IDC از رشد سالانه ۱۱۲ درصدی درآمد پردازنده های سرور AMD خبر داد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

آماری که طی چند وقت اخیر توسط مؤسسه‌های پژوهشی مختلف منتشر شده نشان می‌دهد پردازنده‌های سری اپیک روم ای ام دی (AMD EPYC Rome) موفق شده‌اند بخشی از سهم پردازنده‌‌های دیتاسنتر اینتل را از آنِ خود کنند و بر اساس گزارشی جدید از سوی مؤسسه‌ی IDC، سرورهای مجهز به پردازنده‌ی ای ام دی با رشد درآمد سالانه‌ی ۱۱۲٫۴ درصدی مواجه شده‌اند که پیشرفتی درخورتوجه محسوب می‌شود.

در همین حین پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری آرم (ARM) نیز عملکردی بسیار خوب در بازار دارند و در حال تصاحب سهم بیشتر از بازار پردازنده‌ها هستند؛ همین موضوع باعث شده است سهم پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری x86 کم‌کم کاهش پیدا کند. IDC می‌گوید رشد بازار پردازنده‌های آرم بسیار سریع است و این دسته از پردازنده‌ها در سال جاری میلادی با رشد سالانه‌ی ۴۳۰٫۵ درصد مواجه شده‌اند. با همه‌ی این‌ها فراموش نکنید که بازار پردازنده‌های آرم هنوز هم بازاری نوظهور محسوب می‌شود و سهم بسیار کوچکی از کل بازار پردازنده‌ها را در اختیار دارد.

جدیدترین گزارش فصلی مؤسسه‌ی IDC با محوریت بازار پردازنده‌های سرور به درآمدهایی که شرکت‌های تولیدکننده‌ی سرور به‌دست آورده‌اند نیز اشاره می‌کند. نتایج سه‌ماهه‌ی سوم نشان می‌دهند بازار سرور با رشد سالانه‌ی ۲٫۲ درصدی مواجه شده و امروزه ۲۲٫۶ میلیارد دلار ارزش دارد. بااین‌حال تعداد سرورها در سال جاری میلادی به‌میزانی اندک کاهش پیدا کرد و به ۳٫۱ میلیون واحد رسید.

جالب‌ترین نکات موجود در گزارش IDC به تخمین‌های این مؤسسه درباره‌ی عملکرد رقبای اینتل مربوط می‌شود. با وجود رهبریِ بی‌چون‌و‌چرای اینتل در بازار سرور، میزان تقاضا برای پردازند‌ه‌های سرور ای ام دی به‌لطف محصولات سری EPYC Rome به‌شکلی محسوس افزایش پیدا کرده است. در نظر داشته باشید که جدیدترین آمار مؤسسه‌ی Mercury Research می‌گوید اینتل امروزه ۹۳٫۴ درصد از سهم بازار سرورهای یک و دو سوکتی را در اختیار دارد. 

منطقی است اگر انتظار داشته باشیم که ای ام دی بتواند در ماه‌های پیش‌رو فروش بهتری برای محصولاتش ثبت کند؛ آن‌طور که اخبار جدید می‌گویند تیم قرمز قصد دارد به‌زودی معماری پیشرفته‌ی ذن ۳ (Zen 3) را که پیش‌تر شاهد استفاده از آن در پردازنده‌های دسکتاپ رایزن ۵۰۰۰ بودیم، در قالب پردازنده‌های اپیک میلان (EPYC Milan) به دیتاسنترها بیاورد.

پردازنده‌های EPYC Milan با بهبود تقریبا ۱۹ درصدی IPC (دستورالعمل بر سیکل کلاک) و البته بهینه‌سازی‌های دیگری که به افزایش قدرت پردازشی و کاهش مصرف انرژی می‌انجامند، قطعا در بازار مورداستقبال قرار خواهند گرفت. این پردازنده‌ها پیش‌تر در بازار HPC (رایانش با قدرت بالا) و البته ابررایانه‌ها استفاده شده‌اند و به‌زودی وارد بازار سرور می‌شوند. ای ام دی مدتی پیش اعلام کرد در سه‌ماهه‌ی جاری فرایند تولید انبوه پردازنده‌های سرور جدید این شرکت آغاز می‌شود و درنهایت شاهد تحویل این پردازنده‌ها به شماری از شرکت‌های منتخب حوزه‌ی HPC و ارائه‌دهندگان خدمات ابری خواهیم بود.

عرضه‌ی عمومی پردازنده‌ها که به‌معنی از راه رسیدن Milan برای سیستم‌های OEM و ODM است،‌ برای سه‌ماهه‌ی نخست سال آینده‌ی میلادی برنامه‌ریزی شده. پردازنده‌های سری Milan در بازار مشغول رقابت با پردازنده‌های آیس لیک اینتل (Intel Ice Lake) خواهند شد. این پردازنده‌ها نیز در بازه‌ی زمانی مشابه به بازار می‌آیند. 

برترین شرکت های تولیدکننده سرور از نگاه IDC در سال ۲۰۲۰

در ادامه بخوانید:

گزارش مؤسسه‌ی IDC همچنین اعلام می‌کند درآمد آرم رشد سالانه‌ی ۴۳۰٫۵ درصدی تجربه کرده است، اما با وجود این پیشرفتِ چشم‌گیر، آرم همچنان درآمد کمی از بازار پردازنده دارد. این گفته بدین معنی است که تراشه‌های آرم همچنان سهم کوچکی از کل بازار پردازنده‌ها را به‌خود اختصاص داده‌اند. همین موضوع باعث می‌شود عدد مربوط به میزان افزایش درآمدها در نگاه اول چشم‌گیر باشد.

بازار پردازنده‌های آرم همچنان کوچک باقی مانده است اما به‌لطف اتفاقات اخیر نظیر توسعه‌ی بیشتر زیرساخت‌های خدمات تحت وب آمازون (AWS) و آغاز استفاده از تراشه‌های آرم Graviton 2 و همچنین تصاحب آرم توسط انویدیا، قطعا شاهد پیشرفت بیشتر این معماری خواهیم بود. اپل تراشه‌ی M1 را برپایه‌ی معماری آرم برای مک‌ها معرفی کرده است و قطعا نقش اپل نیز در افزایش سهم آرم از بازار پردازنده، محسوس خواهد بود. 

شما کاربران تک تایمز چه دیدگاهی دارید؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر