حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

ثبت اختراع جدید اپل به اولویت‌بندی فیدهای ویدئویی اپل گلس اشاره دارد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

چند سالی است که گفته می‌شود اپل در حال کار روی نوعی عینک واقعیت افزوده و یک هدست واقعیت مجازی یا واقعیت ترکیبی است و طبق گمانه زنی‌های اخیر، از آن با نام احتمالی اپل گلس (Apple Glass) یاد می‌شود. گزارش‌های مختلف و پرونده‌های ثبت اختراع متعدد به‌نوعی این موضوع را اثبات می‌کنند و نشان می‌دهند اپل برای عرضه‌ی این نوع از محصولات بسیار مصمم است. حال اختراع جدید اپل با استفاده از تجزیه‌وتحلیل آنچه کاربر در حال مشاهده آن است، می‌تواند به اپل گلس یا یک هدست واقعیت افزوده کمک کند تا با استفاده از اولویت‌بندی عناصر فیدهای دوربین، عملکرد خود را در پردازش ویدئو بهبود دهند.

سیستم‌های واقعیت افزوده برای ارائه محتوای بهتر واقعیت ترکیبی به کاربران، به جمع‌آوری داده‌های مربوط به محیط متکی هستند. در سیستم‌های کنونی این امر عمدتا به گرفتن فیدهای زنده‌ی دوربین از نزدیک چشم کاربر و دستکاری دیجیتالی و سپس نشان دادن آن به کاربر در حالت تغییریافته منجر می‌شود؛ البته این فرایند می‌تواند انواع دیگر داده، مانند نقشه‌برداری عمق را نیز پوشش دهد. بااین‌حال، در بسیاری از سیستم‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده که به کامپیوترهای میزبان متصل می‌شوند، نیاز به ورود اطلاعات مربوط به محیط اطراف می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند؛ زیرا داده‌های زیادی وجود دارد که می‌توانند هم‌زمان از طریق اتصال به اینترنت محدود شوند.

پیشرفت‌های صنعت دوربین و حسگرها در سالیان اخیر این امکان را فراهم می‌کند که از وضوح و نرخ فریم بالاتر بهرمند شد؛ اما از طرفی دیگر باعث می‌شوند که داده‌ها برای تجزیه‌وتحلیل به پردازش بیشتری نیاز داشته باشند و به‌طور بالقوه برای اتصال به اینترنت به رسیدگی بیشتری نیاز خواهند داشت. همچنین منابع پردازشی وجود دارد که باید درنظر گرفته شود؛ زیرا هرچه داده بیشتر باشد، پردازش بیشتری نیز برای ایجاد تصویر واقعیت افزوده مورد نیاز خواهد بود. 

اختراع ثبت‌شده در اداره‌ی ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده با عنوان «پیش فیلترکردن تطبیقی ​​داده‌های ویدئویی مبتنی‌بر جهت نگاه» مجموعه سیستم و اقداماتی را شامل می‌شود که اپل با استفاده از آن می‌تواند برای پردازش اصلی و نهایی، داده‌های ویدئویی که باید پردازش شوند را محدود و مشکلات یادشده را برطرف کند؛ به‌نوعی اپل قصد دارد با استفاده از کم‌ترین پردازش‌ها به وسیله‌ی آنچه که کاربر مشاهده می‌کند، داده‌ها را اولویت‌بندی کند و درنهایت بهترین کیفیت واقعیت افزوده را درکنار راندمان بالا ارائه دهد. 

به‌طور خلاصه، این حق ثبت اختراع نشان می‌دهد که هدست می‌تواند از محیط اطراف کاربر تصویری گرفته و برخی از فیلترها را در صحنه اعمال کند و هر کدام از این فیلترها مناطق مختلفی از قاب محتوا را پوشش می‌دهند. این فیلترها، تعیین‌کننده داده‌هایی هستند که برای پردازش، براساس نگاه کاربر و نقاط داده‌ی AR و VR، مانند حرکت موقعیت سر به میزبان منتقل می‌شوند. لایه‌های داده فیلتر شده از طریق اتصال به اینترنت یا از طریق اتصال بی‌سیم به میزبان منتقل و سپس پردازش شده و برای نمایش مجدد به هدست منتقل می‌شوند و این کار بارها تکرار می‌شود.

منطق موجود در اختراع یادشده این است که برای پردازش آنچه کاربر به‌صورت واقعی می‌بیند، استفاده از تمامی داده‌هایی که توسط دوربین جمع‌آوری می‌شوند لازم نیست. درحالی‌که ممکن است کاربر رو به یک جهت باشد، ممکن است چشم‌هایش به طرف دیگر معطوف شود و درنتیجه ارائه‌ی محتوا در سمت دیگر دیدگاه وی عملا بی‌معنی خواهد بود و باعث هدررفت انرژی می‌شود.

پتنت اپل مرتبط با فیدها و پردازش محتوای هدست‌های واقعیت افزوده

سیستمی که اپل رائه می‌دهد نیاز به تشخیص نگاه کاربر و سپس استفاده از نقطه داده به قاب داده‌های تصویر دارد. اپل پیشنهاد می‌کند که چندین زیرمجموعه داده که می‌توانند اشکال و اندازه‌های مختلفی از تصویر را اولویت‌بندی کنند، با بخش‌هایی که کاربر به‌صورت فعال زیرمجموعه اصلی آن‌ها را مشاهده می‌کند ادغام شوند؛ درحالی‌که نسخه ثانویه بزرگ‌تری نیز وجود دارد که اطراف آن را پوشش می‌دهد.

در این سیستم زیرمجموعه‌ی کوچک‌تر و اصلی، اولویت پردازش داده محسوب می‌شود؛ زیرا توسط کاربر فعالانه مورد بررسی قرار می‌گیرد. زیرمجموعه گسترده‌تر ثانویه به دلیل قرار گرفتن در حاشیه‌ی کاربر می‌تواند پردازش کمتری داشته باشد و بنابراین اهمیت کمتری دارد. همچنین ممکن است که داده‌های ثانویه با کیفیت کامل به میزبان منتقل نشوند؛ زیرا به اندازه‌ی زیرمجموعه داده اولویت‌دار اهمیت ندارند. هنگام ارائه تصویر و محتوای نهایی برای کاربر، داده‌ها می‌توانند فیلترهای بیشتری را به کار بگیرند تا به‌طور مؤثر آن‌ها را به بهترین شکل ممکن و بدون دردسر به هم متصل کنند. درواقع سیستم مذکور خطوط بین زیرمجموعه اولیه با کیفیت بالا و زیرمجموعه ثانویه با کیفیت پایین و بقیه قسمت‌های فید دوربین در برنامه AR که باهم تداخل دارند را محو می‌کند.

پتنت اپل مرتبط با فیدها و پردازش محتوای هدست‌های واقعیت افزوده

در این سیستم گفته می‌شود که شناسایی زیر مجموعه لزوما نباید یک‌جا ایجاد شود. اپل احتمال ایجاد زیرمجموعه اولیه را پس از تولید اولین فریم از داده‌های تصویری دوربین پیشنهاد می‌کند؛ اما مناطق زیرمجموعه ثانویه را می‌توان در خلال ایجاد فریم دوم تعیین کرد. علاوه‌براین، داده‌های تشخیص نگاه مرتبط با فریم دوم می‌تواند مناطق فرعی و ثانویه را در فریم اول برای پردازش آگاه کند. این برای مواردی که چشم کاربر در حال حرکت است مفید خواهد بود؛ زیرا این امر می‌تواند با هرگونه اثرات ناخواسته تغییر دیدگاه کاربر، سیستم را مجبور به گرفتن و قرار دادن داده‌ها در زمینه دید وی کند. این پتنت در ۱۹ جولای ۲۰۱۸ (۲۸ تیر ۱۳۹۷) ثبت شده است.

اپل به‌صورت هفتگی اختراعات بی‌شماری ثبت می‌کند. ثبت اختراع نشان‌دهنده‌ی موضوعات مورد علاقه‌ی تحقیق و توسعه شرکت‌ها محسوب می‌شود؛ اما تضمین‌کننده‌ی ارائه آن در محصول یا خدمات آینده به‌حساب نمی‌آید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر