نخستین تصویر سلفی در فضا به حراج گذاشته می‌شود

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

نیل آرمسترانگ روی ماه درکنار پرچم آمریکا، لایکا نخستین حیوانی که به مدار زمین فرستاده شد، سلفی آلدرین در فضا و بسیاری دیگر، از عکس‌های فضایی هستند که قرار است به حراج گذاشته شوند. در بین این عکس‌ها، عکسی که در جولای ۱۹۶۹ در ماه گرفته شد، عکس معروف «طلوع زمین» که سیاره‌ی ما را در حال طلوع در بالای افق برهوت ماه نشان می‌دهد و همینطور سلفی باز آلدرین،‌ تا به حال بیشترین توجهات را در بین عکس‌های مجموعه به خود جلب کرده است.

«تیله آبی»،

«تیله آبی»، اولین عکس کاملا روشن از زمین گرفته شده توسط انسان، عکس در سال ۱۹۷۱ گرفته شد

این جراحی به دلیل همه‌گیری کرونا ازطریق اینترنت برگزار می‌شود و اولین قیمت‌های پیشنهادی هم برای هر عکس از ۱۰۰ پوند (حدود ۱۳۲) دلار شروع می‌شود. حراجی کریستیز برآورده می‌کند که برخی از این عکس‌های مشهور به‌صورت جداگانه تا ۵۰ هزار پوند (۶۶ هزار دلار) نیز فروخته شود.

بنگاه حراجی کریستیز در بیانیه‌ای رسمی خود اعلام کرد:

این مجموعه کامل‌ترین مجموعه خصوصی عکس‌های ناسا است که تا به حال در حراجی گذاشته شده است. (این مجموعه) تمامی نقاط عطف فضایی از روزهای ابتدایی (مأموریت) مِرکوری، پیشرفت‌های فنی (مأموریت) جمینای و مدارگرد ماه تا موفقیت‌های آپولو را در برمی‌گیرد. فضانوردانی که (ناگاه) در نقش هنرمندانی (بی‌بدیل) ظاهر شده بودند، ازطریق دوربین‌هایشان توانستند زیبایی و اعماقِ تجربه‌ی خویش در فضا را به بشر انتقال داده و برای همیشه نوعِ نگاه ما نسبت به خودمان و جایگاهمان در جهان را متحول کنند.

این مجموعه عکس که متعلق به مجموعه‌دار فرانسوی ویکتور ماریتن مالبور است، ‌«سفری به دنیای دیگر» نام دارد و در آن به نوعی در رویکردی رویدادنگارانه؛ عکس‌هایی از اولین دستاوردهای بشر در فضا از اوایل موشک‌ها در سال‌های ۱۹۴۰ تا اولین عکس رنگی از زمین و ماه با همدیگر در یک عکس که توسط کاوشگر فضایی وویجر ۱ در سال ۱۹۷۷ گرفته شده گنجانده شده است.

اولین سلفی فضایی که در سال ۱۹۶۶ توسط باز آلدرین گرفته شد

اولین سلفی فضایی که در سال ۱۹۶۶ توسط باز آلدرین گرفته شد

مارتین مالبور ۳۹ ساله از نوجوانی یعنی هنگامی که خود آرزوی فضانورد شدن را داشت شروع به جمع‌آوری این مجموعه گران‌بها را کرد. بخش‌هایی از این مجموعه طی‌ سال‌های مختلف به‌صورت‌های مختلفی در معرض دید عموم قرار گرفته است. از جمله اخیرا در تابستان ۲۰۱۹ تصاویری از مأموریت‌های آپولو در سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ طی بزرگداشت پنجامین سالگرد فرود اولین انسان روی ماه در چندین موزه هنری معتبر در اروپا به نمایش گذاشته شدند. در همین حال، باید گفته شود که تعداد معدودی از این عکس‌های برجسته برای علاقه‌مندان به فضا آشنا هستند، ولی در مقابل اکثر تصاویر این مجموعه برای اولین‌بار است که دراختیار عموم قرار می‌گیرند. این عکس‌ها به مدت چندین دهه در بایگانی‌ها نگه داشته شدند و تنها برخی محققان موسسات تحقیقاتی از جمله مرکز فضایی جانسون ناسا (در هیوستون تگزاس) یا سازمان فضایی روسیه، روسکوسموس به آن دسترسی داشته‌اند.

در بین این عکس‌های فضایی مشهور، عکس لایکا، سگی که در سال ۱۹۵۷ به مدار زمین فرستاده شد،‌ یکی از عکس‌های مشهور مجموعه است که این سگ بدشانس را در آخرین ساعات زندگانیش هنگامی که منتظر پرتاب به وسیله کپسول فضایی بود نشان می‌دهد. یکی دیگر از این عکس‌ها «تیله آبی»، اولین عکسی است که انسان از زمین گرفته است. چندین عکس از مأموریت آپولو ۱۷ نیز در مجموعه موجود است. آپولو ۱۷ همان مأموریتی است که طی آن یوجین سرنان، هاریسون اشمیت به آخرین نفرات از بین ۱۲ فضانوردی تبدیل شدند که قدم به ماه می‌گذاشتند.

در ادامه بخوانید:

از بین این فضانوردان تنها چهار فضانورد در قید حیات به سر می‌برند از جمله سناتور سابق جمهوری‌خواه، هریسون اشمیت که اکنون ۸۵ سال و باز آلدرین، سرهنگ سابق نیروی هوایی که ۹۰ سال دارد. آلدرین در توییتی که در جون سال ۲۰۱۸ ارسال کرد، گفت گرفتن اولین سلفی فضایی در زمان مأموریت جیمنای ۱۲ در سال ۱۹۶۶ مایه‌ی افتخار اوست. او در توییت خود نوشته بود: «عجب چوب سلفی گرانی بود!»

آرمسترانگ که آن کلمات تاریخی «گامی کوچک برای یک انسان؛ جهشی بزرگ برای بشریت» را هنگام قدم گذاشتن روی ماه در روز ۲۰ جولای ۱۹۶۹ بر زبان آورد، در سال ۲۰۱۲ در سن ۸۲ سالگی در اثر عوارض ناشی از جراحی قلب درگذشت. ناسا قصد دارد اولین فضانوردان زن و مرد را تا اوایل سال ۲۰۲۴ پس از دهه‌ها غیب دوباره به ماه بفرستد. بااین‌حال، هزینه‌ی مأموریت آرتمیس تا ۳۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، دولت رئیس‌جمهور منتخب جو بایدن مورد موشکافی‌های دقیق قرار خواهد گرفت.

هلال زمین در حال بالا آمدن در افق ماه، عکس در سال ۱۹۷۱ گرفته شده است

هلال زمین در حال بالا آمدن در افق ماه، عکس در سال ۱۹۷۱ گرفته شده است

مارتین مالبور که پدرش از مجموعه‌دارهای برجسته هنر آوانگارد قرن بیستم در پاریس بود، مجموعه‌ عکس‌های فضایی خود را در مزایده‌ها و حراجی‌های مختلف، از سایر مجموعه‌دارن و فروشندگان خصوصی و برخی را نیز مستقیما از خود فضانوردان تهیه کرده است.

مارتین مالبور در این خصوص گفت:

اغلب نگاه‌ها به فضانوردان به چشم دانشمندان و قهرمانانی بزرگ است، ولی به ندرت پیش می‌آید که از آنان به‌عنوان برجسته‌ترین و مهم‌ترین عکاسان تمام دوران‌ها تقدیر شود، چرا که آنانا با مهارت و شهامت عکس‌هایی را گرفتند که بی‌درنگ به تصاویری بسیار مهم، الهام‌بخش و شگفت‌انگیز بدل شدند.

حراجی بنگاه کریستیز به دو قسمت تقسیم شده و زمان ثبت پیشنهاد هم برای هر قسمت به ترتیب در روزهای ۱۹ و ۲۰ نوامبر (۲۹ و ۳۰ آبان) آغاز می‌شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر