حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

اپل به نادیده‌ گرفتن قانون کار در کارخانه‌های شرکای تجاری خود متهم شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

ماه گذشته، اپل اعلام کرد که روابط با پگاترون (Pegatron)، سومین مونتاژکننده‌ی بزرگ محصولاتش را به‌ دلیل نقض قوانین کار به ‌حالت تعلیق درآورده است و تا زمانی‌که این شرکت نقص‌های خود را اصلاح نکند، حاضر به تجارت با آن نخواهد بود. حال گفته می‌شود نه‌تنها پگاترون، بلکه بسیاری از تأمین‌کنندگان قوانین سال ۲۰۱۴ چین در رابطه با حقوق کارگران موقت را رعایت نمی‌کنند و ادعا می‌شود اپل نیز این موضوع را نادیده می‌گیرد تا هزینه‌های اضافه و تأخیر در عرضه آیفون را جبران کند.

مقاله‌ی مرتبط:

با ادامه پیدا کردن تنش‌ تجاری ایالات متحده و چین، تعداد زیادی از شرکت‌ها از جمله اپل قصد دارند خطوط تولید خود را از چین به کشورهایی دیگر منتقل کنند؛ اما در حال حاضر اکثر تأمین‌کنندگان اپل در چین، قوانین استخدام کارگران موقت را نادیده می‌گیرند و ادعا می‌شود که کوانتا، پگاترون و فاکسکان این کار را با آگاهی کامل اپل انجام می‌دهند.

چین در سال ۲۰۱۴ قوانین جدیدی برای حمایت از کارگران موقت و فصلی وضع کرد. بر اساس قوانین یادشده، نباید بیش از ۱۰ درصد از نیروی کار یک کارخانه کارگر موقت باشد. اغلب شرکت‌ها برای پایین آوردن هزینه‌های تولید، کارگران فصلی را برای مدتی کوتاه استخدام و بعد اخراج می‌کنند؛ زیرا معمولا کارمندان دائمی از مزایای بهتر و حمایت‌های قانونی برخوردار می‌شوند. تأمین‌کنندگان بزرگ اپل نیز از این قاعده مستثنا نیستند و به‌طور سنتی، در آستانه عرضه‌ی محصولات جدید تعداد زیادی کارگر موقت استخدام می‌کنند. سال ۲۰۱۴، اپل به‌صورت رسمی در گزارشی اذعان داشت که ۳۶۲ کارخانه‌ی تأمین‌کننده خود را در چین بررسی کرده است و تقریبا نیمی از آن‌ها بیش از ۱۰ درصد کارگر موقت استخدام کرده‌اند.

کارگران فاکسکان / Foxconn

اطلاعات منتشرشده صحبت‌های چهار کارمند اسبق اپل را بازگو می‌کند که سه نفر آن‌ها در تیم تأمین‌کننده اپل کار می‌کردند و هدفشان اطمینان از رعایت قوانین بود و گفته می‌شود، چهارمین منبع مدیر سابق اپل بوده است. در گزارش ارائه‌شده، چگونگی عرضه‌ی سالانه‌ی محصولات اپل و هجوم گسترده‌ی کارکنان موقت مورد نیاز کارخانه‌ها هنگام افزایش تولید توضیح داده شده است. این کارمندان به «اعزام موقت» معروف هستند؛ زیرا آژانس‌های کاریابی آن‌ها را به‌صورت موقتی به کارخانه‌ها اعزام می‌کنند.

در بیانیه‌ی داخلی اپل در سال ۲۰۱۵ آمده است:

مدل تجاری شگفت‌آور و لذت‌بخش ما فقط در زمان اوج تولید به حجم عظیمی از نیروی کار نیاز دارد. ما پیروی از قوانین را برای تأمین‌کنندگان خود دشوار کرده‌ایم؛ زیرا استفاده از نیروی کار موقت زیر ۱۰ درصد برای مقابله با تقاضای ما در زمان اوج تولید، کافی نخواهد بود.

بسیاری از کارخانه‌ها با وجود برنامه‌های ارائه‌شده برای کاهش نیروی کار موقت در سال ۲۰۱۵، هیچ پیشرفتی در این زمینه نداشته‌اند و آمار مربوط به سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که ۸۱ مورد از ۱۸۴ کارخانه‌ی تأمین‌کننده‌ی اپل از قانون محدودیت ۱۰ درصدی کارگر موقت فراتر رفته‌اند. در همان سال اپل و تأمین‌کنندگانش برای تولید دستگاه‌های خود در حدود ۱٫۵ میلیون کارگر نیاز داشتند. همین امر اپل را به یکی از بزرگ‌ترین کارفرمایان در چین تبدیل کرده است.

انبوهی از تولیدکنندگان و میلیون‌ها کارگر به این معنی است که اگر نظارتی هم بر آن‌ها انجام شود، با توجه به گستردگی، می‌تواند کار بسیار دشواری باشد و گاهی قوانین به‌درستی اجرا نشود. پیش‌تر  پگاترون به اپل گفته بود که به قوانین مشاغل مهم، برای رشد اقتصادی منطقه اعتقادی ندارد. ادعا می‌شود که اپل تصمیم گرفته است تنها در صورت مخالفت مقامات محلی تأمین‌کنندگان خود را برای کاهش کارگران فصلی تحت فشار قرار دهد. علاوه ‌بر این پیشنهاد می‌شود که غول فناوری کوپرتینو برای رفع مشکلات کارگران موقت، باید بر اساس ریسک و نوع تأمین‌کننده، یک رویکرد متنوع اتخاذ کند؛ زیرا این کار به معنای احتمال اخلال کم‌تر در تجارت خواهد بود. در نیمه‌ی نخست ۲۰۱۶ پگاترون با همین شیوه توانست در کارخانه‌ی شانگهای کم‌تر از ۱۰ درصد کارگر موقت استخدام کند.

آمار و ارقام مربوط به سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که ۸۴ درصد استخدام‌های جدید کارخانه‌ی پگاترون برای تولید آیفون‌ اپل در شهر کان‌شن، کارگران اعزامی (موقت) بوده‌اند و ۹۱ درصد کارگران جدید کارخانه‌ی کوانتا به‌منظور تولید اپل واچ در شهر چانگشو و ۱۵۰ هزار کارگر کارخانه‌ی فاکسکان در شهر ژنگ‌ژو را کارگران موقت تشکیل داده است. هنوز مشخص نیست که دولت چین اپل یا سایر تولید‌کنندگان را مورد بازخواست قرار داده است یا خیر؛ اما سازمان کارگران نیویورک چندین ‌بار از اپل به دلیل شرایط کاری انتقاد کرده و حزب کارگر چین در هنگ‌کنگ نیز گزارشی از وضعیت ارائه داده است. آیدان چاو، محقق حزب کارگر چین به خبرگزاری The Information می‌گوید:

این عواقب است که اپل را وادار به رعایت قوانین می‌کند نه مشکلات اخلاقی. تا زمانی ‌که کارگران اعتصاب یا خودکشی نکنند، [اپل] این مشکل بزرگ را درک نخواهد کرد.

اپل در پاسخ به گفته‌های آیدان چاو، ادعا می‌کند که تمرکز اپل روی رفتار منصفانه با تمامی کسانی است که برای این شرکت کار می‌کنند. اپل در بیانیه‌ی خود می‌گوید:

حقوق محیط کار، حقوق بشر تلقی می‌شود و قوانین ما برای رفتار تأمین‌کنندگان، قوی‌ترین در صنعت است و این موضوع برای همه در سراسر زنجیره‌ی تأمین ما صدق می‌کند. بعضی اوقات کارخانه‌ها از نیروی کار موقت استفاده می‌کنند و ما برای اطمینان از انطباق با قوانین خود این فرایند را به‌صورت دقیق کنترل می‌کنیم و در صورت بروز مشکل، از نزدیک در زمینه‌ی اصلاح رفتار تأمین‌کننده با آن همکاری می‌کنیم.

موضوع استخدام کارگران فصلی تنها مربوط به اپل و تولیدکنندگان آن نمی‌شود و اغلب شرکت‌های بزرگ محصولات خود را به واسطه‌ی همین تأمین‌کنندگان در چین تولید می‌کنند. به‌عنوان مثال شرکت فاکسکان تولید صدها محصول از ده‌ها شرکت مختلف از جمله گوگل، سونی، مایکروسافت، اینتل، هواوی و… را بر عهده دارد و اپل بزرگ‌ترین شریک تجاری آن محسوب می‌شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر