برندگان عکاسی محیط زیست سال ۲۰۱۹؛ واقعیتی بی‌پرد‌ه از تغییرات آب و هوایی

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

موسسه‌ی معتبر مدیریت آب و مدیریت محیط‌زیست (Chartered Institution of Water and Environmental Management)، یک نهاد حرفه‌ای مستقل و یک موسسه‌ی خیریه ثبت شده در انگلستان است. خدمات این موسسه که در سطح بین‌المللی فعالیت دارد، جهت پیشرفت علم و مدیریت منابع آب و مدیریت منابع محیطی برای پایداری محیط‌زیست است.

این سازمان در سال ۱۹۸۷ و با ادغام موسسه‌ی مهندسان بهداشت عمومی، موسسه‌ی مهندسین و دانشمندان آب و موسسه‌ی کنترل آلودگی آب تشکیل شد و در سال ۱۹۹۵ به منشور سلطنتی اعطا شد. موسسه‌ی معتبر مدیریت آب و محیط‌زیست، از سال ۲۰۰۷ به‌صورت سالانه چندین جایزه اهدا می‌کند.

از ۱۳ سال گذشته، این سازمان با هدف افزایش آگاهی بین‌المللی در مورد مسائل زیست‌محیطی و اجتماعی مانند تغییر اقلیم و نابرابری اجتماعی، مسابقه‌ی عکاس سال و محیط عکاس سال را اجرا کرده است. تصاویر و فیلم‌های برنده و برگزیده شده در این مسابقات، در یک نمایشگاه در انجمن جغرافیایی سلطنتی در لندن قبل از تور انگلیس به نمایش در‌می‌آیند. سایر جوایز ارائه‌شده توسط موسسه‌ی معتبر مدیریت آب و محیط‌زیست، شامل جایزه‌ی تالاب پایدار سال، آب برای فردا و جایزه‌ی بهترین نماینده‌ی سال محیط‌زیست است.

در ادامه بخوانید:

موسسه‌ی معتبر مدیریت آب و مدیریت محیط‌زیست، هرساله برندگان جوایز بهترین عکاس سال محیط‌زیست را مشخص می‌کند. این موسسه در جدیدترین تصاویر برگزیده‌اش نیز، تصاویری را برجسته‌ کرده است که فرصت پلک زدن را از مخاطب می‌گیرد و تأثیر کتمان‌نشدنی انسان بر محیط‌زیست را نشان می‌دهد.

«CIWEM» در جدیدترین بیانیه‌ی خود اعلام کرده است که تصاویر برنده‌شده، واقعیت بی‌پرده‌ی نحوه‌ی مبارزه‌ی مردم و حیات وحش با تأثیرات تغییرات آب‌و‌هوایی را نشان می‌دهد. هدف از به وجود آمدن چنین مسابقه‌ای و درنظرگرفتن جوایز برای برگزیدگان، به وجود آوردن اندکی تغییر مثبت در انتخاب‌های رهبران سیاسی، تصمیم‌گیرندگان، مسئولان مربوطه و عموم مردم است. موسسه‌ی معتبر مدیریت آب و محیط‌زیست، تصمیم گرفت تصاویر برنده‌شده را در همان روزی که اجلاس اقدام اقلیمی سازمان ملل در نیویورک برگزار می‌شد، به‌همراه یک بیانیه‌ی مطبوعاتی منتشر کند. موسسه‌ی معتبر مدیریت آب و محیط‌زیست، بدون دادن هیچ شعاری، تمام حقیقت را درباره‌ی بحران آب و‌هوای جهانی، با تصاویر برگزیده‌ی خود اعلام کرد.

(برای مشاهده‌ی تصاویر در ابعاد اصلی، روی آن‌ها کلیک کنید)

برنده‌ی عکاس سال محیط‌ زیست

  • نام عکاس: شانتی کومار
  • نام عکس: امواج وارد خانه می‌شود
  • کشور عکاس: هندوستان

شانتی کومار، برای تصویر دلخراش «امواج وارد خانه می‌شود» برنده‌ی جایزه‌ی عکاس سال محیط‌زیست شد. این تصویر دلخراشی موجی را نشان می‌دهد که یک ماهیگیر ۴۰ ساله را به بیرون از خانه خود در حومه‌ی غربی بمبئی پرت کرده است. خوشبختانه این مرد توسط دیگر ماهیگیران قبل از آنکه‌ بیش از حد دور شود، نجات یافت. با این‌حال عکاس با خلق این تصویر، تأثیر ماندگاری برجای گذاشت. خانه‌ی شانتی کومار نیز در محلی است که این تصویر در آنجا به ثبت رسیده است.

او می‌گوید: «من معتقدم تغییر یک پدیده‌ی همیشگی است. امروز این تغییر به شکل تغییر اقلیم آشکار شده است. من به‌عنوان یک خبرنگار عکاسی، می‌بینم که همه چیز در مقابل چشمانم تغییر می‌کند و آشکار می‌شود. من شاهد خشکسالی، بارندگی بیش از حد، گرم‌تر شدن تابستان‌ها و سردتر شدن زمستان‌ها بوده‌ام. من معتقدم که این تغییر خوب نیست و ما باید اکنون اقدام کنیم؛ زیرا منفعل بودن ما و انجام ندادن هیچ‌کاری برای محیط‌زیست، بر نسل‌های بعدی تأثیر می‌گذارد.


برنده‌ی عکاس سال جوان محیط‌ زیست

  • نام عکاس: نویل گمانه
  • نام عکس: اقدامات ناامیدانه
  • کشور عکاس: آفریقای جنوبی

نویل گمانه از مپومالانگا در آفریقای جنوبی، به دلیل عکس قدرتمند خود از بریدن شاخ کرگدن در مکانی در لیمپوپو، به‌عنوان عکاس جوان سال انتخاب شد. «مپومالانگا» که به‌معنای محلی است که خورشید در آن طلوع می‌کند، استانی در شرق آفریقای جنوبی و همسایه‌ی ملت‌های سوازیلند و موزامبیک است. این مکان، یک ذخیره‌گاه طبیعی عظیم با حیات وحش فراوان است. نویل گمانه در توصیف این عکس می‌گوید: «برای شخصی مانند من کار راحتی نیست که در شاخ زدن یک کرگدن شرکت کنم. زیرا به هیچ‌وجه تماشای چنین صحنه‌ای آسان نیست. اما این آخرین تلاش برای محافظت از کرگدن‌ها از شکار غیرقانونی است». در سراسر جهان هر ۱۰ ساعت یک کرگدن کشته می‌شود. برای پایان دادن به این کشتار یا باید تقاضا برای شاخ این حیوانات ریشه‌کن شود یا باید جلوی شکارچیان را گرفت. راه سومی وجود ندارد. تنها راه مواجهه با معضل کشتار کرگدن و جلوگیری از آن تشکیل دادگاه است.

مصادره و ضبط خود شاخ‌ها فقط در عملیات جنایتکاران وقفه ایجاد می‌کند، اما به آن پایان نمی‌دهد. آفریقای جنوبی زیستگاه حدود ۸۰ درصد کرگدن‌های باقیمانده در جهان است. بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ سالانه بیش از هزار کرگدن در این کشور کشته شده و جرایم مربوط به حیات وحش ضربه‌ی شدیدی به این کشور وارد کرده است. شکارچیان، تنها به طمع شاخ کرگدن‌ها، کمر به نابودی آن‌ها بسته‌اند. شاخ کرگدن از کراتین تشکیل‌شده است، همان ماده‌ای که در ناخن‌های انسان وجود دارد. این ماده به‌طورمعمول به‌صورت پودر فروخته می‌شود و به‌عنوان درمانی برای سرطان و دیگر بیماری‌ها نیز مشتریان زیادی را به خود جلب کرده است. چندماه گذشته نیز روزنامه‌ی گاردین اعلام کرده بود که تعداد کرگدن‌های آفریقای جنوبی شکار شده توسط شکارچیان در ۶ ماه نخست سال به نصف کاهش‌یافته است. به‌نظر می‌رسد خانه‌نشینی به‌علت ویروس کرونا، در حلقه‌های قاچاق بین‌المللی کرگدن اختلال ایجاد کرده است.


برنده‌ی بخش تغییرات محیط‌ زیست

  • نام عکاس: شان گالاگر
    نام عکس: افزایش جزر‌ومد در تووالو
    کشور عکاس: انگلستان

تووالو، جزیره‌ای مستقل و جزو کشورهای مشترک المنافع انگلیس است که در اقیانوس آرام جنوبی قرار دارد. ۹ جزیره‌ی این کشور شامل جزایر مرجانی کوچک، کم جمعیت و جزایر صخره‌ای با سواحل حاشیه‌ای نخل است. وجود آب‌های آرام برای غواصی و غواصی در میان لاک‌پشت‌های دریایی و ماهی‌های گرمسیری، از نکات چشم‌گیر این کشور است. همچنین در این کشور، چندین جزیره غیرمسکونی دراختیار پناهندگان پرندگان دریایی قرار دارد. این عکس درختانی را به تصویر کشیده است که به‌علت افزایش جزرومد در ساحل افتاده‌اند. فرسایش زمین همیشه یک مشکل برای این کشور کوچک در جنوب اقیانوس آرام بوده است. در این سال‌ها نیز با افزایش سطح دریا، مشکلات در حال تشدید هستند و باعث طغیان بیشتر خط ساحلی می‌شوند.


برنده‌ی بخش شهرهای پایدار

  • نام عکاس: الیود گیل سامانیگو
  • نام عکس: سال نوی آلوده
  • کشور عکاس: مکزیک

اول ژانویه ۲۰۱۸، مکزیکالی یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان بود. مکزیکالی، پایتخت ایالت باخای کالیفرنیا در شمال غربی مکزیک و در مرز ایالات متحده است. تولید مواد شیمیایی، تغییرات آ‌ب‌و‌هوایی، موقعیت جغرافیایی، صنعت و اتومبیل ها به آلودگی بسیار زیاد این شهر منجر شده است.


برنده‌ی بخش آب، برابری و پایداری

  • نام عکاس: فردریک دارشی
  • نام عکس: کمبود آب
  • کشور عکاس: کنیا

پسر جوانی به دلیل ازبین‌بردن جنگل‌ها و کمبود آب در منطقه، آب کثیف می‌نوشد. این آب می‌تواند به‌سادگی سلامتی یک کودک را به خطر بیندازد. ذخایر آبی جهان به‌علت تغییرات اقلیمی، مصرف بی‌رویه و شیوه‌های نادرست مصرف در آبیاری و مصارف تجاری و صنعتی در حال کاهش است. این در حالی است که هم‌اکنون نزدیک به ۷۰۰ میلیون نفر در ۴۳ کشور مختلف از کمبود آب آشامیدنی بهداشتی رنج می‌برند. استفاده‌ی نامحدود و بیش از حد از منابع آب روی زمین٬ شبکه‌ی حیات در جهان را تهدید می‌کند و همه ساله به شمار کسانی که دچار مشکل تأمین آب بهداشتی هستند، افزوده می‌شود. براساس گزارش نهاد توسعه‌ی جهانی آب که توسط سازمان ملل متحد با موضوع «تغییرات اقلیمی و آبی» در ماه مارس منتشر شد، مصرف جهانی آب طی ۱۰۰ سال گذشته ۶ برابر افزایش یافته است. مصرف جهانی آب به دلیل عواملی چون افزایش جمعیت، توسعه‌ی اقتصادی و تغییر الگوی مصرف، سالیانه به‌طور میانگین حدود ۱ درصد افزایش باید. طبق این گزارش، ۲.۷ میلیارد نفر برای حداقل یک ماه در سال آب اندکی در اختیار دارند. گروه‌های آسیب‌پذیری مانند پناهجویان، آوارگان، زنان و کودکان در مناطق مختلف جهان، دسترسی محدودی به آب تمیز و سالم دارند.


برنده‌ی بخش اقدامات آب‌وهوا و انرژی

  • نام عکاس: جی هنری فیر
  • نام عکس: بقایای جنگل
  • کشور عکاس: آمریکا

جنگل هامباخ در نزدیکی شهر کلن در غرب آلمان، جنگلی ۱۲‌هزار ساله است. جنگل هامباخ نزدیک به ۱۲هزار سال سن داشت، که توسط یک شرکت برق خریداری شد تا برای زغال‌سنگ قهوه‌ای دفن شده در زیر آن حفاری شود. جنگل باستانی که زمانی به اندازه‌ی منهتن نیویورک بود، اکنون تنها چند درصد از آن باقی مانده است. آلمان به‌رغم آن‌که تولید برق از زغال‌سنگ برای مصرف داخلی را به منظور مهار گرمایش زمین کنار می‌گذارد، اما همچنان با این سوخت فسیلی، برق تولید و صادر می‌کند. حال، یک‌سوم دی‌اکسید کربن آلمان از سوزاندن زغال‌سنگ این منطقه حاصل می‌شود. این اقدام به تغییرات اقلیمی دامن می‌زند و زندگی را به تدریج برای انسان‌ها سخت‌تر می‌کند. قدمت این جنگل، به آخرین دوره‌ی یخبندان می‌رسید. تاکنون ۹۰ درصد جنگل هامباخ که زمانی بیش از ۴۰۰۰ هکتار وسعت داشت، برای استخراج زغال‌سنگ تخریب شده است. روستاهای این منطقه نیز نابود شده‌اند.


برنده شده در بخش لیست کوتاه

  • نام عکاس: ترنس توان ویت
  • نام عکس: قلب اقیانوس
  • کشور عکاس: ویتنام

با کاهش ذخایر ماهی، روشهای صید به‌طور فزاینده‌ای تشدید می‌شوند. ماهیگیری مخرب با تورهای سوراخ کوچک، محیط دریا را تخریب می‌کند. تورهای ماهیگیری ارواح (ghost nets)، اصطلاحی است که به تورها و وسایل ماهیگیری اشاره می‌کند که در دریاها و اقیانوس ها رها شده‌اند. این تورها همچنان بدون صیاد به صید ادامه داده و تا قرن‌ها پرندگان و هر موجود دریایی را به دام می‌اندازند. تورهایی که قاتلان خاموش هر جنبده‌ی دریایی از ماهی‌ها گرفته تا دلفین و وال و حتی پرندگان هستند. این تورها بسته به منطقه‌ی جغرافیایی و نوع ماهیگیری، در اشکال متفاوت هستند. جنس این تورها اغلب از پلاستیک و نایلون مقاوم است طوری که برخی از آن‌ها حتی تا ۶۰۰ سال قابل تجزیه نیستند. انواعی از آن‌ها در آب نامریی بوده به گونه‌ای که حتی غواصان ممکن است در آن‌ها گیر بیفتند. این در حالی است که غواصان، آموزش مواجه با تور‌ها را دیده‌اند و با چاقوهای غواصی خود، آن را آزاد می‌کنند. اما جانوران دیگر راهی برای رهایی ندارند و با تقلا، تور به دور آن‌ها می پیچد، بدن آن‌ها را می‌برد و اغلب آن‌ها را با مرگ تدریجی و دردناک به کام مرگ می‌کشاند. جوامع جهانی هنوز قانونی مصوب برای مقابله با این جریان در دستور کار ندارند.


برنده شده در بخش لیست کوتاه

  • نام عکاس: والری لئونارد
  • نام عکس: نامرئی
  • کشور عکاس: فرانسه

در محل دفن زباله‌ی سیسدول در نپال، جمع‌کنندگان زباله در طول روز زباله‌ها را زیر‌ و رو می‌کنند و به‌ دنبال مواد یا اشیای قیمتی برای فروش هستند. دفن زباله سیسدول، روزانه بیش از ۸۰۰ تن پسماند جامد تولید شده از هجده شهرداری دره کاتماندوی نپال دریافت می‌کند. این محل دفن زباله‌ی موقت، از سال ۲۰۰۵ فعالیت خود را آغاز کرده و درحال حاضر، ظرفیت آن رو به اتمام است.


برنده شده در بخش لیست کوتاه

  • نام عکاس: ایان وید
  • نام عکس: ریه‌های زمین
  • کشور عکاس: انگلستان

عکاس در توضیح این عکس می‌گوید:

عکاسی از درختان در شب با سرعت شاتر طولانی و ۴ نورافکن LED آسان نیست. کمترین میزان باد می‌تواند تصویر را تار کند. به همین دلیل، ۵ شب طول کشید تا این تصویر را ثبت کنم. این تصویر برای من ارزشمند است؛ زیرا درختان را بالاتر از تمام مصرف‌کنندگان خود نمایش می‌دهد.


برنده شده در بخش لیست کوتاه

  • نام عکاس: یوسف توشار
  • نام عکس: کار روزانه
  • کشور عکاس: بنگلادش

هزاران نفر از افراد فوق‌العاده فقیر، برای یافتن کار به پایتخت داکا می‌آیند. افرادی که در دست‌یابی به کارهای خوب و شغل‌های مناسب ناکام می‌مانند و اکنون مشغول انجام کارهای طاقت‌فرسایی مانند تخلیه‌ی زغال‌سنگ از کشتی‌ها هستند.


برنده شده در بخش لیست کوتاه

  • نام عکاس: امداد حسین
  • نام عکس: خستگی ناشی از کار
  • کشور عکاس: بنگلادش

یک زن در ساحل رودخانه‌ای کثیف، در داکای بنگلادش می‌خوابد. فرسایش ساحل رودخانه عمدتا به دلیل ماهیت بافته شده رودخانه‌ها در بنگلادش رخ می‌دهد و در طول باران‌های موسمی، اتفاقی معمول است. این مشکل در اثر بارندگی شدید و افزایش جریان آب، بیشتر می‌شود. اخیرا، به دلیل تغییرات آب و هوایی، میزان فرسایش در حاشیه‌ی رودخانه به‌شدت افزایش یافته است. هر ساله، فرسایش در حاشیه‌ی رودخانه منجر به آسیب‌دیدگی میلیون‌ها نفر می‌شود. این فرسایش، منجر به خسارت و از بین رفتن محصولات، گاوها، سازه‌های مسکونی و زمین‌های کشاورزی می‌شود. علاوه بر این، زیرساخت‌های عمومی و سیستم‌های ارتباطی را نیز از بین می‌برد. جاده‌های فرسوده احتمالاً دسترسی به افراد آسیب دیده را دشوار کرده و مدت زمان لازم برای رسیدن به مناطق آسیب دیده را افزایش می‌دهد.


برنده شده در بخش لیست کوتاه

  • نام عکاس: آراگون رنونسیو آنتونیو
  • نام عکس: معدن پلاستیک
  • کشور عکاس: اسپانیا

پسری با کیسه‌‌ای پلاستیکی بازی می‌کند. سالانه حدود ۳۸۰ میلیون تُن پلاستیک در سراسر جهان تولید می‌شود. تولید زباله به‌طور تصاعدی از ۲.۳ میلیون تن در سال ۱۹۵۰ به ۴۴۸ میلیون تن تا سال ۲۹۱۵ افزایش یافته است. هر روز تقریبا ۸ میلیون قطعه آلودگی پلاستیكی به اقیانوس‌های ما راه می‌یابند.


برنده شده در بخش لیست کوتاه

  • نام عکاس: شبنم جوشکون
  • نام عکس: سطل زباله
  • کشور عکاس: ترکیه

تصویر در حین پاکساری «بوسفر» در پروژه‌ی آبی که پروژه‌ی بی‌زباله یا رساندن زباله به صفر است، گرفته شد. بسفر یک تنگه‌ی باریک، طبیعی و یک آبراه قابل‌توجه بین‌المللی است که در شمال غربی ترکیه قرار دارد. این تنگه‌ی باریک، بخشی از مرز قاره‌ی اروپا و آسیا را تشکیل می‌دهد و با جدا کردن آناتولی از قسمت اروپایی ترکیه،  ترکیه را به ۲ نیمه تقسیم می‌کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر