حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

اولین نتایج پردازنده‌ی M1؛ قوی‌تر از Core-i9 مک‌بوک ۱۶ اینچی

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اپل در رویداد موسوم به One More Thing از رایانه‌های مک‌های مبتنی ‌بر پردازنده‌ی اختصاصی خود رونمایی کرد. کوپرتینویی‌ها پیش‌تر در مراسم توسعه‌دهندگان مهاجرت خود از پردازنده‌های اینتل x86 به پردازنده‌های اپل سیلیکون را علنی کرده بودند و درنهایت در جریان آخرین رویداد خود از پردازنده‌ی اختصاصی M1 رونمایی و ادعاهای بزرگی در رابطه با آن مطرح کردند. حال طبق بنچمارک‌های جدید، بسیاری از ادعاهای اپل ممکن است درست باشد.کوپرتینویی‌ها اولین رایانه‌های مک‌ مبتنی بر تراشه M1 را معرفی کردند که طبق ادعای آن‌ها، منجر به عملکرد بهتر و بهره‌وری انرژی بیشتر می‌شود. 

بنچمارک پردازنده‌ی M1

به‌گفته‌ی اپل، پردازنده‌ی M1 سریع‌ترین و قوی‌ترین پردازنده‌ی استفاده‌شده در لپ‌تاپ‌ باتوجه‌به توان مصرفی است و به ‌نظر می‌رسد نتایج بنچمارک‌ها این موضوع را اثبات می‌کنند. مک‌بوک ایر جدید با تراشه M1 توانسته است امتیازات ۱۶۸۷ در تست تک‌هسته‌ای و امتیاز ۷۴۳۳ در آزمون‌های چندهسته‌ای به ثبت برساند؛ برای مقایسه، مک‌بوک ۱۶ اینچی ۲۰۱۹ با پردازنده‌ی Core-i9 اینتل در بنچمارک کراس پلتفرم گیک‌بنچ، امتیاز تک‌هسته‌ای ۱۰۹۶ و امتیاز چندهسته‌ای ۶۸۶۹ کسب کرده است؛ پردازنده‌ی جدید اپل توانسته است عملکردی بهتر از پردازنده Intel Core i9 در هر دو آزمون تک و چند هسته‌ای داشته باشد که بسیار امیدوارکننده به ‌نظر می‌رسد. نتایج این بنچمارک همچنین نشان می‌دهد که تراشه‌ی جدید اپل، دارای ۸ هسته‌ی پردازشی با فرکانس پایه ۳٫۲ گیگاهرتز است؛ درحالی‌که پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای Intel Core i9 استفاده‌شده در مک‌بوک ۱۶ اینچی فراکانس پایه‌ی ۲٫۳ گیگاهرتز و فرکانس بیشینه‌ی ۴٫۸ گیگاهرتز را ارائه می‌دهد.

مقاله‌ی مرتبط:

مقایسه‌های جالب دیگری نیز وجود دارد؛ به‌عنوان مثال، تراشه M1 عملکردی مشابه‌ مدل ابتدایی مک پرو ۲۰۱۹ ارائه می‌دهد. بر اساس نتایج گیک‌بنچ، مک پرو امتیاز ۱۰۲۴ در تک‌هسته‌ای و امتیاز ۷۹۸۹ در آزمون چندهسته‌ای کسب کرده است. این اعداد همچنین تأیید می‌کنند که تراشه M1 سریع‌تر از تراشه‌های ساخته‌شده برای آیفون یا آیپد است.

به‌گفته‌ی اپل، تراشه M1 برای تمام مدل‌های مک یکسان است. بااین‌حال، مک‌بوک پرو و مک مینی هر دو دارای یک فن داخلی هستند که کمک می‌کند عملکرد پایدارتری داشته باشند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر