اپل توسعه‌ی مودم‌های اختصاصی خود را تأیید کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

بر اساس گزارش بلومبرگ، معاون ارشد سخت‌افزار و فناوری اپل، جانی سروجی، روز پنجشنبه با سخنرانی میان کارمندان شرکت، آن‌ها را از جریان توسعه‌ی مودم‌های داخلی مطلع کرده است. سروجی در این بیانیه می‌گوید:

ما امسال توسعه‌ی اولین مودم سلولی داخلی خود را آغاز کردیم که یک انتقال مهم استراتژیک دیگر را امکان‌پذیر می‌کند. سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک درازمدت، از جمله همین اقدام اخیر بخش مهمی از امکان تولید محصولات ما و اطمینان از وجود خط لوله‌ای غنی از فناوری‌های نوآورانه برای آینده است.

در حال حاضر، اپل برای نیازهای مودم‌های ارتباطی محصولاتش، از جمله مودم 5G موجود در آیفون ۱۲، به کوالکام وابسته است و این خبر بعد از سال‌ها گمانه‌زنی بر توسعه‌ی مودم‌های اپل منتشر می‌شود که می‌تواند نقطه‌ی عطفی در کاهش وابستگی اپل به شرکت‌های دیگر تلقی شود.

مقاله‌ی مرتبط:

غول فناوری واقع در کوپرتینو از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ از سخت‌افزار «باند پایه» اینتل استفاده می‌کرد؛ اما گفته می‌شود که اینتل قادر به ارائه به موقع فناوری 5G برای انتشار سال ۲۰۲۰ نبوده است و همین موضوع باعث توافق اپل و کوالکام شد. گفتنی است که شایعات مربوط به علاقه اپل به فناوری مودم به سال ۲۰۱۴ باز می‌گردد؛ اما گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که اپل درحالی‌که در دادگاه با کوالکام مبارزه می‌کرد برنامه‌های تولید مودم اختصاصی خود را به‌صورت چشمگیری تقویت کرده است.

اپل در سال ۲۰۱۷ از کوالکام به دلیل هزینه‌های صدور مجوز ثبت اختراع شکایت کرد؛ اقدامی که موجب تشدید مسائل حقوقی در سراسر جهان شد و در نهایت در آوریل ۲۰۲۰، دو شرکت یادشده به توافق رسیدند. با توافق کوالکام و اپل، اینتل توسعه فناوری مودم 5G خود را متوقف کرد و سرانجام نمونه کارهای ثبت اختراع و بخش مودم‌های 5G خود را با بیش از ۲۲۰۰ کارمند را به قیمت یک میلیارد دلار به اپل فروخت. فراتر از مالکیت معنوی بخش مودم‌های اینتل، اپل طی چند سال گذشته استعدادهای مهندسی را از کوالکام و دیگر بازیگران اصلی صنعت استخدام کرده است.

ناگفته نماند که اپل در چندی پیش در مراسمی موسوم به Hi Speed از چهار آیفون به‌عنوان اولین محصولات مبتنی‌بر 5G خود، رونمایی کرد و نکته‌ی جالب این است که اپل در هر ۴ آیفون در کنار مودم‌های X55 کوالکام، از آنتن‌های ارتباطی خود به‌منظور ارائه‌ی 5G استفاده کرده است؛ اما فعلا مشخص نیست که چه زمانی اپل قصد دارد مودم خود را در یک محصول ارائه دهد. علاوه بر این، شرایط توافق با کوالکام شامل یک قرارداد شش ساله مجوز تأمین مودم‌ها را شامل می‌شود که از اول آوریل ۲۰۱۹ (فروردین ۱۳۹۸)  اعمال شده است. گزارش های قبلی ادعا می‌کردند اولین مودم اپل در سال ۲۰۲۲ عرضه خواهد شد.

طبق شایعات قبلی، مدل‌های پیشرفته آیپد پرو در سال آینده‌ی میلادی از فناوری 5G با فرکانس بسیار پر سرعت mmWave پشتیبانی خواهند کرد و احتمالا اپل از ماژولmmWave AiP ساخت خود برای استفاده در آیفون‌ و آیپد پرو در سال ۲۰۲۱ استفاده خواهد کرد و گفته می‌شود که آخرین تلاش اپل در زمینه تولید ماژول‌های AiP، نشان می‌دهد که اپل به یک قدم روبه جلو برای توسعه‌ی ماژول‌های RF جلویی (RF-FEM) دست یافته است و با سرعت به سمت هدف نهایی خود به‌منظور تأمین مودم ارتباطی محصولاتش حرکت می‌کند.

افزون‌براین، سروجی در سخنرانی روز گذشته به توسعه‌ی تراشه‌های جدید کامپیوترهای مک نیز اشاره کرده است. اگر به‌خاطر داشته باشید، گزارشی در اوایل این هفته ادعا می‌کرد که اپل در حال توسعه‌ی خانواده‌ی جدیدی از پردازنده‌های کلاس دسکتاپ پیشرفته از جمله یک نسخه ۳۲ هسته‌ای با پردازنده‌ی گرافیکی ۱۲۸ هسته‌ای است که ممکن است در مک پرو بازطراحی شده، در سال ۲۰۲۲ عرضه شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر