حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

کدام اپلیکیشن ها و بازی ها برای مک های مجهزبه تراشه آرم منتشر می‌شوند؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اپل در جریان برگزاری مراسم One Mpre Thing به‌صورت رسمی از مک بوک ایر جدید و مک بوک پرو جدید و مک مینی جدید با تراشه‌ی پنج نانومتری M1 که نخستین تراشه از خانواده‌ی اپل سیلیکون محسوب می‌شود پرده‌برداری کرد. دقایقی پس از معرفی این محصولات شاهد اعلام فهرست نخستین اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی بودیم که برای مک های مبتنی‌بر آرم دردسترس قرار می‌گیرند. در بین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های اعلام‌شده توسط اپل، نام‌های آشنای زیادی دیده می‌شوند؛ از ادوبی لایت روم و ادوبی فتوشاپ گرفته تا DaVinci Resolve و Cinema 4D و موارد دیگر. 

اپل همچنین گفت بهینه‌سازی‌های خاصی روی اپلیکیشن Nova شرکت Panic انجام داده تا آن را به مک های جدید بیاورد. افزون‌بر این‌ها اپلیکیشن‌های دیگری نیز به مک ها می‌آیند که شامل اپلیکیشن آموزش کدنویسی Hopscotch و اپلیکیشن ویدئومحور Mmhmm و اپلیکیشن طراحی‌محور Shapr3D و بازی Beyond a Steel Sky و اپلیکیشن‌های شرکت Omni Group و اپلیکیشن Affinity Publisher و اپلیکیشن MacFamilyTree و یکی از بازی‌های سری Baldur’s Gate و… می‌شوند. اپل پیش‌تر اعلام کرده بود که مایکروسافت ورد و اکسل و پاورپوینت برخی به‌روزرسانی‌ها دریافت می‌کنند تا برای مک های مجهزبه تراشه‌ی M1 آماده شوند.

اپل تاریخ انتشار دقیق اکثر اپلیکیشن‌هایی را که از آن‌ها نام بردیم اعلام نکرد، اما گفت که لایت روم قرار است ماه آینده‌ی میلادی منتشر شود. همچنین سال آینده‌ی میلادی فتوشاپ منتشر خواهد شد. در کنار آنچه گفتیم، تمامی اپلیکیشن‌های اختصاصی اپل از همان ابتدا برای مک های مبتنی‌بر تراشه‌ی M1 دردسترس قرار می‌گیرند. این موارد، اپلیکیشن‌های حرفه‌ای اپل نظیر Final Cut Pro و Logic Pro و تمامی اپلیکیشن‌های دیگر، از GarageBand و iMovie گرفته تا Safari و Notes را در بر می‌گیرد. 

اکثر اپلیکیشن‌های آیفون و آیپد به‌همان نحوی که هستند روی مک های جدید اجرا می‌شوند

نسل جدید مک ها که در مراسم One More Thing معرفی شدند مجهزبه تراشه‌ای هستند که از معماری آرم استفاده می‌کند. پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری آرم به‌شکلی متفاوت نسبت‌به پردازنده‌های اینتل و ای ام دی (AMD) کدگذاری می‌شوند.

اپل به‌مدت بیش از یک دهه است که مک ها را با تراشه‌ی اینتل همراه می‌کند. به‌دلیل تفاوت‌های عمیق بین معماری استفاده‌شده توسط اینتل با معماری استفاده‌شده در تراشه‌ی M1، تمامی توسعه‌دهندگان مجبور هستند اپلیکیشن‌های خود را با تغییراتی اساسی همراه کنند تا امکان اجرای آن‌ها روی مک های جدید وجود داشته باشد.

کریگ فدریگی، رهبر بخش نرم‌افزار اپل، در جریان برگزاری مراسم One More Thing گفت اکثر توسعه‌دهندگان می‌توانند در عرض تنها چند روز، تغییرات لازم را در اپلیکیشن‌های خودشان اعمال و آن‌ها را برای مک های جدید منتشر کنند. البته در بازی‌ها یا اپلیکیشن‌های پیشرفته، توسعه‌دهندگان کار سخت‌تری در پیش خواهند داشت.

گذار به تراشه‌های اختصاصی مبتنی‌بر آرم، رسما برای اپل آغاز شد. آرم در دنیای لپ تاپ ها تراشه‌ی جدیدی نیست و پیش‌تر شاهد استفاده از آن بوده‌ایم. شرکت‌هایی مثل مایکروسافت توانسته‌اند عملکردی قابل‌قبول در این حوزه نشان دهند، اما پایین بودن تنوع اپلیکیشن‌های آماده‌شده برای معماری آرم باعث شده است افراد زیادی سراغ لپ تاپ های آرم نروند. اپل با علم به‌این موضوع، به جنبه‌ی نرم‌افزاری نیز توجه ویژه‌ای نشان داده و از قرار معلوم قصد دارد به‌شکلی جدی در بازار رایانه‌های مبتنی‌بر معماری آرم حضور یابد. 

انتشار سریع اپلیکیشن‌های پراهمیت و محبوب، برای موفقیت مک های جدید اپل، حیاتی است. اگر اپلیکیشن‌هایی که مردم استفاده‌ی زیادی از آن‌ها می‌کنند، در ابتدا به‌خوبی روی مک های جدید اجرا نشوند، قطعا افراد زیادی ترجیح خواهند داد برای تهیه‌ی رایانه‌های جدید سراغ مک های مجهزبه M1 نروند. این گفته به‌طور ویژه درباره‌ی اپلیکیشن‌هایی نظیر Creative Cloud ادوبی و مجموعه‌نرم‌افزار Office مایکروسافت که افراد زیادی به‌صورت روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنند، صدق می‌کند. 

اولین سری از اپلیکیشن‌های تأییدشده برای مک به‌وضوح نشان می‌دهند که اپل با برنامه‌ی دقیق وارد کار شده و در تلاش است ابتدا روی موارد مهم تمرکز کند. لایت روم و فتوشاپ برای عکاسان بسیار پراهمیت هستند؛ DaVinci Resolve و Final Cut Pro و Cinema 4D ابزارهای حرفه‌ای فیلم‌سازی محسوب می‌شوند و اپلیکیشن‌های خانواده‌ی آفیس سال‌ها است که در بین افراد مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. این فهرست شامل یکایک اپلیکیشن‌های مهم نمی‌شود، اما شروع خوبی برای اپل به‌حساب می‌آید.

در ادامه بخوانید:

اپل سیستمی جدید در مک های مجهزبه M1 با نام روزتا ۲ (Rosetta 2) قرار داده است تا افرادی که از همان روزهای اول برای خرید مک های جدید اقدام می‌کنند، درصورت دردسترس‌نبودن اپلیکیشن‌های محبوب‌شان، ناامید نشوند. Rosetta 2 می‌تواند معماری اینتل را شبیه‌سازی و امکان اجرای اپلیکیشن‌های قدیمی را فراهم کند. اپلیکیشن‌هایی که ازطریق روزتا ۲ اجرا می‌شوند ممکن است دارای باگ باشند. همچنین این اپلیکیشن‌‌ها احتمالا کندتر اجرا می‌شوند، زیرا در فرآیند اجرا شدن باید حتما کدشان ترجمه شود. 

وقتی بحث به اجرای اپلیکیشن در مک های نسل جدید می‌رسد، اپل دو مزیت مهم دیگر هم دارد: آیفون و آیپد. از آن‌جایی که آیفون و آیپد سال‌ها است مجهزبه تراشه‌ی آرم هستند، می‌توان اپلیکیشن‌های ساخته‌شده برای آن‌ها را با تلاشی اندک روی مک های مجهزبه تراشه‌ی M1 اجرا کرد. اپل می‌گوید «اکثر» اپلیکیشن‌های آیفون و آیپد «به‌همان نحوی که هستند» روی مک اجرا می‌شوند. 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر