حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

بزرگ ترین چالش مک های مجهز به پردازنده های Arm از دیدگاه کوالکام

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – کمپانی کوالکام به تازگی از بزرگ ترین چالش اپل در کاربرد پردازنده های Arm در مک های جدید خبر داد. به عقیده کوالکام، شبیه سازی برنامه های قدیمی ممکن است با مشکل مواجه شود.

پس در اوایل سال جاری، فعالیت خود روی Apple Silicon برای محصولات مک را مورد تایید قرار داد. به همین خاطر انتظار می رود که این کمپانی کوپرتینویی به زودی از کامپیوترهای خود با پردازنده های مبتنی بر Arm رونمایی کند.

این نخستین باری نیست که شاهد کاربرد معماری آرم در پلتفرم های کامپیوتری اصلی خواهیم بود. مایکروسافت نیز از مدت ها پیش با همکاری شرکت کوالکام، پلتفرم ویندوز مبتنی بر Arm خود را عرضه کرده است. این همکاری منجر به ساخت چندین مدل لپ تاپ مجهز به سیستم عامل ویندوز شده است که از تراشه های قدرتمند اسنپدراگون استفاده می کنند، نظیر گلکسی اس بوک سامسونگ.

کمپانی کوالکام بر اساس تجارب خود، نسبت به بزرگ ترین چالش کامپیوترهای اپل مجهز به پردازنده های Arm اظهار نظر کرده است. همانطور که انتظار می رفت، این کمپانی تولید کننده تراشه آمریکایی نسبت به اجرای برنامه های قدیمی به وسیله پردازنده های مبتنی بر Arm ابراز نگرانی کرده و آن را یک مشکل بزرگ تلقی می کند که باید مورد رسیدگی قرار بگیرد. 

کمپانی کوالکام در پاسخ به یکی از سوالات مطرح شده توسط یکی از مقامات اندرویدی گفت: استفاده از شبیه سازها برای اتصال اکوسیستم قدیمی به اکوسیستم جدید، بسیار خوب است، اما قطعا چالش هایی را به همراه خواهد داشت. نرم افزارهای قدیمی بسیار زیادی وجود دارند که به طور بسیار بدی نوشته شده اند. به همین خاطر، شبیه سازها احتمالا از تجزیه و تبدیل تمام نرم افزارهای قدیمی عاجز خواهند بود.

پلتفرم ویندوز روی Arm در حال حاضر با استفاده از شبیه سازها، برنامه های 32 بیتی قدیمی را به اجرا در می آورد، اما کارایی عالی را بابت این اپلیکیشن های قدیمی تضمین نمی کند. در ضمن طبق گفته کالکام، تمام برنامه های قدیمی به طور کامل با شبیه سازها همخوانی ندارند. مایکروسافت و تراشه ساز آمریکایی فعلا مشغول فعالیت روی افزودن شبیه ساز برنامه های قدیمی 64 بیتی به پلتفرم هستند. به نظر می رسد که پیش نمایشی از این پلتفرم در اواخر این ماه عرضه می شود. پس قطعا پیشرفت هایی در این زمینه حاصل شده است.

از طرف دیگر، کمپانی اپل از یک ابزار تبدیل به نام روزتا 2 (Rosetta 2) برای رسیدگی به اپلیکیشن های مک قدیمی، از جمله برنامه های 32 بیتی و 64 بیتی استفاده می کند. انتظار می رود که مشابه با لپ تاپ های اسنپدراگون، عملکرد پردازنده های Arm روی نرم افزارهای قدیمی نیز مثمرثمر واقع شود. با این حال طبق پیش بینی کوالکام، سازگاری اپلیکیشن ها می تواند دردسرساز شود، خصوصا برای برنامه هایی که فاقد پشتیبانی فعال هستند.

مدیر اجرایی کوالکام همچنین به یک مانع احتمالی دیگر برای اپل در سطح شرکتی اشاره کرد. از آنجا که ویندوز روی Arm یا Snapdragon از لحاظ استقرار سازمانی، امنیتی و مدیریتی به پیشرفت های بسیاری رسیده است، احتمالا اثربخشی Arm روی لپ تاپ های اپل به گذشت زمان احتیاج خواهد داشت. با این وجود، انتقال اپل به سیلیکون Arm برای دستگاه های مک به طور قابل توجهی منجر به صرفه جویی توان در مقایسه با لپ تاپ های فعلی می شود. از دیگر مزایای بالقوه می توان به برچسب قیمت ارزان تر (به سبب عدم استفاده از تراشه اینتل)، کاربرد تراشه های داخلی (و در نتیجه بهبود امنیت)، تصاویر و ویدیوهایی با کیفیت بهتر و یادگیری ماشین سریع تر اشاره کرد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر