احتمال پشتیبانی از کارت گرافیک اکسترنال در رایانه‌های مک مجهز به پردازنده‌ M1

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اپل در سال جاری و در یک تغییر بزرگ، به کلی معماری پردازنده‌های خود را از اینتل x86 به ARM64 منتقل کرد و اولین رایانه‌های مک با پردازنده‌ی اختصاصی M1 را در رویداد One More Thing رونمایی و راهی بازار کرد. طبیعتا تغییر معماری در ابتدا مشکلات و محدودیت‌هایی به ‌همراه خواهد داشت و یکی از این مشکلات، عدم اتصال به کارت‌ گرافیک اکسترنال است. در حال ‌حاضر رایانه‌های مک مجهز به پردازنده‌ M1 حتی از کارت گرافیک‌ اکسترنال اختصاصی اپل (Blackmagic) پشتیبانی نمی‌کنند. مدتی پیش از احتمال عرضه‌ی ویندوز آرم در رایانه‌های مک مبتنی بر آرم در صورت خواست مایکروسافت گفتیم. حال بر اساس اخبار منتشرشده، ممکن است پشتیبانی از کارت گرافیک‌ اکسترنال (eGPU) در آینده‌ای نزدیک در رایانه‌های جدید مک ارائه شود و عدم پشتیبانی از کرات گرافیک‌ اکسترنال ممکن است موقتی باشد؛ زیرا eGPU-های متصل قابل شناسایی هستند، اما کار نمی‌کنند.

مقاله‌ی مرتبط:

آزمایش‌های وب‌سایت Mac4Ever و AppleInsider امید را به دارندگان eGPU بازمی‌گرداند. eGPU به‌طور رسمی در جدیدترین مک‌بوک ایر، مک‌بوک پرو و مک مینی پشتیبانی نمی‌شود؛ اما در سیستم‌عامل مک OS بیگ سر، امکان پشتیبانی از درگاه PCI-E مشاهده می‌شود.

کارت گرافیکی اکسترنال (eGPU) اپل و بلک مجیک

با اتصال مانیتور پرو دیسپلی XDR اپل به کارت گرافیک اکسترنال Blackmagic با استفاده از پورت تاندربولت ۳، رایانه‌های مک eGPU مذکور را شناسایی می‌کنند. نمایشگر پرو دیسپلی با مک بوک پرو بدون هیچ مشکلی ارتباط برقرار می‌کند و می‌تواند ویدئوها را پخش کند. طبق بررسی‌های اپل‌اینسایدر، کارت‌های گرافیک اکسترنال Razer Core X و Sonnet eGFX Breakaway Box نیز به‌خوبی شناسایی می‌شوند. علاوه‌بر این، کارت‌های گرافیک RX 590، رادئون VII و وگا ۶۴ نیز با رفتاری مشابه، همین رویه را دنبال می‌کنند. بااین‌حال مانیتورهایی که مستقیما به این محصولات متصل می‌شوند، هیچ کاری کار خاصی انجام نمی‌دهند.

شناسایی کارت‌های گرافیک اکسترنال در مک مجهز به M1

اپل‌اینسایدر به این نکته اشاره می‌کند که پردازنده‌ی گرافیکی Radeon 580 که در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفته است، به‌طور فعال برای شتاب گرافیکی استفاده نمی‌شود و تمامی کارت‌های گرافیکی آزمایش شده همین رویه را دنبال می‌کنند. اصلی‌ترین دلیل عدم پشتیبانی از کارت گرافیک اکسترنال، کمبود وجود درایور بیان می‌شود؛ اما نحوه پیاده‌سازی تاندربولت یا آدرس‌دهی خارجی به PCI-E می‌تواند تأثیرگذار باشد.

احتمالا اپل در آینده‌ای نزدیک پشتیبانی از eGPU را در  رایانه‌های مک مجهز به پردازنده‌ M1 ارائه می‌دهد که ممکن است در قالب به‌روزرسانی برای مک‌ OS بیگ سر باشد یا در نسل بعدی پردازنده‌های M1 برطرف شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر