حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

احتمالا فیسبوک در ژانویه‌ ۲۰۲۱ ارز دیجیتال لیبرا را با پشتوانه ارز فیات عرضه می‌کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

به‌گزارش رسانه‌ی arstechnica و به‌نقل از منبع آگاه، احتمالا ژانویه‌ی ۲۰۲۱ (دی ۱۳۹۹)، ارز دیجیتال فیسبوک موسوم به لیبرا عرضه خواهد شد. در ابتدا، لیبرا به‌صورت استیبل‌کوین و مبتنی‌بر دلار فعالیت خود را آغاز می‌کند و کاربران برای مبادله‌ی این ارز دیجیتال از کیف‌پول دیجیتالی موسوم به نُوی (Novy) می‌توانند استفاده کنند.

لیبرا تابستان ۲۰۱۹ رسما معرفی شد و قرار بود تا اواخر همان سال، به‌صورت ارز دیجیتال با پشتوانه‌ی سبدی متشکل از ارزهای فیات فعالیت خود را آغاز کند؛ اما قانون‌گذاران به ماهیت لیبرا واکنش نشان دادند و این موضوع عرضه‌ی ارز دیجیتال یادشده را به‌تعویق انداخت. آن‌ها این ارز دیجیتال را تهدیدی برای ثبات پولی دانستند و هشدار دادند که لیبرا می‌تواند برای پول‌شویی استفاده شود.

آوریل امسال، ۲۷ عضو انجمن لیبرا از تغییراتی در برنامه‌های این پروژه خبر دادند و اعلام کردند لیبرا را به‌صورت استیبل‌کوین‌هایی عرضه می‌کنند که با ارز فیات ازجمله دلار و یورو و پوند پشتیبانی می‌شود. انجمن لیبرا وظیفه‌ی مدیریت این ارز دیجیتال را برعهده‌ دارد. حال، مدت زیادی تا عرضه‌ی لیبرا باقی نمانده و گفته می‌شود فیسبوک در مرحله‌ی اول استیبل‌کوین مبتنی‌بر دلار آمریکا را عرضه می‌کند. همچنین، استیبل‌کوین‌ها‌ی مبتنی‌بر سایر ارزهای فیات و ارز اصلی با پشتوانه‌ی سبدی از دارایی‌ها در مراحل بعدی عرضه خواهند شد.

زمان دقیق عرضه‌ی لیبرا به تأییدیه‌ی سازمان نظارت بر بازارهای مالی سوئیس (FINMA) بستگی دارد تا این ارز دیجیتال به‌عنوان سرویس پرداختی بتواند فعالیتش را آغاز کند؛ اما به‌احتمال زیاد تا ژانویه‌‌ی ۲۰۲۱، مجوز این سازمان صادر و لیبرا عرضه می‌شود. به‌دنبال افزایش نگرانی‌های قانون‌گذاران، اواخر سال ۲۰۱۹ و اوایل سال ۲۰۲۰ تعدادی از بنیان‌گذاران اصلی، ازجمله پی‌پال، مسترکارت، ودافون و ای‌بِی از انجمن لیبرا کناره‌گیری کردند.

باتوجه‌به تاریخچه‌ی فیسبوک مبنی‌بر نقض حریم‌ خصوصی کاربران شبکه‌ی اجتماعی‌اش، لیبرا با انتقادهای زیادی مواجه شده بود. حال تعدادی از اعضای انجمن لیبرا معتقدند انتصاب استوارت لوی به‌عنوان اولین مدیرعامل انجمن لیبرای فیسبوک در مه امسال، نقطه‌ی عطفی برای این پروژه محسوب می‌شود. از سال ۲۰۱۲، استوارت لوی مدیر ارشد حقوقی بانک HSBC است و قبلا معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی بود.

از تغییرات دیگری که در پروژه‌ی لیبرا اعمال شد، تغییر نام تجاری کالیبرا به نُوی (Novi) بود که ظاهرا قرار است هم‌زمان با عرضه‌ی ارز دیجیتالی لیبرا دردسترس قرار گیرد. در ابتدا، قرار بود کالیبرا به‌عنوان کیف‌پول دیجیتال برای کاربران فیسبوک و برای ذخیره‌ی ارز لیبرا طراحی شود.

گفته می‌شود اپلیکیشن کیف‌پول دیجیتالی نُوی در مرحله‌ی اول همه‌جا عرضه نمی‌شود و فیسبوک کشورهای پرطرفدار ارز دیجیتال، ازجمله ایالت متحده و آمریکای‌لاتین را اولویت قرار می‌دهد. ناگفته نماند اپلیکیشن پیام‌رسان مسنجر فیسبوک و واتساپ از نُوی پشتیبانی می‌کنند و کاربران می‌توانند این رمزارز را با سایر کاربران تبادل کنند.

در ادامه بخوانید:

به‌نقل از منبع آگاه، نُوی برای آغاز فعالیت باید تأییدیه‌ی شهرهای ایالت متحده را دریافت کند و هنوز منتظر صدور مجوز ۱۰ تنظیم‌کننده ازجمله Bitlicense نیویورک است. مشخص نیست برخی از شرکت‌های بزرگ عضو کنسرسیوم لیبرا، ازجمله اسپاتیفای و اوبر پس از عرضه‌ی لیبرا چه برنامه‌هایی در نظر دارند و کدام خدمات مبتنی‌بر لیبرا را راه‌اندازی می‌کنند. به‌گزارش فایننشال‌تایمز، اعضای انجمن لیبرا پیش از سرمایه‌گذاری روی توسعه‌ی لیبرا صبر می‌کنند تا بازخورد این ارز دیجیتال را ببینند.

استیبل‌کوین‌ها در‌مقایسه‌با بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال نوسان‌های مالی کمتری دارند. در هفته‌ی جاری، ارزش بیت‌کوین به حدود ۲۰،۰۰۰ دلار رسید و توجه سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و بانک‌های مرکزی به این کریپتوکارنسی اصلی روزبه‌روز بیشتر می‌شود. همچنین، آغاز همه‌گیری ویروس کرونا صنعت پرداخت را از پول نقد به پرداخت‌های دیجیتالی تغییر داده است. حال مشخص نیست لیبرا پس از عرضه‌ چقدر طرفدار داشته باشد.

ناگفته نماند پی‌پال از اولین شرکت‌هایی بود که از لیبرا کناره‌گیری کرد؛ اما به‌تازگی اعلام کرده است که پشتیبانی از ارزهای دیجیتال را آغاز می‌کند. دن شولمن، مدیرعامل پی‌پال، انتقال پول کاغذی به ارزهای دیجیتال را اتفاق اجتناب‌ناپذیر دانست.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر