حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

جریمه ۵۰۰ هزار تومانی برای خروج از شهرها، سفر در تعطیلات آبان را کاهش نداد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

قرار است از ابتدای آذرماه، محدودیت‌های شدیدی در رفت و آمدهای شهری و بین شهری اعمال شود. تخطی از این محدودیت‌ها جریمه‌های ۵۰۰ هزار و یک میلیون تومانی به ‌دنبال دارد. پیش از این، در نیمه‌ی آبان‌ماه جریمه‌ی ۵۰۰ هزار تومانی برای سفر به/از شهر قرمز تعیین شده بود؛ اما آیا این جریمه سفرها را کاهش داد؟ «نشان» این موضوع را بررسی کرده و اطلاعات آن را دراختیار تک تایمز قرار داده است.

ممنوعیت تردد خودروهای غیر بومی ‌از روز ۱۲ آبان در ورودی و خروجی ۲۵ استان کشور به مرحله‌ی اجرا گذاشته شد و خودروهای متخلف، ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شدند. هفته‌ی اول آبان هم تعطیلاتی داشت که در مورد آن هیچ محدودیتی اعمال نشد؛ همین موضوع فرصتی برای سفر فراهم کرد. نقشه و مسیریاب نشان با مقایسه‌ی این دو بازه‌ی زمانی، اعلام کرد که ترافیک کل جاده‌های کشور کمتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد؛ البته در این مقایسه، محدودیت استانی مد نظر قرار گرفته شده، نه خروج از شهرها.

محدودیت و جریمه ۵۰۰ هزار تومانی آبان‌ماه در کاهش ترافیک جاده‌های اصلی کشور مؤثر واقع نشد

علاوه‌بر این، «نشان» ترافیک ۹ محور اصلی کشور را در دو دوره‌ی تعطیلات آبان مورد بررسی قرار داده است. از این مقایسه می‌توان دریافت که میانگین ترافیک در ۹ محور اصلی کشور، صرفاً ۱۶ درصد کاهش داشت. دیگر آنکه میزان توجه به محدودیت‌ها در شهروندان تهرانی و کرجی بیشتر از سایر نقاط کشور بود.

به‌طور کلی سفر به شمال کشور در هفته‌ی اول و هفته دوم آبان‌ماه به‌شدت کاهش یافت. این میزان در محور کرج – چالوس در زمان اعمال محدودیت‌ها در مقایسه با هفته قبل، برابر با ۶۶ درصد بود. اما دیگر محورهای اصلی کشور به اعمال جریمه ۵۰۰ هزار تومانی اعتنا نکردند. برای مثال محور اصفهان – یزد در هفته‌ی دوم آبان نسبت به هفته‌ی اول تنها ۵ درصد کاهش ترافیک، محور تهران – همدان ۸ درصد، تهران – قم ۱۶ درصد و مشهد – بابلسر ۹ درصد کاهش ترافیک تجربه کردند. درواقع به‌جز  محور کرج – چالوس، دیگر محورهای کلیدی کشور چندان تحت تأثیر اعمال محدودیت‌های کرونایی قرار نگرفتند و به‌طور کلی در ۸ محور اصلی کشور، کمتر از ۲۰ درصد کاهش ترافیک پس از اعمال محدودیت‌ها رخ داده است. 

نمودار میزان سفر مردم بعد از اعمال جریمه ۵۰۰ هزار تومانی در آبان

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر