حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

پاسخ پرسش‌های حقوقی خود در زمینه انواع وام با وام چی

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

وام چی در این مقاله و در چند شماره بعدی مقالات با همین عنوان، قصد دارد به پاسخ پرسش ها و رفع ابهامات شما در مورد برخی وام ها و شرایط اعطای وام بانک‌های مختلف و مسائل حقوقی پیرامون این موضوعات بپردازد. در هر مقاله به حداقل سه سؤال از متداول ترین سوالات حقوقی کاربران پاسخ خواهیم داد. در راستای همراهی و اگر نیاز به مشاوره تخصصی در زمینه وام بود، کارشناسان حرفه‌ای تیم وام چی تکیه‌گاه و همراه شما هستند.

وام طلا چیست و شرایط دریافت آن کدام‌اند

اگر نیاز مالی دارید و به فکر فروختن طلاهای خود برای برطرف کردن آن هستید، بهتر است به‌ دنبال راهی باشید که با حفظ طلای خود، مسئله مالی را برطرف کنید و این راه همان دریافت وام طلا است.

در حقیقت در حال‌ حاضر که اخذ وام به یک امر سخت و پردردسر تبدیل شده است می‌توانید با ضامن قرار دادن طلاهای خود به‌سادگی اقدام به دریافت وام کنید. دریافت این وام شرایط سخت و پیچیده‌ای ندارد و شما معادل ارزش مادی طلایی که در بانک به ضمانت می‌گذارید، می‌توانید از وام و تسهیلات آن بانک استفاده کنید.

نکته جالب توجه این است که جهت پرداخت وام طلا نیازی به داشتن ضامن، چک یا سفته نیست و این یک مزیت مهم برای کسانی که در مورد داشتن ضامن جهت دریافت وام دچار مشکل هستند، محسوب می‌شود. در حقیقت در این روش دریافت وام، ضامن، طلای شما است که آن را به امانت نزد بانک می‌گذارید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به ازای ارزش آن وام دریافت می‌کنید.

پس از دریافت وام طلا نیز به میزانی که اقساط آن را پرداخت می‌کنید، می‌توانید طلای خود را تحویل بگیرید؛ یعنی به‌عنوان مثال وقتی ۱۰۰ میلیون تومان وام دریافت کرده‌اید، پس از پرداخت ۲۰ میلیون تومان از اقساط آن می‌توانید یک‌پنجم کل طلای خود را تحویل بگیرید و در ادامه با پرداخت اقساط، مقدار باقی‌مانده نزد بانک را نیز دریافت کنید و در نهایت پس از تسویه کل اقساط، تمام طلای به ضمانت گذاشته‌شده خود در بانک را باز پس بگیرید.

پس از دانستن این مطالب شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که برای گرفتن وام طلا باید به کدام بانک مراجعه کنید یا به عبارت صحیح‌تر، باید سپرده طلای خود را به کدام بانک بسپارید تا به ازای ارزش مادی آن به شما وام اعطا شود؟ جالب است بدانید که وام طلا در ایران تنها توسط یکی از بانک‌های تابعه بانک ملی ایران به ‌نام بانک کارگشایی اعطا می‌شود. این بانک در تهران دارای ۳ شعبه و ۴۶ واحد در کل کشور است. پس جهت دریافت وام طلا باید طلاهای خود را به یکی از شعب بانک کارگشایی بانک ملی ایران ببرید و در آنجا پس از قرارگیری در صف نوبت دریافت وام، طلاهای خود را جهت ارزیابی وزن، عیار و در کل ارزش طلا در صف ارزیابی بگذارید. پس از انجام این مراحل می‌توانید وام به میزان ارزش طلای خود را از بانک کارگشایی دریافت کنید.

وام بانک انصار ۹۹ که تحت عنوان طرح رضوان ارائه می‌شود، چه ویژگی‌ها و مزایایی دارد

وام بانک انصار ۹۹ وام قرض‌الحسنه ۲۰ میلیون تومانی با کارمزد ۲ درصد است که با عنوان طرح رضوان ارائه می‌شود. متقاضیان این وام با افتتاح حساب سپرده می‌توانند بسته به مدت سپرده‌گذاری و برخی فرایندهای اعتبارسنجی دیگر از طرح وام بانک انصار ۹۹ بهره‌مند شوند.

وام بانک انصار ۹۹ در حقیقت فرصتی برای صاحبان کسب و کارهای خرد برای بهبود اوضاع مالی شغلشان است. در این طرح متقاضی دریافت وام پس از مراجعه به یکی از شعب بانک انصار اقدام به افتتاح حساب حداقل ۵۰ هزار تومانی می‌کند که سقفی برای آن تعیین نشده است. به ازای گذشت هر یک ماه از مدت‌زمان سپرده‌گذاری، تسهیلاتی معادل ۲۰% امتیاز تسهیلات قرض‌الحسنه (که بر حسب میانگین گردش حساب به‌صورت روزانه به دست می آید) به سپرده‌‎گذار اعطا می‌شود. البته جهت دریافت تسهیلات باید حداقل سه ماه از مدت‌زمان سپرده‌گذاری گذشته باشد (با این حساب پس از گذشت سه ماه می‌توان از تسهیلاتی معادل ۶۰ درصد امتیاز تسهیلات بهره‌مند شد). پس از ۵ ماه از مدت‌زمان سپرده‌گذاری تسهیلاتی معادل ۱۰۰ درصد امتیاز تسهیلات به سپرده‌گذار تعلق می‌گیرد که سقف تعیین‌شده برای آن ۲۰ میلیون تومان است. در طرح رضوان نرخ کارمزد در نظر گرفته‌شده ۲ درصد و مدت‌زمان معین برای بازپرداخت حداکثر ۶۰ ماه است که تعداد اقساط بنا به‌ نظر متقاضی تعیین می‌شود.

عواقب عدم پرداخت اقساط بانک مسکن چیست 

پاسخ به سؤال عواقب عدم پرداخت اقساط بانک مسکن را بهتر است به این صورت بررسی کنیم که پرداخت به‌موقع اقساط بانک مسکن چه مزایایی دارد؟ بانک مسکن تسهیلاتی به نام تسهیلات مشتریان خوش‌حساب دارد که افرادی می‌توانند مشمول آن شوند که اقساط وام خود را پیش از موعد پرداخت کنند همچنین پرداخت به‌موقع اقساط این بانک باعث می‌شود مشمول جریمه دیرکرد آن نشوید. جریمه دیرکرد در پرداخت اقساط وام فوری بانک مسکن به ازای هر روز، برابر ۶% مبلغ قسط است. این جرایم گاهی ممکن است سنگین شوند و علاوه بر تحمیل هزینه بالا بر گیرنده وام، برنامه‌ریزی‌های آینده بانک را نیز مختل کنند.

از طرف دیگر در نظر داشته باشید که زمانی بانک می‌تواند تسهیلات جدید پرداخت کند که اقساط تسهیلات پرداخت‌شده آن به‌موقع به صندوق بازگرداننده شود؛ در غیر این صورت برنامه‌ریزی‌های لازم برای پرداخت تسهیلات در آینده مختل خواهد شد و بانک در این مورد قادر به هدف‌‎گذاری نخواهد بود.

عواقب عدم پرداخت اقساط بانک مسکن ممکن است در صورت تأخیر بیشتر و عدم توجه به اخطارهای شفاهی و کتبی بانک، گریبان‌گیر ضامن یا ضامن‌ها شود. بانکی که دریافت‌کنندگان تسهیلات آن در پرداخت اقساط دیرکرد زیادی داشته باشند، بدون نیاز به اخذ مجوز از دادگاه قادر به برداشت وجه اقساط از حساب ضامن است؛ در این حالت نه فرد وام‌گیرنده و نه ضامن حق اعتراض ندارد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر