیاتی اصلی آن‌ها برق است. علاوه‌براین، زیرساخت‌های کشاورزی در خارج از شهرها برای تأمین برق مورد نیازشان درخواست می‌دهند. می‌توان گفت تقاضا برای برق اقتصادی و پایدار همیشه وجود دارد؛ اما تأمین برق مناطق دورافتاده از نظر اقتصادی به‌صرفه نیست؛ البته شرکت‌های تولید برق با ادغام استخراج بیت کوین در فرایندهایشان می‌توانند این مسئله را حل کنند.

به دلیل کمبود زیرساخت‌ خط لوله، با روش‌های معمول نمی‌توان به گاز طبیعی دسترسی پیدا کرد؛ اما می‌توان آن‌ را فشرده و برای تولید برق استفاده کرد؛ روشی که به‌طور در خور توجهی هزینه‌ی برق را کاهش می‌دهد.

استخراج بیت کوین می‌تواند برای نیروگاه‌های تأمین برق متحرک درآمد به ‌همراه داشته باشد

شرکت‌ها در تأمین برق مناطق روستایی با توجه ‌به منبع گاز هدررفته، عواملی را باید در نظر بگیرند که مهم‌ترین آن‌ها نیاز به زیرساخت مدولار است. به عبارت دیگر، سرمایه‌گذاری در تأسیس زیرساخت دائمی به‌صرفه نیست و در صورت تمام ‌شدن منبع گاز طبیعی، به هزینه‌ی ازدست‌رفته تبدیل می‌شود. علاوه‌براین، درصورتی‌که نیروگاه مدولار به‌ جای افزایش درآمد ازطریق فروش برق با قیمت کمتر به مناطق خارج از شهر، با هدف کاهش هزینه در تولید برق تأسیس شده باشد، ایجاد سودآوری بیشتر از هزینه‌ی صرف‌شده برای سرمایه‌گذاری‌ روی تأسیس آن‌ زمان‌ می‌برد. اغلب اوقات، تأمین برق مناطق دورافتاده با قیمت کمتر برای ایجاد چنین زیرساختی صرفه ندارد؛ مگر اینکه با جریان درآمد همراه باشد.

همان‌طور که گفته شد، شرکت‌های صنعت نفت ‌و گاز تصمیم گرفتند این صنعت را با ماینینگ ادغام کنند. درواقع نیروگاه‌های مدولار می‌توانند از گازهای طبیعی هدررفته برق مورد نیاز استخراج بیت کوین و راه‌اندازی ماینرهای ASIC را تأمین کنند که در نهایت به درآمدزایی منجر می‌شود ومی‌تواند برای این نیروگاه‌ها جریان درآمد ایجاد کند.

حال این سؤال پیش می‌آید که آیا تأسیس نیروگاه مدولار تولید برق از گاز طبیعی اقتصادی است؟ پاسخ مثبت است؛ هرچند باید به اینکه نکته اشاره کرد که سودآوری به‌طور سنتی به تأمین مالی و بدهی کم وابسته‌ است و میزان برق تولیدشده تأثیر چندانی در آن ندارد؛ اما با ظهور بازار تقاضای جدید و تأمین برق برای استخراج بیت کوین، تحولاتی ایجاد می‌شود و هرگونه سرمایه‌گذاری در تأسیس زیرساخت تولید انرژی جنبه‌ی اقتصادی به خود می‌گیرد.

ناگفته نماند نیروگاه‌های تولید برق مدولار در مقایسه با نیروگاه‌‌های بزرگ که به جمعیت زیادی خدمات ارائه می‌دهند، برق کمتری تولید می‌کنند. بااین‌حال، این نیروگاه‌های مدولار متحرک از گاز طبیعی می‌توانند مقدار در خور توجه بیش از ۲۵ مگاوات برق تولید کنند. پس شرکت‌ها می‌توانند در زمان نبود زیرساخت خط لوله و برای تأمین برق اقتصادی و پایدار روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

برق اضافه‌‌ای که برای تأمین مناطق دورافتاده استفاده می‌شود، می‌تواند در راه‌اندازی دستگاه‌های استخراج بیت کوین موسوم به انت ماینر کاربرد داشته باشد. منظور از برق اضافه، میزان بیش از حد تقاضا است که قابلیت ذخیره‌ شدن ندارد. ماینرها به ازای کار انجام‌شده درآمد کسب می‌کنند و می‌توانند میزان درآمدشان را محاسبه کنند.

ظاهرا بیت کوین علاوه‌ بر دنیای مالی، به‌زودی وارد صنعت انرژی می‌شود و سرمایه‌گذاری‌های بیشتری روی آن‌ انجام خواهد شد. ارز دیجیتال و بیت کوین، تیتر اخبار اخیر رسانه‌ها را تشکیل می‌دهند و شرکت‌های میکرواستراتژی، اسکوئر و پی‌پال سرمایه‌گذاری‌هایی در بیت کوین کرده‌اند؛ البته، صنعت برق هنوز توجهات را به خودش معطوف می‌کند و از صنایع مطرح جهان است.

نوآوری در حال وقوع است. رسانه‌ها از احتمال تبدیل بیت کوین به دارایی ذخیره‌ خزانه‌ شرکت‌ها خبر می‌دهند و شرکت‌ها در این دارایی دیجیتال سرمایه‌گذاری‌هایی می‌کنند. این نشان می‌دهد دنیای ارز دیجیتال در حال توسعه‌ است و باید دید چه شرکت دیگری از ادغام استخراج بیت کوین در کسب‌وکارش خبر می‌دهد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر