۵ دلیلی که نباید از VPN رایگان استفاده کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

VPN یا شبکه مجازی شخصی (Virtual Private Network) یکی از سرویس‌های محبوب بین کاربران محسوب می‌شود. این امکان به شما اجازه می‌دهد تا به‌صورت ناشناس به اینترنت متصل گردید و حریم شخصی خود را حفظ کنید. از نکات مثبت این اتفاق می‌توان به پنهان کردن هویت آنلاین، عبور از بعضی محدودیت‌های جغرافیایی برای دسترسی به برخی محتواها و افزودن لایه امنیتی دیگری به اتصال Wi-Fi نام برد.

جای تعجب ندارد که VPNها محبوبیت روزافزونی را در بین افراد به‌دست می‌آورند، حتی کاربرانی که اطلاعات کمی در زمینه فناوری دارند. از آنجایی که ما به تنها چند مزیت اکتفا نمی‌کنیم، استفاده از VPNهای رایگان برایمان خوشایند‌تر و کاملاً هم قابل‌درک است. چرا برای چیزی پول بدهیم که امکان استفاده رایگان آن وجود دارد. اگرچه VPNهای رایگان بسیار وسوسه‌انگیز هستند، مخصوصاً اگر قرار باشد چند وقت یک‌بار از آنها استفاده کنید، اما نگرانی‌های جدی‌ای نیز در این رابطه وجود دارد. گذشته از این، تعداد زیادی از این سرویس‌ها، پولی، و البته که هزینه زیادی روی دست شما نمی‌گذارند و در ازای این هزینه، عملکرد بهتری را برای شما به ارمغان می‌آورند.

با این مطلب همراه باشید تا وجوه بد سرویس‌های VPNها رایگان را با یکدیگر مرور کنیم و از اثری که ممکن است روی ما و شما بگذارند باخبر گردیم.

یک سرویس VPN ها رایگان ممکن است حریم شخصی شما را رعایت نکند

هیچ‌چیز تماماً رایگان نیست و این سرویس‌های رایگان نیز لازم است تا از طریقی درآمدزایی داشته باشند که این امر از راه‌های گوناگونی میسر می‌شود. یک سرویس VPN رایگان معمولاً توسط تعداد زیاد تبلیغ اغوا‌کننده پشتیبانی می‌شود. ممکن است فکر کنید که این‌ها با تبلیغات رایج تفاوتی نداشته باشند، اما آنها معمولاً به‌ صورت انحصاری شما را هدف می‌گیرند. این اتفاق خود باعث به وجود آمدن مشکل دیگری در حریم‌ شخصی می‌شود؛ فروش اطلاعات جستجوهای شما به شرکت‌ها و مؤسسات سوم شخص برای کسب درآمد.

VPN

همیشه قبل از استفاده از هر سرویسی، تمام شرایطی را که با آن موافقت می‌کنید (کلیکِ بدون توجه روی گزینه‌های Next نصب نرم افزار) را به‌ دقت بخوانید و همین‌طور از اطلاعات حریم شخصی‌ای که شرکت سرویس‌دهنده به آن دسترسی دارد، مطلع گردید. کاملاً از شرایطی که در آن قرار می‌گیرد و اطلاعاتی که از شما گرفته می‌شود آگاه شوید. دانستن اینکه چه نوع مدل تجارتی در ورای سرویس VPN است بسیار حیاتی است، خصوصاً اگر قرار باشد از این سرویس‌ها برای نقل‌و‌انتقالات بانکی و دیگر انتقال‌های مهم داده‌ای استفاده شود.

VPN های رایگان ممکن است کند باشند

اگر برای استفاده از یک سرویس هزینه نکنید، ممکن است نتوانید از تمام امکانات آن بهره‌مند شوید. اکثر اوقات VPN های رایگان برای شما سرورهای کندتر را مهیا می‌کنند و این بدین معنی است که استریم ویدئو، ارسال فایل‌ها و حتی جستجو در وب می‌تواند با سرعت بسیاری کمتری از آنچه پهنای باند شما می‌تواند ارائه دهد، صورت پذیرد. این اتفاق ممکن است برای جستجوهای  چند وقت یک‌بار شما مشکلی نباشد، اما برای کارهای مداوم و همیشگی استفاده از یک سرویس ضعیف بسیار آزاردهنده خواهد بود.

افزون بر موارد فوق، میزان دانلود و میزان استفاده شما در سرویس‌های رایگان محدود است و این میزان بهره‌ای که می توانید از یک VPN رایگان ببرید را کم می‌کند. اگر استفاده از یک وی‌ پی‌ ان رایگان مانع بیشترین استفاده ممکن شما از اینترنتان شود خود یک ضرر اقتصادی است.

VPN های رایگان گزینه‌های محدودی از سرور‌ها را در اختیار شما می‌گذارند

VPN های پولی تعداد زیادی سرور متفاوت را برای شما مهیا می‌کنند و این برای زمانی که می‌خواهید بدون محدودیت‌های جغرافیایی به استریم ویدئو و محتوا بپردازید بسیار مفید خواهد بود. اما سرویس‌های رایگان معمولاً گزینه‌های محدودی را برای اتصال در اختیار کاربر می‌گذارند. این اتفاق زمانی که می‌خواهید برخی نیازها را برطرف کنید مشکلی به‌حساب نمی‌آید، اما گاهی اوقات سرور کشور موردنیاز شما در گزینه‌ها وجود ندارد.

افزون بر موارد فوق، VPN های رایگان از سطوح پایین‌تری از رمزگذاری داده‌ها استفاده می‌کنند و این بدین معنی است که اتصال شما آن‌طور که انتظار دارید امن نیست و شانس کنار زدن محدودیت‌های جغرافیایی را برای شما کاهش می‌دهد.

به‌طور خلاصه، استفاده از VPN های رایگان انتخاب‌های شما را محدود می‌کند.

VPN

پشتیانی قوی‌ای در کار نخواهد بود

معمولاً برای بهره‌مندی از بخش پشتیبانی مشتریان یک شریک باید هزینه کرد و سرویس‌های رایگان پشتیبانی محدودی را در قبال مشتریان خود دارند. این امر به شرط آنکه با VPN ها آشنایی کامل داشته باشید مشکلی پیش نخواهد آورد، اما اگر اطلاعات کمی در مورد فناوری دارید باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید.

یک VPN رایگان ممکن است تنها با یک دستگاه قابل استفاده باشد

گاهی اوقات شما چندین دستگاه مختلف دارید و می‌خواهید برای تمام آنها از یک VPN استفاده کنید. غالباً یک سرویس رایگان برای هر حساب کاربری تنها استفاده از یک دستگاه را امکان‌پذیر می‌کند. اگر از یک VPN تنها بر روی یک دستگاه مانند رایانه یا لپ تاپ استفاده کنید مشکلی پیش نمی‌آید اما اگر خواستار انعطاف بیشتر و استفاده همزمان از سرویس روی گوشی هوشمند، تبلت و یاحتی مودم خود باشید، VPN های رایگان این اجازه را به شما نمی‌دهند اگر خواستار پوشش چندین دستگاه هستید، یک سرویس پولی راه‌حل ماجراست.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع خبر