حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

طرح آب و گاز رایگان برای مشترکان کم‌مصرف از دی اجرا می‌شود

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

با اجرایی‌شدن طرح «برق امید» از آبان، هزینه‌ی گاز و آب مشترکان کم‌مصرف نیز از دی‌ رایگان خواهد بود. رئیس‌جمهور امروز اعلام کرد ۳۰ درصد مشترکان برق تا پایان سال جاری پول برق پرداخت نمی‌کنند.

به‌گفته‌ی وزیر نیرو، اجرای طرح برق امید موجب کاهش ۱۲ درصدی مشترکان پرمصرف شد. طبق گزارش وزیر نیرو به رئیس‌جمهور، مصرف برق در آبان امسال درمقایسه‌با آبان سال پیش کاهش یافته و شمار خانوارهای کم‌مصرف ۳/۵ درصد افزایش یافته است. همین موضوع دولت را به فکر اجرای طرح در بخش آب و گاز انداخت.

طبق مصوبه‌ی دولت در این زمینه، مشترکان خانگی در مناطق مختلف جغرافیایی کشور باتوجه‌به میزان مصرف خود به سه گروه خوش‌مصرف و پر‌مصرف و بد‌مصرف طبقه‌بندی می‌شوند و برای هر دسته، سیاست‌های حمایتی یا تشویقی یا بازدارنده اجرا می‌شود.

مقاله‌ی مرتبط:

بر‌این‌اساس، وزارت نیرو باید صورت‌حساب آب‌و‌فاضلاب مشترکان دارای مصرف تا یک‌سومِ الگوی تعیین‌شده را با تخفیف کامل محاسبه کند. این تخفیف مربوط به سکونتگاه‌های دائمی در ‌حال بهره‌برداری شهری و روستایی است و واحدهای خالی از سکنه و سکونتگاه‌های غیردائم مانند باغ‌ویلاها و خانه‌باغ‌ها مشمول آن نمی‌شوند. آب‌بهای سایر مشترکان تا الگوی تعیین‌شده نیز تغییر نخواهد کرد. تصمیمات درباره‌ی مشترکان با مصرف ماهانه‌ی بیش از الگوی مصرف، به‌زودی اعلام می‌شود.

وزارت نفت نیز از ابتدای دی‌، بهای گاز مشترکان کم‌مصرف خانگی با الگوی مصرف تعیین‌شده را رایگان محاسبه خواهد کرد. حکم دولت گاز‌بها و هزینه‌های مرتبط، ازجمله مالیات و عوارض ارزش‌افزوده و عوارض گازرسانی و نیز سکونتگاه‌های دائمی درحال‌بهره‌برداری شهری و روستایی و سکونتگاه‌های عشایری را شامل می‌شود. تصمیمات درباره‌ی مشترکان با مصرف ماهانه‌ی بیش از الگوی مصرف نیز به‌زودی اعلام می‌شود. همچنین، نرخ گاز مشترکان کم‌مصرف خانگی با مصرفی بیش از الگوی تعیین‌شده و مشترکان پرمصرف با مصرف کمتر از الگوی تعیین‌شده تغییر نخواهد کرد.

به مشترکان خانگی پرمصرف طبق الگوی تعیین‌شده نیز فرصت داده می‌شود تا مصرف خود را ازطریق آموزش‌های شرکت ملی گاز ایران و شرکت مهندسی آب‌و‌فاضلاب کشور درزمینه‌ی بهینه‌سازی مصرف اصلاح کنند. 

دیدگاه شما کاربران تک تایمز درباره‌ی این خبر چیست؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر