آیا طرح جدید مجلس واردات خودرو را آزاد می‌کند؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

به گزارش رسانه تک تایمز به نقل از عصر خودرو، مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو طی یادداشتی بیان کرده است که از ایران چه خودرویی به کدام کشورها می‌توان صادر کرد؟ دو شرکت ایران خودرو و سایپا با بودجه کلان و کاهش قیمت در سوریه و عراق در بهترین حالت طی سال‌های گذشته چه تیراژ خودرو توانستند صادرات داشته باشند و آیا این محصولات در کشورهای مورد نظر با اقبال روبرو شده است؟ با نگاه به همه موارد ذکر شده می‌توان متوجه شد که ما شانسی در صادرات خودرو به کشورهای دیگر نداریم. در نتیجه به عنوان نکته اول می‌توان گفت که گره زدن واردات خودرو به صادرات قاعدتا امکان پذیر نیست. 

 

نکته دوم از نظر آقای دادفر این است که در خصوص واردات اتومبیل بحث صادرات قطعات و لوازم یدکی هم مطرح است. آیا با صادرات قطعات می‌توان خودرو وارد کرد؟ به عنوان مثال قطعه پراید را می‌توان در آلمان و سایر کشورها فروخت؟ ما قطعات خودروهای پژو، پراید ، سمند و سایر محصولات داخلی و نهایتاً بعضی از محصولات مونتاژی را می‌توانیم تولید کنیم. در کجای دنیا مردم این خودروها را سوار می شوند که بتوانیم این قطعات را به آنها بفروشیم؟ اگر فرض کنیم که خودروها همچنان در بعضی نقاط مورد استفاده قرار گیرند آیا تولیدکنندگان قطعات دارای استانداردهای لازم هستند؟  

واردات خودرو

به اعتقاد آقای دادفر این طرح در خصوص واردات خودرو به نوعی است که فقط در حد حرف می‌تواند باقی بماند و به گونه‌ای تنظیم شده که انجام آن عملا امکان پذیر نیست. قاعده این است که باید هر قانونی در این حیطه حافظ انحصار باشد و بعد از آن در همان حوزه می‌توان مانور داد.

 

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌افزاید: چرا قانونی گذاشته می‌شود که خودرو به بورس برود؟ نتیجه این قانون  آن است که فردا روزی اگر برندهای مطرح جهان مثل کیا، هیوندا، بنز و بی ام و در ایران بخواهند کار کنند باید به آنها بگوییم محصولات خودشان را در بورس عرضه کنند؟ آیا چنین کاری انجام می‌دهند یا مایل به همکاری در این شرایط هستند؟ در کجای دنیا خودرو در بورس عرضه می‌شود؟ بورس پتروشیمی و فولاد چقدر موفق بود که حالا بخواهیم خودرو را نیز به آن اضافه کنیم؟ یقینا تمام نمایندگان مجلس صاحب فن هستند اما هیچ یک تجارتی در زمینه خودرو انجام نداده‌اند و در این زمینه اطلاعات ندارند. ما در این زمینه کار کردیم و مذاکرات بین المللی داشتیم اما در تصمیم گیری‌های اخیر هیچکس از همکاران ما حضور نداشتند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر