فضاپیمای چانگ ای-5 برای نمونه برداری به کره ماه فرستاده شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – فضاپیمای چانگ ای-5 روز دوشنبه مورخ 24 نوامبر به فضا فرستاده شد تا نمونه هایی از سطح ماه را برای اکتشاف به کره زمین بیاورد.

ماموریت چانگ ای-5 (Chang’e-5) چین از روز دوشنبه (24 نوامبر) آغاز شده است. اگر همه چیز مطابق با برنامه پیش برود، این فضاپیما تا پایان هفته به دور ماه می گردد و نمونه هایی از سطح کره را جمع آوری می کند. به محض اینکه قسمت سطح نشین روی ماه فرود بیاید، تنها دو هفته برای اکتشاف در کره و جمع آوری نمونه ها باقی می ماند؛ چراکه این فضاپیما برای سفر طولانی مدت طراحی نشده و توان استقامت در برابر سرمای سوزان ماه را ندارد.

نقطه ای که چانگ ای-5 قرار است روی آن فرود بیاید، Mons Rümker نام دارد؛ یک دشت وسیع آتشفشانی که از دهانه هایی که فضانوردان آپولو در دهه 60 و 70 میلادی از آن ها بازدید کرده اند، جوان تر و جدیدتر است. گفته می شود کل فرایند ارسال، فرود، نمونه برداری و بازگشت فضاپیما به زمین کمتر از یک ماه به طول می انجامد.

پژوهشگران چینی امیدوارند در پایان ماموریت، حدود 4 پوند (1814 گرم) نمونه از سطح ماه به زمین آورده شود. این در حالی است که فضانوردان ناسا بین سال های 1969 تا 1972 میلادی بیش از 842 پوند (381.9 کیلوگرم) نمونه سنگی و خاکی را به زمین آوردند. اگر ماموریت فضاپیمای چانگ ای-5 با موفقیت به پایان برسد، چین سومین کشوری خواهد بود که از سطح ماه نمونه برداری کرده است. پیش از این تنها ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی موفق به انجام این امر شده اند.

طبق اطلاعات منتشر شده در نیویورک تایمز، چین در گذشته از موفقیت ماموریت های فضایی خود اطمینان حاصل می کرد و بعد آن را به بیرون نشر می داد. اما ظاهرا این کشور این بار رویه خود را تغییر داده است؛ چراکه بخش های مختلف ماموریت در رسانه های چینی، تلویزیون های ایالتی و حتی یوتیوب به نمایش در آمده اند. به نظر می رسد که اعتماد به نفس چینی ها در زمینه ساخت فضاپیما و دستاوردهای فضایی اکنون بیشتر از گذشته است. این کشور امید دارد طی ده سال آینده، یک پایگاه تحقیقاتی را در کره ماه احداث کند. جالب آنکه پروژه آرتمیس (Artemis) ناسا نیز روی همین موضوع تمرکز دارد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر