ساخت اولین کارخانه تولید چیپست هواوی به پایان رسید

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – شرکت چینی هواوی به منظور کاهش وابستگی خود به سایر کشورها، نخستین کارخانه تولید چیپست خود را در شهر ووهان پایه گذاری کرد.

همانطور که می دانید کشور چین مدت هاست تلاش می کند تا در بخش تولید چیپست خودکفا شده و از وابستگی خود به سایر کشورها بکاهد. حال خبر رسیده که غول فناوری چین یعنی هواوی، به پیشرفت بزرگی در این زمینه دست یافته است.

طبق گزارش های اخیر، نخستین کارخانه تولید چیپست هواوی در مرکز اپتیکال ولی ووهان ساخته شده و مساحت آن تقریبا برابر با 208900 متر مربع است.

کارخانه تولید چیپست هواوی بزرگترین پایگاه های تحقیق و توسعه در منطقه مرکزی چین به شمار می آید و دارای قسمت های مختلفی از جمله بخش تولید FAB، ایستگاه برق CUB و بخش توسعه نرم افزار PMD است. این کارخانه همچنین به عنوان مرکز قابلیت های نوری داخلی شرکت، مرکز تحقیق و توسعه ترمینال هوشمند و سایر فناوری های پیشرفته نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

ساختمان مذکور پس از پایان پروژه ساخت و ساز، به عنوان نخستین کارخانه تولید چیپست هواوی آماده به کار می شود. بنابراین کلیه تراشه های مورد نیاز شرکت در همین پایگاه طراحی و تولید شده و پس از اتمام فرایند ارزیابی، در بسته بندی قرار می گیرند.

اما ظاهرا هواوی به این دستاورد بزرگ راضی نشده و قصد دارد دومین کارخانه تولید تراشه را نیز در شانگهای احداث کند. البته این کارخانه به طور غیر مستقیم و توسط یک شرکت تحقیق و توسعه مستقر در شانگهای اداره خواهد شد.

با اینکه کارخانه تولید چیپست هواوی کم کم در حال راه اندازی است، اما مسلما نمی توان انتظار داشت که  توانایی رقابت با شرکت های پیشرو را داشته باشد. این شرکت چینی قرار است در سال آینده شروع به ساخت تراشه های 45 نانومتری کرده و تا سال 2022، به سوی ساخت چیپست های 228 نانومتری توسعه ارتقا پیدا کند. البته این فناوری ها، فاصله بسیاری با چیپست های 5 نانومتری استفاده شده در گوشی های پرچم دار ممتاز دارد.  

البته باید گفت که هواوی پیشرفت خود را مدیون تحریم های اعمال شده از سوی دولت ایالات متحده است. طبق این تحریم ها، هواوی حق خرید چیپست ها یا هرگونه فناوری ساخته شده توسط کمپانی های آمریکایی را ندارد. پس از توقف تامین اجزای مهم و ضروری، هواوی تصمیم گرفت تا به روی خودکفایی تمرکز کرده و تجارت خود را ادامه دهد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر