حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

واتساپ اپل را به رفتار غیر رقابتی در اعمال برچسب‌ حریم خصوصی متهم کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

واتساپ از رویه‌ی اعمال برچسب حریم خصوصی اپل روی اپلیکیشن‌های اپ‌استور انتقاد کرد. سخنگوی واتساپ در گفت‌وگو با رسانه‌ی Axios، اعمال برچسب‌ حریم خصوصی را رفتار غیر رقابتی دانست؛ چراکه توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های اپ‌استور ملزم به اعمال آن‌ها هستند؛ درحالی‌که اپلیکیشن‌های از پیش ‌نصب‌شده‌ی روی آیفون‌ مانند iMessage، چنین برچسبی ندارند.

اپل برای اولین در WWDC 2020 برچسب‌ حریم خصوصی را معرفی کرد. این برچسب‌‌ها همانند برچسب‌های ارزش تغذیه‌ای بسته‌بندی مواد غذایی، روی توضیحات اپلیکیشن‌های اپ استور اعمال می‌شوند تا پیش از دانلود، توضیحات بیشتری در مورد داده‌‌هایی که هر اپلیکیشن‌ از کاربران جمع‌آوری می‌کند، به کاربران ارائه ‌دهند. از ۸ دسامبر (۱۸ آذر)، توسعه‌دهندگان ملزم‌ شدند در انتشار به‌روزرسانی و عرضه‌ی اپلیکیشن جدید در اپ‌ استور چنین اطلاعاتی را در توضیحات درج کنند. البته مشخص نیست از چه زمانی این اطلاعات برای کاربران در اپ استور نمایش داده شود.

سخنگوی واتساپ در گفت‌وگو با Axios گفت:

برچسب‌های امنیتی اپل باید علاوه بر اپلیکیشن‌های شخص ثالث، برای سرویس‌های اپل نیز اعمال شوند و معیارهای اپلیکیشن‌ برای حفظ اطلاعات خصوصی کاربر را منعکس کنند. ارائه‌ی اطلاعات شفاف به کاربران درباره‌ی حریم خصوصی آن‌ها شروع خوبی است. همچنین این موضوع اهمیت دارد که کاربران بتوانند برچسب‌های امنیتی اپلیکیشن‌های شخص ثالث در اپ‌استور را با اپلیکیشن‌های از پیش نصب‌شده روی آیفون مانند iMessage مقایسه کنند.

گفته می‌شود پیام‌رسان واتساپ اطلاعات برچسب حریم خصوصی خود را در اختیار اپل گذاشته و در بخش پرسش‌وپاسخ وب‌سایتش نیز درباره‌ی هر برچسب برای جمع‌آوری اطلاعات کاربر و هدف آن توضیحاتی داده است.

در ادامه بخوانید:

همچنین فیسبوک، مالک واتساپ، درباره‌ی قوانین حریم‌ خصوصی اپل در سال جاری، از جمله آثار منفی سیاست‌های iOS 14 روی صنعت تبلیغات هدفمند انتقاد کرده است. بر اساس سیاست‌های این سیستم‌عامل برای توسعه‌دهندگان، اپلیکیشن‌ها برای جمع‌آوری داده‌های تبلیغاتی (IDFA) باید به کاربران اطلاع دهند و از آن‌ها تأییدیه بگیرند. شناسه‌ IDFA در هدف‌گذاری تبلیغات به تبلیغ‌کنندگان کمک می‌کند. فیسبوک اعلام کرد تغییرات iOS 14 باعث می‌شود جمع‌آوری اطلاعات IDFA از اپلیکیشن‌های این شرکت متوقف شود که روی واحد تبلیغاتی فیسبوک تأثیر منفی می‌گذارد.

فیسبوک در اطلاعیه‌‌ای در وب‌سایت این شرکت توضیح داد:

به‌روزرسانی‌های اپل برای iOS 14، درآمدزایی تبلیغ‌کنندگان در  Audience Network را تحت تأثیر قرار می‌دهند و با وجود تلاش‌های بسیار ما، پروژه‌ی Audience Network را در این سیستم‌عامل بی‌اثر می‌کنند و شاید در آینده، ارائه‌ی این پروژه در iOS 14 منطقی نباشد.

روز گذشته اپل اعلام کرد برچسب‌‌های جدید حریم خصوصی برای تمامی اپلیکیشن‌های اپ‌استور اعمال می‌شوند. البته با توجه به اینکه اپلیکیشن‌های اپل مانند پیام‌رسان iMessage در اپ استور قرار نمی‌گیرند و امکان دانلود مستقیم ندارند، اطلاعات برچسب حریم خصوصی آن‌ها در وب‌سایت اپل قرار می‌گیرد.

واتساپ برای راه‌اندازی به شماره تلفن و اطلاعات پروفایل کاربر نیاز دارد و درصورت تأیید او، به مخاطبان و اطلاعات پرداختی کاربر دسترسی پیدا می‌کند و برای ارتقای سرویس خود داده‌های مصرفی را گردآوری می‌کند. اطلاعات موجود در برچسب‌ حریم خصوصی واتساپ ممکن است کاربران را از نصب و به‌روزرسانی این اپلیکیشن منصرف کند و آن‌ها iMessage را ترجیح دهند.

فیسبوک عرضه‌ی برچسب حریم خصوصی اپل را تا اوایل سال آینده به تأخیر می‌اندازد تا توسعه‌دهندگان برای اعمال تغییرات لازم فرصت داشته باشند. این شرکت همچنان درگیر پرونده‌های قضایی برای جمع‌آوری اطلاعات کاربران است و مرداد امسال، به دلیل استفاده از فناوری تشخیص چهره و جمع‌آوری اطلاعات چهره‌ی کاربران، ۶۵۰ میلیون دلار جریمه شد. البته ادعای اخیر سخنگوی واتساپ از اپل به اتهامات رفتار غیر رقابتی شرکت سازنده‌ی آیفون دامن می‌زند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر