اپل با متهم‌کردن فیسبوک به نقض حریم خصوصی، ویژگی ATT را پیش خواهد برد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

رابطه‌ی اپل و فیسبوک بسیار پیچیده و گاهی اوقات همراه‌با نفرت و خشم و دشمنی است. این دو شرکت به‌نوعی دشمن‌های خونی یکدیگر به‌حساب می‌آیند و از تلاش برای ضربه‌زدن به‌هم دریغ نخواهند کرد. حال در جدیدترین درگیری بین اپل و فیسبوک، کوپرتینویی‌ها از فیسبوک به‌دلیل تلاش برای جمع‌آوری هرچه‌بیشتر داده‌های کاربران انتقاد کرده‌اند. به‌گفته‌ی اپل، با وجود مخالفت‌های صنعت تبلیغات، این شرکت راه‌اندازی برنامه‌ی جدید حفظ حریم ‌خصوصی‌اش را با قدرت پیش خواهد برد.

جین هوروات، مدیر جهانی حریم‌ خصوصی این شرکت، در نامه‌ای به ائتلافی از گروه‌های حفظ حریم‌ خصوصی انتقاد کرد و به آن‌ها اطمینان داد که اپل ویژگی جدید حفظ حریم ‌خصوصی را به‌زودی فعال خواهد کرد. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد به‌صورت آگاهانه اجازه‌ی دسترسی به نرم‌افزارها برای جمع‌آوری داده را بدهند و درصورت نیاز اجازه‌ی دسترسی به داده‌هایشان را به اپلیکیشن‌ها ندهند. هوروات می‌گوید:

ما قابلیت «شفافیت رهگیری برنامه» را به دلیلی واحد توسعه دادیم؛ زیرا از نگرانی‌ها در مورد ردیابی کاربران بدون رضایت آن‌ها و بسته‌بندی و فروش مجدد داده‌ها به شبکه‌های تبلیغاتی و کارگزاران داده کاملا آگاهی داریم.

مقاله‌ی مرتبط:

در این بیانیه، هوروات از سیاست‌های اپل درباره‌ی آگهی‌های هدفمند دفاع کرد. به‌گفته‌ی او اغلب داده‌های هدفمند داده‌های جمعیتی خواهند بود؛ ولی عده‌ای از شرکت‌ها علاوه‌بر داده‌های جمعیتی، داده‌های شخصی افراد را نیز جمع‌آوری می‌کنند. هوروات درادامه افزود:

فیسبوک و دیگر شرکت‌ها رویکرد بسیار متفاوتی در هدف قرار‌دادن [جمع‌آوری داده] دارند. آن‌ها نه‌تنها گروه‌بندی کاربران را در بخش‌های کوچک‌تر مجاز می‌دانند؛ بلکه از اطلاعات دقیق مربوط به فعالیت مرور آنلاین برای هدف قراردادن تبلیغات استفاده می‌کنند. مدیران فیسبوک به‌صراحت اعلام کرده‌اند که هدف آن‌ها جمع‌آوری بیشتر داده‌ها در نرم‌افزار شخص ثالث و نرم‌افزارهای خودشان برای تولید و تهیه‌ی پروفایل دقیق از کاربران است و این بی‌توجهی به حریم‌ خصوصی کاربران همچنان گسترش می‌یابد و محصولات بیشتری را شامل می‌شود. 

مارک زاکربرگ

ادعاهای هوروات به‌شدت با انتقاد فیسبوک روبه‌رو شد و این غول شبکه‌های اجتماعی اپل را به سوءاستفاده از موقعیت خود متهم کرد. فیسبوک می‌گوید: 

اپل از موقعیت مسلط خود در بازار برای ترجیح‌دادن سودش سوءاستفاده می‌کنند؛ درحالی‌که استفاده از داده‌های مشابه را برای رقبای خود تقریبا ناممکن کرده است. آن‌ها ادعا می‌کنند که این امر مربوط به حریم ‌خصوصی است؛ اما مربوط به سود است. 

ویژگی جنجالی موسوم به ATT که انتظار می‌رود در اوایل سال ۲۰۲۱ راه اندازی شود، از زمان رونمایی برنامه‌های اپل در جولای، با بحث و جدال‌های زیادی مواجه بوده است. وقتی این قابلیت فعال باشد، هر برنامه‌ای که روی آیفون یا آیپد اجرا می‌شود، باید قبل از دسترسی به داده‌های خاصی که می‌تواند برای ردیابی آن‌ها در سایر برنامه‌ها استفاده شود، از کاربران اجازه‌ی دسترسی می‌گیرد. این داده‌ها «شناسه برای تبلیغ‌کنندگان» نامیده می‌شوند و صنعت تبلیغات از این می‌ترسد که با آمدن قابلیت یادشده، کاربران اجازه‌ی دسترسی به سرویس‌ها را ندهند و این امر طبیعتا به درآمد آن‌ها در شخصی‌سازی تبلیغات آسیب شدیدی می‌زند.

سپتامبر (شهریور)، اپل موافقت کرد معرفی ویژگی ATT را برای آماده‌سازی بیشتر صنعت تبلیغات به‌تأخیر بیندازد. این تأخیر بازهم اعتراض حامیان حریم‌ خصوصی را درپی داشت. کمپین رتبه‌بندی حقوق‌ دیجیتال، ائتلافی موسوم به Access Now (اکنون دسترسی پیدا کنید)، عفو بین‌‌الملل و بنیاد الکترونیکی مرزها، در نامه‌ای به اپل خاطرنشان کردند که ویژگی‌های اشاره‌شده بهبودی حیاتی در سیاست ایجاد می‌کنند و این امکان را فراهم می‌کند که احترام به حریم خصوصی بیشتر از گذشته شود؛ ازاین‌رو، اپل باید این ویژگی‌ها را تاحدممکن سریع اجرا کند.

ناگفته نماند اپل باتوجه‌به وجود شناسنامه برای تبلیغ‌دهندگان با شکایت جداگانه‌ای رو‌به‌رو شده است. در پرونده‌ی حفظ حریم ‌خصوصی که روز دوشنبه تشکیل شد، Max Schrems، فعال حقوق مصرف‌کننده، استدلال کرد که قابلیت ردیابی مقررات حریم ‌خصوصی را نقض می‌کند و حتی پس از اِعمال تغییرات برنامه‌ریزی‌شده‌ی اپل، همچنان مانند گذشته به کار خود ادامه می‌دهد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر