کارت گرافیک سرور اینتل متشکل‌از چهار پردازنده Iris Xe Max معرفی شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اینتل ساعاتی پیش در جریان برگزاری رویدادی آنلاین، پردازنده‌ی گرافیکی سرور (Intel Server GPU) معرفی کرد. در این مراسم شاهد رونمایی کارت گرافیک مجزا برای سرورهایی بودیم که توسط یکی از شرکای تجاری اینتل یعنی H3C ساخته می‌شوند. کارت گرافیک موردبحث اینتل شامل چهار پردازنده‌ی گرافیکی مستقل Iris Xe Max است؛ خودِ این پردازنده‌ی گرافیکی به‌تازگی معرفی شده است.

Iris Xe Max که پیش‌تر با نام DG1 شناخته می‌شد برپایه‌ی لیتوگرافی ۱۰ نانومتری سوپرفین (SuperFin) ساخته شده، ۹۶ واحد اجرایی و فرکانس پردازشی ۱٬۶۵۰ مگاهرتز و چهار گیگابایت حافظه‌ی LPDDR4X و رابط PCIe 4.0 و توان طراحی حرارتی ۲۸ وات دارد. از این پردازنده‌ی گرافیکی در کارت‌های گرافیک مجزای جدید اینتل برای لپ‌تاپ‌ها نیز استفاده می‌شود.

چهار پردازنده‌ی گرافیکی به‌کاررفته در کارت گرافیک سرور اینتل به‌جای انجام کارهای معمول این حوزه نظیر پردازش‌های مربوط به یادگیری ماشین، با یکدیگر همکاری می‌کنند تا فرایند پردازش گیمینگ ابری (Cloud Gaming) اندروید و انکُد و ترنسکُد شدن محتوای چند رسانه‌ای برای استریم ویدئو به‌صورت آنی، انجام شود. اینتل می‌گوید موفق شده هرآنچه را که در نقشه‌ی راه پردازنده‌های گرافیکی خود برای سال ۲۰۲۰ تعیین کرده بود، ارائه دهد.

بخش پشتی کارت گرافیک سرور اینتل / Intel

اینتل می‌گوید همچنان به تولید کارت گرافیک مجزای دسکتاپ Xe HPG ادامه می‌دهد تا آن را در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه کند. اینتل سال‌ها قبل پردازنده‌ی گرافیکی مجزا می‌ساخت، اما مدت‌ها است که صرفا به تولید پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع برای تراشه‌هایش اکتفا کرده و به‌نظر می‌رسد که می‌خواهد به‌شکلی جدی به بازار کارت‌های گرافیک مجزا بازگردد.

اینتل می‌گوید طراحی پردازنده‌های گرافیکی سری Xe HPC را که با کدنام پونته وکیو (Ponte Vecchi) شناخته می‌شوند به‌اتمام رسانده و به‌زودی فرایند آزمایش آن را آغاز می‌کند. پردازنده‌ی گرافیکی جدید اینتل برای سرور،‌ جایگزین شتاب‌دهنده‌ی رایانشی بصری (Visual Compute Accelerator یا VCA) که متشکل‌از سه پردازنده‌ی Xeon E3 بود می‌شود. واحد VCA اینتل افزون‌بر Xeon E3 از پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع Iris نیز بهره می‌گرفت.

نخستین پردازنده‌ی گرافیکی اینتل برای سرور با نام XG310 عرضه می‌شود و وظیفه‌ی تولید آن برعهده‌ی H3C است. این کارت گرافیک که در دسته‌ی کارت‌های گرافیک AIC (اضافه‌شدنی) جای می‌گیرد دارای ۱۶ لاین PCIe 3.0 است و از کانکتور برق هشت پین برای دریافت انرژی کمکی استفاده می‌کند. اینتل به دارندگان سرورها پیشنهاد می‌کند به‌ازای هر سرور از چهار کارت گرافیک استفاده کنند. 

قطعات روی کارت گرافیک سرور اینتل / Intel

در ادامه بخوانید:

همان‌طور که اشاره کردیم هر یک از پردازنده‌های گرافیکی Iris Xe Max دارای چهار گیگابایت حافظه‌های LPDDR4X هستند، بااین‌حال اینتل می‌گوید پردازنده‌های گرافیکی موردبحث در کارت گرافیک سرور به هشت گیگابایت حافظه مجهز هستند.

اینتل می‌گوید کارت گرافیک جدیدش از قابلیت Deep Link پشتیبانی می‌کند؛ دیپ لینک که نخستین بار با رونمایی Irix Xe Max معرفی شد، پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع تراشه‌های اینتل امکان می‌دهد شماری از وظایف کاری ساده را پردازش کنند تا وظیفه‌ی پردازش‌های گرافیکی اصلی و سنگین‌تر بر عهده‌ی Xe Max باشد.

قابلیت Deep Link همچنین سیستم تحویل انرژی دستگاه را مدیریت می‌‌کند تا انرژی کافی و بهینه‌ به دو پردازنده‌ی گرافیکی و پردازنده‌ی مرکزی ارائه شود. اینتل می‌گوید کارت گرافیک سرورش هم‌اکنون درحال ارسال به مشتریان تجاری است.

جزئیات پلتفرم وان ای پی آی اینتل / Intel OneAPI

اینتل همچنین اعلام کرد نسخه‌ی نهایی مجموعه‌ابزار وان ای پی آی (OneAPI) که نسخه‌ی ۱٫۰ محسوب می‌شود در ماه دسامبر ۲۰۲۰ (آذر و دی ۱۳۹۹) دردسترس قرار می‌گیرد. OneAPI نوعی مدل برنامه‌نویسی است که با انواع معماری‌ها کار می‌کند و در تلاش است فرایند برنامه‌نویسی را در بین پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) و پردازنده‌ی مرکزی (CPU) و مدارمجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر (FPGA) و شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی (AI) ساده کند.

قابلیت وان API نه‌تنها با تراشه‌های اینتل کار می‌کند بلکه با تراشه‌های شرکت‌های دیگر نیز سازگاری دارد. هدف نهایی طراحی وان API این است که امکان پورت کردن کدها بین انواع واحدهای پردازشی بسیار ساده شود. اینتل قصد دارد تا پیش از پایان ماه جاری میلادی رویدادی با محوریت OneAPI برگزار کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر