ربوده شدن دست‌نوشته‌های چارلز داروین از کتابخانه دانشگاه کمبریج

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

طبق اعلام کتابخانه دانشگاه کمبریج انگلستان، ممکن است دو کتابچه یادداشت چارلز داروین به سرقت رفته باشد؛ یکی از  این کتابچه‌ها حاوی طرح مشهور «درخت زندگی» است که داروین در سال ۱۸۳۷ ترسیم کرد. این دست‌نوشته‌ها برای آخرین بار در پاییز سال ۲۰۰۰ دیده شدند که در آن زمان، برای عکس‌برداری از اتاق‌های ویژه‌ای که در آن نگه‌داری می‌شدند خارج شده بودند.

مسئولان کتابخانه در بررسی که در ژانویه سال ۲۰۰۱ انجام دادند،‌ متوجه شدند جعبه کوچکی که دست‌نوشته‌ها در آن قرار داشتند مفقود شده است. از همان ابتدا احتمال داده می‌شد که ممکن است دفترچه‌ها به‌اشتباه جای دیگری گذاشته شده باشند. ولی جستجوی گسترده بی‌نتیجه مانده است و  مسئولان کتابخانه کمبریج احتمال سرقت این کتابچه‌های ارزشمند را بسیار بالا می‌دانند.

جسیکا گاردنر، مسئول کتابخانه دانشگاه کمبریج در این رابطه‌ می‌گوید:

از اعلام این موضوع که مکان کتابچه‌های داروین نامعلوم است، بی‌نهایت محزون‌ام. ولی مصمم هستیم تمام توان خود را برای روشن شدن واقعیت به کار بگیریم و در طی این روال، از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود.

كتابخانه کمبریج خبر مفقود شدن این کتابچه‌ها را در «روز تکامل» (سه‌شنبه، ۲۴ نوامبر و مصادف با صد و شصت و‌ یکمین سالگرد انتشار کتاب معروف داروین «خاستگاه گونه‌ها») اعلام کرد. داروین طرح مشهور درخت زندگی را بیست سال پیش از انتشار کتاب مشهور خود تهیه کرده بود. او این طرح را در سن ۲۸ سالگی و اندکی پس از بازگشت از سفر با کشتی اچ‌ام‌اس بیگل ترسیم کرد. این کتابچه‌ها را اصطلاحا «کتابچه‌های دگرگونی» داروین نیز می‌نامند؛ زیرا زیست‌شناس مشهور برای اولین ‌بار در آن‌ها به تغییر شکل اشکال اولیه‌ی حیات به اشکال پیشرفته‌تر اشاره می‌کند. کتابچه‌ی دیگری که مفقود شده، حاوی یادداشت‌هایی در مورد توزیع جغرافیایی‌، خاستگاه و تبار انسان‌ است.

بخشی از کتابچه‌ مفقود شده چارلز داروین که طرح درخت زندگی در آن به چشم می‌خوردبخشی از کتابچه‌ مفقود شده چارلز داروین که طرح درخت زندگی در آن به چشم می‌خورد

اکنون نظریه‌ی تکامل کاملا به‌عنوان یک واقعیت علمی پذیرفته شده است؛ ولی این نظریه در روزگار داروین بسیار جنجال‌آفرین بود و دردسرهای زیادی برای او به وجود آورد. البته در دنیای امروز نظریه‌ی تکامل همچنان در محافل مختلف به جنجال‌آفرینی‌ ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارشی که مرکز تحقیقات پیو در سال ۲۰۰۹ منتشر کرد، ۹۷ درصد دانشمندان دنیا نظریه‌ی تکامل را قبول دارند. ولی با وجود آنکه شواهد متعدد زیست‌شناسی، ژنتیکی و زمین‌شناسی کاملا از نظریه‌ی داروین پشتیبانی می‌کند، همچنان در کلاس‌های درس مدارس آمریکا تکامل از مناقشات به حساب می‌آیدو گاهی اخبار آن به تیتر رسانه‌ها بدل می‌شود. طبق گزارشی که در سال ۲۰۱۱ از سوی نشریه ساینس به چاپ رسید، حدود ۶۰ درصد معلمان درس زیست‌شناسی دبیرستان‌های دولتی آمریکا اعلام کردند که در طول کلاس‌های خود طرف هیچ‌کدام از دو جبهه‌ی «تکامل» و «آفرینش هوشمند» را نمی‌گیرند.

در ادامه بخوانید:

دو کتابچه‌ مفقودشده ‌اکنون به‌صورت دیجیتال در دسترس قرار دارند؛ ولی مسئولان کتابخانه امیدوار هستند که کتابچه‌های واقعی پیدا شوند. مسئولان کتابخانه کمبریج ‌اکنون رسما مفقود شدن کتابچه‌ها را به پلیس منطقه کمبریج شایر اطلاع داده و مشخصات آن‌ها را در پایگاه داده‌های آثار مسروقه‌ی اینترپل ثبت کرده‌اند. کتابچه‌های داروین در فهرست آثار هنری مفقودشده انگلستان نیز ثبت شده‌اند.

کتابخانه کمبریج  از عموم مردم درخواست کمک کرده است. خانم گاردنر در ادامه‌ی بیانیه‌‌ی خود می‌گوید:

قدردان كاركنان قدیمی یا حاضر، فعالان تجارت کتاب، محققان یا عموم مردمی خواهیم بود که بتوانند هرگونه‌ای اطلاعاتی به ما بدهند که منجر به یافتن کتابچه‌ها شود. کسی در جایی ممکن است دانش یا اطلاعاتی داشته باشد که باعث شود [کتابچه‌ها] به جایی که [به آن تعلق دارند] بازگردانده شوند؛ یعنی قلبِ میراث فرهنگی و علمی انگلستان.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر