به‌لطف Rosetta 2 اپلیکیشن‌های x86-64 نیز روی مک های مجهزبه M1 اجرا می‌شوند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اولین تراشه از خانواده‌ی اپل سیلیکون که با نام ام وان (Apple M1) شناخته می‌شود قرار است در قالب مک بوک ایر و مک بوک پرو و مک مینی جدید دردسترس مخاطبان قرار بگیرد. این تراشه که در جریان برگزاری مراسم One More Thing معرفی شد برخلاف تراشه‌های تولیدشده توسط شرکت‌هایی مثل اینتل و AMD (AMD) مبتنی‌بر معماری ARM64 است.

اپل نزدیک‌به یک دهه است که در مک های خود از تراشه‌ی اینتل استفاده می‌کند و تفاوت‌های بین تراشه‌ی اینتل و آرم باعث می‌شود اپلیکیشن‌های عادی روی مک های مجهز به تراشه‌ی M1 اجرا نشوند. تغییری که در پردازنده‌ی مک ها ایجادشده است باعث می‌شود این رایانه‌ها بتوانند اپلیکیشن‌های ساخته‌شده برای iOS و iPadOS را به‌خوبی اجرا کنند (اپل می‌گوید اکثر اپلیکیشن‌های این دو پلتفرم بدون نیاز به کوچک‌ترین تغییری به‌خوبی روی مک اجرا می‌شوند).

اپل همچنین گفت تمامی اپلیکیشن‌های اختصاصی خودش نظیر Notes و Safari و Final Cut X Pro نیز برای مک های جدید دردسترس قرار می‌گیرند و ورد و پاورپوینت و لایت روم و فتوشاپ نیز به مک خواهند آمد. البته همچنان شمار درخوتوجهی از اپلیکیشن‌ها که برای معماری اینتل تولید شده‌اند به‌صورت بومی روی مک ها اجرا نخواهند شد. اپل از این موضوع باخبر است و به‌همین دلیل ابزاری تحت عنوان روزتا ۲ (Rosetta 2) طراحی کرده.

در صفحه‌ی مربوط به توسعه‌دهندگان در وب‌سایت رسمی اپل می‌خوانیم: «روزتا ۲ نوعی فرایند ترجمه است و به کاربران امکان می‌دهد اپلیکیشن‌هایی را که شامل دستورالعمل‌های معماری x86-64 هستند روی اپل سیلیکون اجرا کنند. روزتا در تلاش است گذار به اپل سیلیکون را ساده کند و به شما (توسعه‌دهندگان) زمان کافی به‌منظور بهینه‌سازی اپلیکیشن برای مک های مجهز به معماری آرم، ارائه دهد. روزتا جایگزینی برای ساخت نسخه‌ی بومی اپلیکیشن، محسوب نمی‌شود». اپل از همین آغاز کار نشان داده که توجه ویژه‌ای به مبحث نرم‌افزار دارد و این خبر بسیار خوبی است. 

در نظر داشته باشید که فرایند ترجمه‌ی کد اپلیکیشن از معماری x86-64 به معماری آرم در پس‌زمینه رخ می‌دهد، بااین‌حال اپلیکیشن‌هایی که ازطریق پلتفرم روزتا ۲ اجرا می‌شوند قطعا نسبت‌به اپلیکیشن‌های بومی سرعت کمتری دارند؛ زیرا این اپلیکیشن‌ها در حالتی که درحال اجرا هستند، باید کدشان به‌طور مداوم ترجمه شود. روزتا ۲ نه‌تنها باعث راحت شدن خیال کسانی که قصد دارند در همان روز اول مک های جدید را تهیه کنند می‌شود، بلکه زمان کافی دراختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. 

مقاله‌ی مرتبط:

توسعه‌دهندگان باید با سرعت مشغول بهینه‌سازی اپلیکیشن‌هایشان شوند، زیرا اپل به‌طور دقیق نگفته است که روزتا ۲ تا چه مدت دردسترس خواهد بود. نخستین نسخه از روزتا در سال ۲۰۰۶ یعنی دورانی که اپل از پردازنده‌های PowerPC سراغ پردازنده‌های اینتل رفت منتشر شد و تا انتشار سه نسخه از سیستم‌عامل OSX Tiger همچنان کار می‌کرد. 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر