هر آنچه که اپل در رویداد «One More Thing» معرفی کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

شب گذشته شاهد برگزاری سومین رویداد بزرگ اپل در سال جاری، تحت عنوان «One More Thing» بودیم و در آن، این غول دنیای تکنولوژی از برنامه‌های خود مبنی بر انتقال به تراشه‌های ساخت خود، موسوم به اپل سیلیکون رونمایی کرد و جزئیات بیشتری در خصوص جایگزینی آن‌ها با چیپست‌های ساخت اینتل منتشر کرد. در این رویداد، شاهد معرفی تراشه M1، مک بوک ایر جدید، مک بوک پروی جدید و مک مینی جدید بودیم. در ادامه این مطلب، به جمع‌بندی اخبار منتشر شده در رویداد «One More Thing» خواهیم پرداخت تا از هر آنچه که اپل در این کنفرانس آنلاین رونمایی کرده است، مطلع شوید.

پردازنده M1

اپل رویداد خود را با معرفی پردازنده M1 آغاز کرد که نخستین تراشه اپل سیلیکون (Apple Silicon) خواهد بود که در سری محصولات مک مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اپل می‌گوید پردازنده M1 حداکثر ۳٫۵ برابر عملکرد سریع‌تر پردازنده مرکزی، حداکثر ۶ برابر عملکرد سریع‌تر GPU و ۱۵ برابر یادگیری ماشین سریع‌تر را به ارمغان می‌آورد.

اپل تاکید کرد که M1 نخستین تراشه طراحی شده و مخصوص برای سری مک است. این چیپ برای محصولات مک بهینه‌سازی شده و اندازه کوچک و بهره‌وری انرژی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین تراشه M1 به طراحی هشت هسته با چهار هسته با کارایی بالا و چهار هسته با بازدهی بالا مجهز است.

تراشه M1

از نظر گرافیکی، تراشه M1 شامل هشت هسته یکپارچه GPU است که به گفته اپل می‌تواند چندین استریم ویدئو با کیفیت ۴K، گیمینگ با کیفیت بالا و غیره را مدیریت کند. اپل می‌گوید این «سریع‌ترین گرافیک‌های یکپارچه در یک رایانه شخصی در جهان» است. تراشه M1 همچنین موتور عصبی / Neural Engine اپل را نیز برای نخستین بار با معماری ۱۶ هسته برای محصولات مک به ارمغان می‌آورد. این مورد باعث بهبودهایی نظیر تجزیه و تحلیل ویدئو، تشخیص صدا، پردازش تصویر و سایر کارهای یادگیری ماشین می‌شود.

سرانچام، اپل در جریان این رویداد تاکید کرد که سیستم عامل macOS 11 Big Sur برای استفاده و بهره‌گیری کامل از قدرت پردازنده جدید M1 بهینه شده است و مواردی نظیر بیدار شدن سریع سیستم از حالت خواب (Sleep)، عملکرد بهبودیافته مرورگر سافاری و عمر باتری بهتری را به ارمغان می‌آورد.

ویژگی‌های تراشه M1

پردازنده M1 این امکان را به شما می‌دهد تا سه نوع اپلیکیشن را روی دستگاه مک خود اجرا کنید:

  • اجرای اپلیکیشن‌های آیفون و آیپد روی مک از طریق فروشگاه مک استور
  • اپل می‌گوید که ترجمه Rosetta 2 به شما اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن‌های ساخته شده برای مک‌های مبتنی بر اینتل را روی اپل سیلیکون نیز اجرا کنید و گاهی اوقات، اپلیکیشن‌ها در Rosetta تراشه M1 عملکرد بهتری نسبت به حالت اینتل دارند.
  • اپلیکیشن‌های یونیورسال یا جهانی، برنامه‌هایی هستند که برای اپل سیلیکون و پردازنده‌های اینتل ساخته شده‌اند و از طریق وب یا فروشگاه Mac App Store قابل دانلود هستند.

اپل همچنین به صورت رسمی اعلام کرد که macOS 11 Big Sur در تاریخ پنج شنبه ۲۲ آبان (۱۲ نوامبر) در دسترس عموم قرارخواهد گرفت.

خُب، نخستین مک‌های مجهز به تراشه M1 اپل کدام دستگاه‌ها هستند؟ در حال حاضر، سه مدل از این سری از سوی اپل در کنفرانس «One More Thing» معرفی شده است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

مک بوک ایر جدید

مک بوک ایر جدید

نخستین مدل مک معرفی شده مبتنی بر فناوری اپل سیلیکون در رویداد روز گذشته، مک بوک ایر (MacBook Air) جدید اپل است که از تراشه M1 قدرت گرفته است. اپل گفته که پردازنده مرکزی ۸ هسته‌ای جدید، ۳٫۵ برابر سریع‌تر از مک بوک ایر مبتنی بر تراشه‌های اینتل است و در عین حال، پردازنده گرافیکی ۸ هسته‌ای آن نیز ۵ برابر سریع‌تر از پیش است. اپل اضافه می‌کند که کنترل‌کننده حافظه تراشه M1 و جدیدترین فناوری فلش، عملکرد ۲ برابر سریع‌تر SSD را ارائه می‌دهد.

قابل ذکر است که مک بوک ایر جدید به طراحی بدون فن مجهز شده است که بدون توجه به میزان کار آن، کاملاً ساکت می‌ماند. به غیر از این تغییر، طراحی مک بوک ایر جدید تا حد زیادی به نسل قبل مک بوک ایر شباهت دارد. از سوی دیگر، دو پورت USB-C با پشتیبانی از USB 4 و تاندربولت ۳ نیز از جمله دیگر ویژگی‌های این محصول محسوب می‌شوند.

مک بوک ایر

اما ویژگی قابل تحسین مک بوک ایر جدید، عمر باتری آن است. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط اپل، مک بوک ایر جدید تا حداکثر ۱۵ ساعت وب‌گردی و حداکثر ۱۸ ساعت پخش ویدئو را ارائه می‌دهد. عمر باتری این محصول نسبت به عمر ۱۲ ساعته مک بوک ایر ۲۰۲۰ (مبتنی بر اینتل) بیشتر است.

مک بوک ایر جدید با قیمت پایه ۹۹۹ دلار از هم اکنون قابل سفارش است. در پیکربندی پایه این محصول، به ۸ گیگابایت حافظه رم، پردازنده مرکزی ۸ هسته، یک GPU هفت هسته و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی دسترسی خواهید داشت. البته می‌توان نسخه مجهز به ۱۶ گیگابایت حافظه RAM، یک پردازنده گرافیکی هشت هسته و ۲ ترابایت حافظه داخلی از نوع SSD را نیز دریافت کنید. نخستین سفارشات در تاریخ سه شنبه ۲۷ آبان ماه (۱۷ نوامبر) در اختیار پیش‌خریدکنندگان قرار خواهد گرفت.

مک مینی جدید

شرکت اپل پس از معرفی مک بوک ایر، در کمال تعجب از مک مینی جدید خود که به تراشه M1 مجهز است، رونمایی کرد. Mac Mini جدید نیز به پردازنده مرکزی ۸ هسته که با پردازنده گرافیکی ۸ هسته جفت شده، مجهز است. اپل می‌گوید که این دستگاه نسبت به مک مینی ساخته شده با تراشه ساخت اینتل، ۳ برابر سریع‌تر است.

مک مینی جدید

اپل اظهار داشته که مک مینی جدید از طراحی حرارتی پیشرفته‌ای برخوردار است که برای کمک به حفظ عملکرد در عین خنک و ساکت بودن مفید است. همچنین این دستگاه از چند نمایشگر از جمله Pro Display XDR و ارتباط وای فای ۶ (Wi-Fi 6) نیز پشتیبانی می‌کند. مک مینی جدید به دو پورت USB-C در قسمت پشتی دستگاه مجهز است که از USB-4 و Thunderbolt 3 پشتیبانی می‌کند و همچنین شاهد دو پورت USB-A و HDMI 2.0 و جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری نیز هستیم.

مک مینی جدید همچنین با کاهش قیمت نیز همراه شده است. مدل پایه این دستگاه با قیمت ۶۹۹ دلار شروع می‌شود که ۱۰۰ دلار نسبت به مدل اینتلی آن، ارزان‌تر است. تنظیمات نسخه پایه شامل پردازنده M1 با پردازنده مرکزی ۸ هسته و پردازنده گرافیکی ۸ هسته، ۸ گیگابایت حافظه رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD است. البته می‌توان این دستگاه را به ۲ ترابایت حافظه داخلی از نوع SSD و ۱۶ گیگابایت رم نیز ارتقاء داد.

امکان پیش‌سفارش مک مینی جدید هم اکنون وجود دارد و نخستین محموله این مدل نیز از تاریخ سه شنبه ۲۷ آبان (۱۷ نوامبر) عرضه خواهد شد.

مک بوک پرو ۱۳ اینچی جدید

مک بوک پرو 2020

آخرین و یکی از مهم‌ترین محصولات معرفی شده در رویداد «One More Thing»، مک بوک پرو ۱۳ اینچی جدید اپل است که از تراشه M1 این کمپانی قدرت گرفته و از CPU هشت هسته و GPU هشت هسته برخوردار است. اپل می‌گوید MacBook Pro 13-inch از نظر عملکرد پردازنده، ۲٫۸ برابر سریع‌تر از نسل پیشین این سری است و عملکرد گرافیکی آن نیز تا ۵ برابر سریع‌تر از قبل است.

مک بوک پروی جدید همچنین به سیستم خنک‌کننده فعال جدید مجهز است که به مدیریت حرارت دستگاه کمک می‌کند. جالب خواهد بود که ببینیم مک بوک پروی جدید و سیستم خنک‌کننده آن چگونه قادر به تحمل کارهای سنگین با پردازنده M1 در مقایسه با طراحی بدون فن مک بوک ایر جدید هستند.

همانند محصول قبلی، مک بوک پروی جدید نیز از باتری بهتری برخوردار است که به گفته اپل، می‌توان تا ۱۷ ساعت به وب‌گردی پرداخت و تا حداکثر ۲۰ ساعت نیز به تماشای ویدئو نشست. عمر باتری این مدل نسبت به نسل پیشین آن، حدود ۲ برابر بیشتر است. مک بوک پروی جدید به دو پورت USB-C با پشتیبانی از USB-4 و تاندربولت ۳ نیز مجهز است.

مک بوک پروی جدید از امروز با قیمت ۱۲۹۹ دلار برای پیکربندی ۸ هسته با ۸ گیگابایت حافظه رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی برای پیش‌خرید در دسترس قرار دارد. نخستین محموله سفارش‌ها، از روز ۲۷ آبان (۱۷ نوامبر) در اختیار پیش‌خریدکنندگان قرار خواهد گرفت.

کنفرانس اپل با معرفی محصولات یاد شده به پایان رسید. اگرچه پیش‌بینی می‌شد که در این رویداد آنلاین شاهد رونمایی از ایرپادز استودیو و اپل ایرتگز نیز خواهیم بود که متاسفانه این امر محقق نشد. به احتمال زیاد، معرفی این محصولات که مدت‌هاست شایعات و گزارش‌های زیادی پیرامون آن‌ها منتشر می‌شود، طی ماه‌های آینده صورت خواهد گرفت. بیش از هر چیزی، از معرفی کدام یک از محصولات رونمایی شده در کنفرانس «One More Thing» هیجان‌زده شده‌اید؟ علاوه بر این، آیا از سومین رویداد آنلاین کوپرتینویی‌ها راضی بودید یا آن را ناامیدکننده می‌دانید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را از بخش نظرات همین مطلب با ما و دیگرکاربران سایت به اشتراک بگذارید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع خبر