استارتاپ OSOM؛ تولید گوشی هوشمند متمرکز بر حفظ حریم خصوصی کاربر

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

سه سال پیش تیم اسنشال با مدیریت اندی روبین فعالیتش را آغاز کرد؛ اما اوایل سال جاری میلادی، مشخص شد این استارتاپ رسما تعطیل می‌شود. پس از تعطیلی اسنشال، کارکنان آن استارتاپ جدیدی با عنوان OSOMا(Out of Sight, Out of Mind) تأسیس کردند. این استارتاپ با این هدف ایجاد شده است که محصولاتی به بازار عرضه کند که به کاربران توانایی کنترل اطلاعات شخصی بدهند.

سپتامبر سال جاری، زمزمه‌های تأسیس استارتاپ OSOM شنیده می‌شد و جیسون کیتس از سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای آغاز فعالیت آن خبر داد. در سال ۲۰۱۹، کیتس به‌عنوان رئیس بخش تحقیق و توسعه کار روی پروژه‌ی Gem را آغاز کرده بود؛ پروژه‌ای که روی تولید گوشی‌ هوشمند با ظاهری متفاوت متمرکز بود و با تعطیلی اسنشال، سرانجامی نداشت. کیتس اکنون به‌عنوان مدیرعامل استارتاپ نوپای OSOM فعالیش را ادامه می‌دهد.

کیتس در گفت‌وگو با رسانه‌ی CNET، استارتاپ OSOM را فقط به‌عنوان یک تولیدکننده‌ی گوشی معرفی نکرد. این استارتاپ اکنون ۹ کارمند دارد که هشت نفرشان از اسنشال به آن ملحق شده‌اند؛ بااین‌حال‌، تیم جدید تصمیم ندارند مسیر شرکت قبلی را پیش بگیرند. کیتس می‌گوید: «اسنشال گذشته‌ و OSOM آینده‌ی ما است و روبین در این تیم حضور ندارد.»

مقاله‌ی مرتبط:

به گفته‌ی کیتس، اسنشال ۸۰ درصد از ایده‌های خوب را عملی کرد؛ اما تیم جدید باید روی ویژگی‌هایی‌ متمرکز شوند که این مجموعه‌ را کامل کند. بنابراین تیم OSOM با توجه ‌به اهمیت حفظ حریم خصوصی کاربران، در محصولاتش روی محافظت از داده‌هایی متمرکز می‌شود که شرکت‌ها از مصرف‌کنندگانشان جمع‌آوری می‌کنند.

کیتس با اشاره به این اینکه هر محصول OSOM براساس حفظ حریم خصوصی تولید می‌شود، توضیح داد:

هدف ما، ایجاد حق انتخاب برای کاربران است. در حال ‌حاضر افراد در چگونگی به‌اشتراک‌گذاری اطلاعاتشان نقشی ندارند و نمی‌توانند فرد یا سازمانی که این اطلاعات به دست آن‌می‌افتد، انتخاب کنند. ما می‌خواهیم مصرف‌کنندگان مالک اطلاعات و حریم‌ خصوصی‌ خودشان باشند.

ظاهرا استارتاپ OSOM برای رسیدن به هدفش نرم‌افزار و سخت‌افزار گوشی‌ها را به‌گونه‌ای طراحی می‌کند که کاربر کنترل حریم خصوص‌اش را داشته باشد. به عبارت دیگر، اطلاعات در گوشی کاربر ذخیره و درصورت تأیید او، به اشتراک‌ گذاشته می‌شود. همچنین کاربر از نوع اطلاعات به‌اشتراک‌ گذاشته‌شده با شرکت‌های واسطه‌ آگاه می‌شود و حتی OSOM نمی‌تواند به اطلاعات ذخیره‌شده‌ی گوشی دسترسی داشته باشد.

به گزارش CNET، این شرکت ممکن است تا سه سال آینده، هشت محصول روانه‌ی بازار کند. انتظار می‌رود OSOM محصولاتش را با قیمت کمتر از قیمت رقابتی بازار عرضه می‌کند.

کیتس درباره‌ی محصولات آتی شرکت می‌گوید:

محصولاتمان فقط برای افراد ثروتمند جامعه‌ عرضه نمی‌شوند و با مجموعه‌ای از ویژگی گوشی‌های رده‌بالا، قیمت کمتری خواهند داشت. بدین صورت، می‌توانیم درآمدزایی داشته باشیم و قرار است سال آینده، محصولات جالبی معرفی کنیم.

شرکت OSOM امیدوار است با تأمین‌کنندگان اسنشال همکاری داشته باشد تا گوشی‌های هوشمندی با قابلیت‌هایی مانند تراشه‌ کوالکام و حسگر دوربین سونی عرضه کند.

کیتس در آخر افزود:

هرکس اطلاعاتی دارد که می‌خواهد خصوصی نگه دارد و محصولات ما  با در نظر گرفتن این نیاز، می‌توانند به محصولات جذابی برای مشتریان تبدیل شوند.

استراتژی جدید OSOM در حالی است که نگرانی‌هایی درباره‌ی حفظ حریم خصوصی توسط غول‌های فناوری وجود دارد. شرکت‌هایی مانند گوگل و فیسبوک اطلاعات زیادی از تاریخچه‌ی جست‌وجو، علاقه‌مندی‌ها و اطلاعات شخصی کاربرانشان دارند که در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی قرار می‌دهند. حال OSOM قصد دارد این رویه را تغییر دهد و در حفظ حریم‌ خصوصی، رتبه‌ی اول دنیای فناوری را به خود اختصاص دهد.

انتظار می‌رود اولین محصول OSOM اواخر سال ۲۰۲۱ عرضه شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر