اپل کارمزد اپ استور را برای برخی توسعه دهندگان به ۱۵ درصد کاهش می دهد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اپل ساعاتی پیش با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد قصد دارد کارمزدی را کاهش دهد که از خریدهای فروشگاه آنلاین اپ استور (Apple App Store) برای خود برمی‌دارد. این اتفاق یکی از تغییرات مهمی است که در نحوه‌ی درآمدزایی توسعه‌دهندگان iOS با استفاده از فروشگاه آنلاین اپلیکیشن‌های اپل رخ می‌دهد؛ البته اپل برای اعمال تغییرات جدید پیش‌نیازهایی در نظر گرفته است و می‌خواهد کسب‌و‌کارهای کوچک را از این تغییر منتفع کند.

در همین زمینه، اهالی کوپرتینو برنامه‌ی جدیدی با عنوان برنامه‌ی کسب‌و‌کارهای کوچک اپ استور (App Store Small Business Program) طراحی کرده‌اند. این برنامه تمامی توسعه‌دهندگانی را برای کاهش کارمزد واجد شرایط می‌کند که در طول سال کمتر از یک‌میلیون دلار از مجموع فروش اپلیکیشن‌هایشان درآمد کسب می‌کنند.

امروزه، اپل برای تمامی تراکنش‌هایی که برپایه‌ی اپ استور رخ می‌دهد (خرید اپلیکیشن یا خرید درون‌برنامه‌ای)، ۳۰ درصد کارمزد دریافت می‌کند؛ اما به‌زودی کسب‌و‌کارهای کوچک با درآمد سالانه‌ی کمتر از یک‌میلیون دلار ۱۵ درصد از هر تراکنش را به‌عنوان کارمزد پرداخت خواهند کرد. اپل می‌گوید اکثر توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های iOS خواهند توانست به برنامه‌ی جدید دسترسی پیدا کنند؛ ولی دقیقا چند درصد از بیش از ۲۸ میلیون توسعه‌دهنده مشمول کارمزد ۱۵ درصدی می‌شوند.

اپل می‌گوید «اکثر» توسعه‌دهندگان iOS برای پرداخت کارمزد ۱۵ درصدی واجد شرایط هستند

در پی انتشار بیانیه‌ی جدید، خبرنگاران با اپل ارتباط برقرار کردند تا بپرسند درصورت اجرایی‌شدن برنامه‌ی کسب‌و‌کارهای کوچک اپ استور درآمد سالانه‌ی شرکت چقدر کم می‌شود؛ بااین‌حال اپل ترجیح داده است این سؤال را بی‌جواب بگذارد.

طبق ادعای وب‌سایت CNBC، اپ استور توانست در سال ۲۰۱۹ بیش از ۵۰ میلیارد دلار درآمد برای اپل کسب کند و یکی از واحدهای تجاری اصلی این شرکت محسوب می‌شود. تیم کوک، مدیرعامل اپل، در دوران مدیریت خود تلاش کرده است روی نرم‌افزار به‌منظور افزایش درآمدهای اپل تمرکز ویژه‌ای کند و اپ استور به‌وضوح نشان‌دهنده‌ی اهدافی است که تیم کوک در سر می‌پروراند. 

برنامه‌ی جدید اپ استور برای کسب‌و‌کارهای کوچک قرار است از ۲۱ ژانویه‌ی ۲۰۲۱ (۱۲ دی ۱۳۹۹) عملیاتی شود. در آن زمان، توسعه‌دهندگان باید برای پرداخت کارمزد ۱۵ درصدی ابتدا در وب‌سایت اپل درخواست دهند تا اپل پس از بررسی شرایط آن‌ها، جواب نهایی را اعلام کند. اپل می‌گوید چند هفته‌ی دیگر و با فرارسیدن ماه آینده‌ی میلادی، جزئیات بیشتری درباره‌ی فرایند درخواست توسعه‌دهندگان برای برنامه‌ی جدید اپ استور منتشر خواهد کرد.

اپل دقیقا نگفته است که چرا نمی‌خواهد به‌صورت خودکار توسعه‌دهندگانی با درآمد سالانه‌ی کمتر از یک‌میلیون دلار را وارد برنامه‌ی کارمزد ۱۵ درصدی کند. در بیانیه‌ی منتشرشده، اپل برخی از قوانین برنامه‌ی کسب‌و‌کارهای کوچک اپ استور را تشریح کرد و گفت برای اضافه‌کردن نام شرکت‌ها به فهرست شرکت‌های پرداخت‌کننده‌ی کارمزد ۱۵ درصدی، نگاهی دقیق به درآمد آن‌ها در سال ۲۰۲۰ می‌اندازد.

براساس اعلام اپل، توسعه‌دهندگان جدید به‌سرعت واجد شرایط شناخته می‌شوند. آن دسته از توسعه‌دهندگان با درآمد بیش از یک‌میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ به‌صورت خودکار از برنامه‌ی کارمزد ۱۵ درصدی حذف می‌شوند و موظف خواهند بود به‌ازای هر تراکنش، ۳۰ درصد کارمزد به اپل بدهند. اگر درآمد توسعه‌دهنده در سال بعد از آن دوباره به کمتر از یک میلیون دلار برگردد، توسعه‌دهنده می‌تواند مجددا برای عضویت در برنامه‌ی کارمزد ۱۵ درصدی درخواست دهد. 

در ادامه بخوانید:

تیم کوک می‌گوید استراتژی جدید اپل حرکتی برای حمایت از کسب‌و‌کارهای کوچک است؛ کسب‌و‌کارهایی که از نگاه تیم کوک «ستون اقتصاد جهانی و قلب تپنده‌ی نوآوری»‌ محسوب می‌شوند. کوک اعلام می‌کند برنامه‌ی جدید اپل به کسب‌و‌کارهای کوچک کمک می‌کند فصل بعدی خلاقیت و کامیابی را در اپ استور بنویسند.

این نخستین‌باری نیست که اپل کارمزد تراکنش‌های اپ استور را برای شمار خاصی از توسعه‌دهندگان کاهش می‌دهد. آخرین تغییر استراتژی اپل در سال ۲۰۱۶ رخ داد؛ جایی که شرکت کوپرتینویی به سرویس‌های اشتراکی امکان داد ۱۵ درصد درآمد بیشتر برای خود نگه دارند؛ البته در شرایطی که کاربر برای بیش از ۱۲ ماه ازطریق یکی از اپلیکیشن‌های iOS در سرویس اشتراکی لاگین بماند. 

پروژه‌ی جدید اپل قطعا باعث خشنودی توسعه‌دهندگان کوچک و سازندگان مستقل بازی و دیگر اعضای اکوسیستم iOS خواهد شد که درآمد چندان زیادی کسب نمی‌کنند. ۲۰۲۰ سال سختی برای اپل بود؛ زیرا بارها به‌دلیل گرفتن کارمزد ۳۰ درصدی برای تراکنش‌ها با انتقاد روبه‌رو شد؛ از پرونده‌ی جدید اتحادیه‌ی اروپا گرفته تا دعوای حقوقی با اپیک گیمز بر سر بازی فورتنایت. 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر