تأثیر پردازنده‌ی M1 بر بهبود ویرایش‌های ویدئویی

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

در هفته‌ای که گذشت، اپل سه رایانه‌ی مک، ازجمله مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی و مک مینی را رونمایی کرد. هر سه محصول جدید از پردازنده‌های اختصاصی M1 اپل مبتنی‌بر معماری آرم استفاده می‌کنند و انتظار می‌رود که باتوجه‌به پردازنده‌ی یکسان، هر سه رایانه‌ی مک عملکردی نزدیک به یکدیگر را ارائه دهند.

اگرچه هنوز سؤالات زیادی درباره‌ی عملکرد مک‌ها در دنیای واقعی و خارج از هرگونه بنچمارکی وجود دارد، درحال‌حاضر، کاملا مشهود است که رایانه‌های مبتنی‌بر آرم برای کاربران فاینال کات پرو (Final Cut Pro) و به‌طورکلی، ویراستاران حرفه‌ای و خلاق ویدئویی مزیت محسوب می‌شوند. باتوجه‌به اعلام اپل از فردا بیست‌وهشتم آبان، مک‌های جدید و مبتنی‌بر آرم دراختیار خریداران قرار خواهد گرفت و در آن زمان، می‌توان مک‌های جدید را دقیق‌تر بررسی کرد.

مک‌بوک ایر M1

پردازنده‌های M1 استفاده‌شده در مک‌ها هنوز در ابتدای راه قرار دارند؛ اما این بدان‌معنا نیست که با پردازنده‌ی ضعیفی رو‌به‌رو هستیم. برای درک کلی از پردازنده‌های جدید، باید سیر تکامل دیگر محصولات اپل، ازجمله آیپد و آیفون و اپل واچ را به‌خاطر بیاورید. این محصولات با پردازنده‌های ضعیفی معرفی شدند؛ اما هم‌اکنون از‌نظر عملکرد، همگی برترین پردازنده‌ها در کلاس خود هستند و به‌دلیل سرمایه‌گذاری و بنیادی که اپل قبلا گذاشته است، مجبور نیستیم چندین نسل منتظر بمانیم تا تأثیر قدرت پردازنده‌های اختصاصی مک را مشاهده کنیم. در رویداد موسوم به One More Thing، مشخص شد که مک‌های جدید قدرت و عملکرد مناسبی را ارائه می‌دهند و برای خیلی از افراد می‌توانند گزینه‌ای خاص و مناسب باشند؛ حتی اگر در محصولات اولیه، محدودیت‌ها و مشکلاتی نیز وجود داشته باشد.

مقاله‌ی مرتبط:

چندین سال است که آیپد پرو و تا حدودی آیفون، از قدرت پردازشی و گرافیکی برخوردار هستند که می‌توانند با برخی از لپ‌تاپ‌های مک مبتنی‌بر معماری x86 برابری و رقابت کنند. کوپرتینویی‌ها با ساخت «صفحه‌کلید جادویی» برای آیپد پرو و توسعه‌ی آیپد OS تلاش بسیاری کرده‌اند که فرصت بیشتری دراختیار کاربران قرار دهند تا از قابلیت‌های سخت‌افزاری آیپد پرو بهره‌مند شوند.

ناگفته نماند اکثر افراد نیز از این روند استقبال می‌کنند؛ اما آیپدها هنوز از برخی از قابلیت‌های کلاس دسکتاپ و محیط و نرم‌افزارهای حرفه‌ای بی‌بهره هستند که می‌تواند تمامی اسب‌بخار نهفته در آیپد پرو را بیازماید. البته این بدان‌معنا نیست که آیپد هرگز به این سطح نمی‌رسد؛ اما هنوز در سایه‌ی مک‌ها و تلاش برای نزدیک‌شدن به آن‌ها تلاش می‌کند.

آنچه آیپد پرو به‌دست آورد و مک هرگز نمی‌توانست با آن رقابت کند، یکپارچه‌سازی کاملی بود که آیپد با دستگاه‌های مدرن مبتنی‌بر iOS ایجاد کرد. به‌عنوان مثال، با استفاده از آیپد اپل سخت‌افزار تولید و پردازنده‌هایی را طراحی می‌کند که انرژی و پردازش‌های سخت‌افزارها را تأمین می‌کنند و درنهایت، سیستم‌عامل و حتی نرم‌افزارهایی ازجمله Final Cut Pro و Logic Pro را توسعه می‌دهد که باعث می‌شود این نرم‌افزارها در بهترین حالت ممکن اجرا شوند. این نوع ادغام عمودی چیزی است که رایانه‌های مک تا زمان رونمایی پردازنده‌های M1 در هفته گذشته تجربه نکرده بودند.

ادغام سخت‌افزار و نرم‌افزار با پردازنده‌ی M1

بااین‌اوصاف در رایانه‌های جدید مک، اپل سخت‌افزار را تولید می‌کند، پردازنده و اجزا و کنترل‌کننده‌های مختلف سیستم، ازجمله موتور عصبی، ISP، CPU ،GPU و… را طراحی می‌کند، سیستم‌عامل را توسعه می‌دهد و درنهایت، برنامه‌های حرفه‌ای مانند Final Cut Pro و Logic Pro را مطابق با آن سخت‌افزار توسعه می‌دهد. این امر به اپل اجازه می‌دهد تا تمام اجزای نرم‌افزار و سخت‌افزار را با‌هم به‌کار بگیرد؛ به‌گونه‌ای که هیچ‌یک از تولید‌کنندگان رایانه‌ی دیگر نمی‌تواند در این مقیاس چنین کاری انجام دهند و این باعث می‌شود که نرم‌افزارهایی مانند فاینال کات پرو، از قابلیت کامل خود استفاده کنند.

پردازنده‌ی M1

چرا ویراستاران فیلم‌ها باید از پردازنده‌ی M1 هیجان زده شوند؟

براساس ویدئو منتشرشده از وب‌سایت 9to5Mac، ویدئوهای ۴۵ ثانیه‌ای H.265 با رزولوشن 8k ضبط‌شده با دوربین Canon R5، برای پخش در جدول زمانی 4K در مک پرو ۲۸ هسته‌ای با دو پردازنده‌ی گرافیکی مجزای Radeon W5700X و Radeon 580 Pro شرکت AMD و ۲۴ ترابایت SSD و ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم، به بیش از سه‌ دقیقه زمان نیاز دارد تا رندر شود. آماده‌کردن این کلیپ رمزگذاری‌شده به H.265 با استفاده از کمپرسور برای بارگذاری در یوتیوب همین مدت، یعنی بیش از سه دقیقه طول خواهد کشید. این فرایندی طولانی است که درنهایت مک‌بوک ایر ۹۹۹ دلاری مجهز به پردازنده‌ی M1 یا آیپد پرو می‌تواند در آن موفق‌تر ظاهر شوند.

زمان رندر شدن ویدئو در مک پرو

درحالی‌که مک پرو با اَبَرسخت‌افزار خود به سه ‌دقیقه زمان برای رمزگذاری نیاز داشت، آیپد پرو مجهز به پردازنده‌ی A12Z که کم‌و‌بیش همان پردازنده‌ی استفاده‌شده در آیپد پرو ۲۰۱۸ به آن اضافه شده است، این فیلم با کدک بسیار فشرده را به‌آسانی بدون نیاز به رمزگذاری پخش می‌کند. مسلما مک پرو ممکن است در بخش‌های دیگر آیپد پرو را ازلحاظ عملکرد پردازشی شکست دهد؛ اما برای کاری مانند ویرایش‌های H.265، تفاوت عملکرد این دو محصول بسیار مهم است؛ به‌ویژه هنگامی‌که قیمت دو محصول را با یکدیگر مقایسه کنیم.

رندر ویدئو در آیپد پرو

با‌توجه‌به به‌نتایج منتشرشده در آیپد، این فقط خصوصیات رمزگذاری رمزگشایی نیستند که در رایانه‌های مک مجهز به پردازنده‌های M1 تأثیر می‌گذارد و می‌تواند آن‌ها را برای علاقه‌مندان به ویرایش ویدئوهای سنگین جذاب کند؛ بلکه تمامی اجزای موجود در پردازنده، مانند پردازنده‌ی گرافیکی ۷ یا ۸ هسته‌ای و موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای و معماری حافظه یکپارچه تأثیر خود را بر اجزای مختلف خواهد گذاشت و می‌توانید تمام عناصر اضافی مانند کنترل‌کننده SSD و ISP و سایر موارد را با یکدیگر ترکیب کنید که درنهایت، به عملکرد مناسبی برای انجام کارهای ویرایش ویدئو منجر خواهد شد. با پردازنده‌ای طرف هستیم که می‌تواند با بهینه‌سازی بهترین عملکرد را حتی در ابعاد باریکی مانند مک‌بوک ایر بدون فن و کم‌مصرف را به‌ارمغان آورد.

پردازنده‌ی M1 تراشه‌ی قدرتمندتری از A12Z است و در داخل شاسی کامپیوتری قرار گرفته و برای انجام وظایف آن بهینه شده است. نرم‌افزار فاینال کات پرو نیز به‌تازگی برای پردازنده‌ی M1 به برنامه‌ی یونیورسال (Universal) به‌روز شده است که می‌تواند از ویژگی‌های مهم آن به‌حساب آید و خوشبختانه از فردا دراختیار خریداران قرار خواهد گرفت و باتوجه‌به آزمایش‌هایی که انجام می‌شود، می‌توان دقیق‌تر درباره‌ی آن نظر داد.

وب‌سایت 9to5Mac می‌گوید:

درحال‌حاضر عده‌ای مک‌های جدید مجهز به پردازنده‌ی M1 را در دست دارند و می‌دانم این برای کسانی دردناک است که Final Cut Pro را دوست دارند و نمی‌توانند از قابلیت‌های جدید آن استفاده کنند. بااین‌حال، ناراحت نباشید؛ زیرا فقط یک ‌روز دیگر باید صبر کرد تا بتوانید عملکرد خود را در مک‌های جدید تجربه کنید. فردا هنگام بررسی‌ها، مقایسه با تمام سخت‌افزارهای مک مجهز به پردازنده‌های اینتل را شاهد خواهیم بود و درباره‌ی عملکرد خارق‌العاده‌ی آن‌ها [مک‌های مبتنی‌بر M1] خواهیم شنید.

باید توجه کرد که این فقط اولین نسخه از پردازنده‌های اختصاصی اپل ساخته‌شده برای مک‌ها به‌حساب می‌آید. به این موضوع فکر کنید که اولین اپل واچ با داشتن پردازنده‌ی S1، چقدر کُند بود یا اولین پردازنده‌ی اختصای A4 اپل در اولین آیپد را به‌یادآورید و با عملکرد آیپد ایر ۴ با پردازنده‌ی A14 مقایسه کنید تا سیر تکامل روزافزون آن را مشاهده کنید. آنچه امروز با لپ‌تاپ‌های مجهز به M1 اپل می‌بینیم، فقط نگاهی اجمالی به عملکردی محسوب می‌شود که در آینده قرار است انجام دهیم.

همچنین، این نکته را هم نباید فراموش کرد که مک‌های جدید و پردازنده‌ی M1 ضعف‌هایی نیز دارند. برای مثال، فقط از دو پورت تاندربولت ۳ پشتیبانی می‌کنند و با محدودیت‌های دیگری نیز دست‌و‌پنچه نرم می‌کنند. باوجوداین، استفاده از تراشه‌های جدید نشان می‌دهد که اپل از استفاده از پردازنده‌های خود کاملا مطمئن است و این امر می‌تواند فصلی فوق‌العاده و هیجان‌انگیز برای طرفداران مک به‌حساب آید.

درپایان، ویدئو منتشرشده در وب‌سایت 9to5Mac را می‌توانید در اینجا تماشا کنید. دیدگاه شما کاربران تک تایمز درباره‌ی تأثیر پردازنده‌ی M1 در رایانه‌های جدید مک چیست؟ 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر