لپ تاپ اینتل Intel NUC M15 معرفی شد + مشخصات فنی و قیمت و عکس

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اینتل چند روز پیش در اقدامی غیر منتظره، لپ تاپ جدیدی معرفی کرد. لپ تاپ جدید اینتل به‌صورت اختصاصی توسط این شرکت تولید شده و قرار است در اوایل سال ۲۰۲۱ ازطریق شماری از شرکای تجاری تیم آبی به‌ فروش برسد. لپ تاپ مذکور که با نام اینتل ان یو سی ام ۱۵ (Intel NUC M15) شناخته می‌شود، جدیدترین رایانه‌ی پروژه‌ی واحد بعدی رایانش (Next Unit of Computing) محسوب می‌شود. این خانواده از محصولات اینتل بیشتر به‌ خاطر تولید رایانه‌های دسکتاپ کوچک شناخته می‌شود.

قرار نیست اسم اینتل را روی این لپ تاپ مشاهده کنید. این محصول تحت برند اینتل عرضه نمی‌شود و تیم آبی وظیفه‌ی تأمین آن را برای شرکت‌های دیگر برعهده دارد. شرکت‌های مختلف این لپ تاپ را از اینتل دریافت می‌کنند، حافظه‌های ذخیره‌سازی مد نظر خود را درون آن قرار می‌دهند و با برند خود به بازار می‌فرستند؛ این فرایند در صنعت با نام برچسب‌گذاری سفید (White Labeling) شناخته می‌شود.

این نخستین باری نیست که اینتل چنین کاری انجام می‌دهد؛ این شرکت اندکی بیش از یک سال پیش لپ تاپ گیمینگی با نام MAG-15 ساخت که توسط شماری از برندهای کوچک‌تر در سراسر دنیا عرضه شد. برای مثال برند Schenker وظیفه‌ی عرضه‌ی لپ تاپ در اروپا و برندهای Eluktronics و Maingear وظیفه‌ی عرضه‌ی لپ تاپ در آمریکا را برعهده گرفتند. 

لپ تاپ اینتل ان یو سی ام ۱۵ / Intel NUC M15 روی میز از نمای جلو

NUC M15 از جوانبی متعدد، لپ تاپ متفاوتی است. NUC M15 به‌جای هدف ‌قرار دادن جامعه‌ی گیمرها که همواره به‌ دنبال قدرت سخت‌افزاری بسیار زیاد و سیستم خنک‌کننده‌ی قوی هستند و حاضرند قیمت بالایی بپردازند، لپ تاپ پریمیوم است که به‌وطور ویژه برای انجام کارهایی نظیر ویرایش محتوا ساخته شده. در این لپ تاپ شاهد نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی از نوع IPS و وضوح 1080p هستیم؛ NUC M15 در مدل‌هایی با و بدون نمایشگر لمسی عرضه می‌شود. لپ تاپ اینتل باتری ۷۳ وات‌ ساعتی دارد که طبق ادعای اینتل، تا ۱۶ ساعت دوام می‌آورد.

لپ تاپ NUC M15 تحت برند اینتل به بازار عرضه نمی‌شود

 M15 مجهز به پردازنده‌های چهارهسته‌ای نسل یازدهمی Core i5-1135G7 یا Core i7-1165G7 است و به ‌جای بهره‌مندی از کارت گرافیک مجزای انویدیا، از پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع سری Iris Xe استفاده می‌کند. امکان تهیه‌ی لپ تاپ اینتل با هشت یا ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم وجود خواهد داشت. حافظه‌ی رم به مادربرد لحیم شده است که بدین ترتیب امکان ارتقای آن وجود ندارد.

بسته‌به برندی که محصول را عرضه می‌کند، NUC M15 دارای تنوع بالایی از حافظه‌های ذخیره‌سازی خواهد بود. تمامی این قطعات درون بدنه‌ای آلومینیومی با ضخامت ۱۴٫۹ میلی‌متر و وزن ۱٫۶۵ کیلوگرم گنجانده شده‌اند. طرح و رنگ NUC M15 همان چیزی است که لپ‌تاپ‌های پریمیوم انتظار دارید؛ البته ممکن است رنگ لپ تاپ برای برخی کاربران کسل‌کننده باشد. اینتل می‌گوید برای تولید لپ تاپ جدیدش با شرکت Tongfeng همکاری کرده است؛ تیم آبی سابقه‌ی همکاری با این شرکت را به‌منظور تولید لپ تاپ MAG-15 در کارنامه دارد. 

درگاه های لپ تاپ اینتل ان یو سی ام ۱۵ / Intel NUC M15 لبه کناری

لپ تاپ جدید اینتل صفحه‌کلید نسبتا بزرگی دارد که در زیر آن تاچ‌پد ویندوز پرسژن (Windows Precision) به ‌چشم می‌خورد. در این لپ تاپ شاهد دو درگاه USB 4 Type-C با استاندارد تاندربولت ۴ (Thunderbolt 4)، دو درگاه ۱۰ گیگابایت ‌بر ثانیه‌ای USB-A، یک جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون و یک درگاه فول‌سایز HDMI هستیم.

اگر پیگیر اخبار دنیای لپ تاپ باشید، این مشخصات برای‌تان آشنا خواهند بود. اگر مقایسه‌ای کوتاه انجام دهیم، متوجه می‌شویم که مشخصات لپ تاپ جدید اینتل عملا همان مشخصات Asus ZenBook 14 و Dell XPS 13 است. پاییز امسال شمار در خور توجه دیگری از لپ‌تاپ‌های باریک و سبک‌وزن با مشخصات مشابه عرضه شدند. تفاوت بزرگ M15، بهره‌مندی از نمایشگر ۱۵ اینچ است. بیشتر لپ‌تاپ‌های این کلاس نمایشگر ۱۳ یا ۱۴ اینچ دارند و لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچ عموما گران‌تر هستند و قدرت بیشتری ارائه می‌دهند. 

نور نوری لپ تاپ اینتل ان یو سی ام ۱۵ / Intel NUC M15

تفاوت‌های دیگری نیز بین این لپ تاپ با محصولات مشابه دیده می‌شود که یکی از آن‌ها نوار نوری LED در بخش جلویی است. این نوار نوری با اپلیکیشن الکسا (Alexa) برای ویندوز سازگار شده است. وقتی فرمان صوتی فراخوانی الکسا را بیان کنید، نوار نوری به ‌رنگ آبی درمی‌آید. در لبه‌ی بالایی محصول چهار میکروفون گنجانده شده‌اند تا بتوانند صدای شما را به‌خوبی بفهمند. 

M15 با سیستم احراز هویت ویندوز هلو (Windows Hello) سازگاری دارد. اینتل می‌گوید هدف اصلی‌اش از تولید NUC M15 این است که لپ تاپ پریمیوم دراختیار برندهای کوچک قرار دهد تا آن‌ها بتوانند بدون نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین در بخش تحقیق و توسعه، اکوسیستم کامل‌تری خلق کنند.

قیمت لپ تاپ اینتل NUC M15 احتمالا بین ۹۹۹ تا ۱۴۹۹ دلار خواهد بود

اینتل می‌گوید M15 قوی‌تر و باکیفیت‌تر از لپ‌تاپ‌های مین‌استریم است؛ اما همچنان کاربران معمولی را هدف قرار می‌دهد و برای شماری از وظایف کاری، بهینه‌سازی شده است. در نظر داشته باشید که لپ تاپ M15 برچسب Evo را یدک نمی‌کشد. Evo که مدتی پیش به ‌همراه تراشه‌های تایگر لیک معرفی شد، استانداردهای خاصی نظیر شارژ سریع و تاندربولت ۴ و وای فای ۶ را برای لپ‌تاپ‌ها تعریف می‌کند و این یعنی لپ تاپی که برچسب Evo داشته باشد محصولی مدرن و باکیفیت است. 

اینتل می‌گوید قصد دارد در آینده لپ‌تاپ‌های بیشتری در قالب خانواده‌ی NUC به بازار عرضه کند. این لپ‌تاپ‌ها قرار نیست صرفا سالی یک بار عرضه شوند و در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری دردسترس قرار خواهند گرفت. اینتل هنوز به ‌نام برندهایی که قرار است در اوایل ۲۰۲۱ لپ تاپ M15 را بفروشند اشاره نکرده است، بااین‌حال احتمال می‌دهیم اکثر شرکت‌هایی که سال گذشته لپ تاپ گیمینگ اینتل را فروختند، در پروژه‌ی جدید هم حضور داشته باشند. اینتل می‌گوید بسته‌ به کانفیگ، لپ تاپ M15 ممکن است بین ۹۹۹ تا ۱۴۹۹ دلار قیمت داشته باشد. 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر