اثربخشی 95 درصدی واکسن Moderna در فاز سوم آزمایش ها

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – شرکت آمریکایی Moderna پس از انجام آزمایش های فاز سوم، از اثربخشی 95 درصدی واکسن خود برای مقابله با ویروس COVID-19 خبر داد. در ادامه خبر با ما همراه باشید.

شرکت آمریکایی Moderna به تازگی اعلام کرده که نتایج حاصل از آزمایش های فاز سوم واکسن COVID-19 بسیار دلگرم کننده است. این واکسن به 95 بیمار مبتلا به کرونا تزریق شده و اثربخشی آن برابر با 94.5 درصد است. ظاهرا این شرکت در نظر دارد تا طی چند روز آینده مجوز لازم برای استفاده اضطراری از واکسن را از سازمان غذا و دارو بگیرد.

تلاش شرکت های داروسازی برای ساخت واکسن کرونا اخیرا نتایج شگفت انگیزی را در بر داشته است. اوایل ماه نوامبر بود که شرکت Pfizer و BioNTech نیز از کارایی واکسن خود خبر دادند. این واکسن قادر است تا 90 درصد جلوی ابتلا به ویروس را بگیرد.

واکسن Moderna که در حال حاضر روی بیش از 30 هزار داوطلب در حال آزمایش است. با این حال به نظر نمی رسد که تا قبل از سال 2021 شاهد خروج آن از ایالات متحده باشیم. این شرکت تا پیش از پایان سال میلادی، حدود 20 میلیون دوز را به اقصی نقاط کشور ارسال خواهد کرد و امید دارد در سال آینده، بیش از یک میلیون دوز را برای مصرف جهانی آماده کند. تا کنون کشورهای ژاپن، کانادا، سوئیس، قطر و کشورهای عضو اتحادیه اروپا توافق نامه مربوط به دریافت این واکسن را امضا کرده اند.

واکسن Moderna که بر پایه mRNA  ساخته شده، به زودی توسط FDA مورد ارزیابی قرار می گیرد. آزمایش نهایی روی 151 مورد مبتلا به COVID-19 انجام می شود و حدودا دو ماه به طول می انجامد. گفته می شود اگر نتایج  آزمایش موفقیت آمیز باشد، مزایای واکسن Moderna از محصول مشترک Pfizer و BioNTech نیز بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال، واکسن فایزر در هنگام جابجایی باید در دمای 70- الی 80- درجه نگهداری شود؛ این در حالی است که واکسن مدرنا قابلیت آن را دارد تا به مدت 30 روز در دمای 2 الی 8 درجه سالم باقی بماند. البته ظاهرا هزینه آن نسبت به محصولات مشابه بالاتر است (38 تا 45 پوند به ازای دو مرتبه تزریق). علاوه بر این نتایج نشان داده اند که واکسن مدرنا روی سالمندان و افراد با نژادهای مختلف نیز به خوبی جواب می دهد.

واکسن دو مرحله ای Moderna مواد ژنتیکی به نام mRNA را وارد بدن می کند و در نهایت منجر به ریزش پروتئین سنبله می شود. این پروتئین سطح ویروس را به کلی می پوشاند و عفونت را از بین می برد.

تحلیل و آنالیز موقتی مدرنا، شامل بررسی ایمنی داده های جمع آوری شده تا کنون می شود. این کمپانی گفته که هیچ مدرکی دال بر نگرانی ایمنی خاص و قابل ملاحظه به چشم نمی خورد، اکثر واکنش ها در بازه خفیف تا متوسط بوده و پس از مدت کوتاهی از بین می روند. از عوارض جانبی تزریق واکسن، می توان به درد در ناحیه تزریق اولیه در 2.7 درصد از بیماران اشاره کرد. عوارض مربوط به تزریق دوم شامل خستگی در 9.7 درصد از بیماران، درد عضلانی در 9 درصد و درد مفاصل در 5 درصد از بیماران می شود. سردرد و قرمزی جای تزریق نیز در برخی داوطلبان مشاهده شده است.

ترودی لنگ، پروفسور پژوهش های بهداشت جهانی دانشگاه آکسفورد در این باره گفته که شنیدن خبر ساخت یک واکسن دیگر با نتایج اثربخشی مشابه با Pfizer، بسیار خوشایند است. فعالیت مدرنا نشان می دهد که ساخت درمان کووید دور از واقعیت نیست و وجود بیش از یک تامین کننده، قطعا دسترس پذیری بهتر و عادلانه تر واکسن را در سطح جهانی بهبود می بخشد.

پیتر اوپن شاو، پروفسور پزشکی تجربی در کالج ایمپریال لندن گفته که نتایج مدرنا، فوق العاده هیجان انگیز هستند و خوش بینی جوامع بشری نسبت به ساخت یک واکسن موثر و کارآمد و امکان دستیابی به آن در چند ماه آینده را دوچندان می کند.

پیامدهای آزمایشی تزریق واکنس به بیماران پرخطر و افراد سالمند نشان می دهد که این دارو، از آسیب پذیرترین افراد در مقابل بیماری محافظت می کند. به علاوه، مدرنا نیز گفته که واکسن می تواند در یک فریزر معمولی با دمای منفی 20 درجه سانتیگراد به مدت 6 ماه نگهداری شود. بنابراین امکان انتقال واکسن و نگهداری از آن بسیار آسان خواهد بود. تمام این نتایج، نقطه امیدی برای رهایی از شر ویروس کرونا هستند. با این حال هنوز معلوم نیست که واکسن ساخته شده توسط مدرنا تا چه مدت سیستم ایمنی بدن را در مقابل کووید 19 مصون نگه می دارد.

انستیتوی ملی آلرژی و بیماری های عفونی ایالات متحده نیز در ساخت این واکسن دست دارد. آنتونی فاوسی، مدیر این انستیتو گفته که فعالیت مدرنا و کمپانی های دیگر که هنوز در مراحل آزمایش به سر می برند، کور سوی امیدی به حساب می آید. با این حال، افراد باید از راهبردهای ارائه شده برای کاهش انتشار بیماری پیروی کنند. در واقع ساخت واکسن موثر به معنی دست کشیدن از مراقبت ها و پروتکل های بهداشتی نیست. بالعکس، انگیزه ای برای تلاش مضاعف جهت جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس است، چرا که در نهایت تنها با استفاده توام از واکسن و همکاری مردم در حفظ سلامت عمومی، می توان از وضعیت پیش آمده خارج شد. 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر