آزادسازی واردات‌ خودرو با شرایط عجیب و غریب؛ راهکاری عملی و مفید یا غیرقابل اجرا و بی‌تاثیر؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – ممنوع شدن واردات‌ خودرو طی یکی دو سال گذشته به همراه افزایش نرخ ارز سبب شد تا خودروهای وارداتی موجود در بازار ایران با قیمت‌های بسیار عجیب و غریب به فروش برسند. همین مسئله به نوبه خود بر سایر بازارها نیز تاثیر می‌گذاشت و موجب دامن زدن به تورم عمومی جامعه در سایر بخش‌ها می‎شد. اما حالا با افزایش امید به رفع تحریم‌ها در آینده و همچنین طرح مجلس به جهت ساماندهی بازار خودرو، شاهد نوعی ثبات و کاهش قیمت در بازار خودروهای وارداتی هستیم.

در قالب طرح ساماندهی بازار خودرو که اخیرا از سوی مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، واردات‌ خودرو نیز با برخی شروط منحصر به فرد و نسبتا عجیب و غریب مجاز اعلام شده که جدای از شرایط متمایز در نظر گرفته شده برای واردکنندگان خودرو، شاید به نوبه خود بتواند بر کاهش التهاب بازار خودروهای وارداتی تاثیر مثبت گذاشته و قیمت‌ها را در این بازار به نرخ‌های واقعی و غیرحبابی نزدیکتر کند.

واردات خودرو

به گزارش رسانه تک تایمز به نقل از دیجیاتو، بعد از خروج ایالات متحده از توافقنامه برجام، مسیر ورود خودرو به کشور نیز بعد از چند ماه پرفراز و نشیب به طور کل بسته شد و تاکنون نیز گشایشی در این مسیر مشاهده نشده است. مسئولان وزارت صنعت علت این محدودیت واردات را محافظت از منابع ارزی کشور تحت شرایط تحریم اعلام کردند. بعد از آن و همزمان با افزایش نرخ ارز، بازار خودروهای وارداتی دچار قیمت‌های انفجاری شد که تا چندی پیش نیز تداوم داشت و بسیاری از خودروهای معمولی وارداتی با بهایی گزاف بین بازاریان دست به دست می‌شد.

به اعتقاد سپهر زنگنه، خبرنگار و سردبیر بخش خودرو وبسایت دیجیاتو، در صورت بهبود شرایط ارزی، آزاد شدن واردات خودرو می‌تواند تحولی بزرگ در بازار ایجاد کند و با ترکاندن حباب قیمت‌های عجیب و غریب کنونی، بهای بسیاری از اتومبیل‌های موجود در بازار را بشکند و به قیمت واقعی نزدیک گرداند. جالب آنکه طی این روزها و در شرایطی که هنوز قیمت ارز بالای ۲۲۰۰۰ تومان قرار دارد، شاهد مطرح شدن زمزمه‌هایی برای بازگشایی واردات خودرو به کشور هستیم.

این کارشناس و خبرنگار حوزه خودرو در ادامه می‌افزاید: براساس تازه‌ترین گمانه‌زنی‌ها مجلس نشینان قصد دارند در قالب طرح ساماندهی بازار خودرو، امکان واردات مشروط این کالا به کشور را فراهم آورند. در این بین خودروسازان و قطعه سازان می‌توانند به ازای صادرات محصولات خود خودرو وارد کنند؛ همچنین افراد دارای منابع ارزی خارج کشور در صورت تمایل می‌توانند این کار را انجام دهند اما نباید هیچگونه ارزی از کشور خارج شود و تنها منابع موجود در خارج کشور می‌تواند به صورت خودرو به داخل مرزهای کشور راه یابد.

البته گویا این مورد از سوی بانک مرکزی با مشکلاتی مواجه است؛ چرا که بانک مرکزی این کار را مصداق واردات با مبدا ارزی نامشخص می‌داند و احتمال افزایش نرخ ارز در داخل کشور را می‌دهد. بنابراین با این قضیه مخالفت می‌کند.

به اعتقاد آقای زنگنه طرح فعلی مجلس چندان قابلیت اجرایی بالایی ندارد و در صورت بهبود شرایط اقتصادی و سیاسی می‌توان انتظار آزاد سازی سریع واردات خودرو به کشور را داشت. به اعتقاد وی سپردن واردات به دست ایران خودرو و سایپا با قوانین غیرمعمول ‌نمی‌تواند التیام‌بخش التهاب عمیق بازار خودرو کشور باشد اما باید امید داشت که در آینده فعالیت‌هایی در راستای آزاد شدن واردات صنعتی خودرو به کشور انجام شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر