مرکز توسعه تجارت الکترونیک کسب و کارها را با دریافت هزینه رتبه‌بندی می‌کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

مرکز توسعه تجارت الکترونیک در تاریخ ۱۶ مهر ماه، اطلاعیه‌ای درخصوص اجرای فاز دوم رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی و تغییر سازوکار اختصاص ستاره‌های نماد اعتماد الکترونیکی (ای‌نماد) منتشر کرد. در این اطلاعیه اشاره شد که دریافت ستاره‏‌های نماد اعتماد الکترونیکی از سطح ۲ تا ۵ ستاره برمبنای درخواست کسب‎‌وکار صورت می‌گیرد. به‌علاوه کسب‌وکارهایی که در فرایند رتبه‌بندی شرکت نمی‌کنند، با وجود روال سابق، امکان استفاده از نماد دو ستاره در وب‌سایت خود را ندارند.

اکنون برخی صاحبان کسب‌وکارها اظهار کرده‌اند که در رویه‌ی جدید، برای دریافت ستاره‌های ای‌نماد باید هزینه پرداخت کنند. رضا الفت‌نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب وکارهای مجازی به تک تایمز می‌گوید چنین موضوعی به اتحادیه اطلاع‌رسانی نشده و خود او نیز ازطریق فضای مجازی متوجه ایجاد روال جدید شده است.

الفت‌نسب با اشاره به اینکه مرکز توسعه تجارت الکترونیک زیرنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است و سازمانی دولتی محسوب می‌شود، می‌گوید ورود دولت به مسئله‌ی رتبه‌بندی کسب و کارها و اخذ هزینه بابت کاری که جزو وظایفش محسوب می‌شود و بابت آن بودجه می‌گیرد، نفس کسب و کارهای کوچک و نوپا را به‌خصوص در شهرستان‌ها می‌گیرد. او اضافه می‌کند: «وزارت صمت بر اساس قوانین صرفا باید سامانه‌ی سایت توسعه تجارت الکترونیک را بالا بیاورد، نه اینکه خودش برای رتبه‌بندی اقدام کند.»

الفت‌نسب می‌گوید رتبه‌بندی به خودی خود مشکلی ندارد اما اینکه سازمان دولتی این کار را آن هم با هزینه انجام دهد، تبعیض بین برخی کسب و کارها ایجاد می‌کند که می‌توانند با سرمایه‌ی زیاد انواع لوگوها و ستاره‌ها را بگیرند درحالی‌که کسب و کارهای نوپا با سرمایه‌های اندک در شهرستان‌ها چنین امکانی را ندارند؛ این درحالی است که کسب و کارهای کوچک باید تحت حمایت دولت باشند.

باتوجه‌به اهمیت اعتماد مردم به رتبه‌بندی یک سازمان دولتی که خود نماد را صادر می‌کند، طبیعتا مردم به تعداد ستاره‌های یک کسب‌و‌کار توجه می‌کنند؛ چنین موضوعی باعث می‌شود تا کسب و کارهای کوچیک از دور رقابت خارج شوند. درحالی‌که رتبه‌بندی می‌تواند خارج از دولت و توسط برخی مجموعه‌های خصوصی انجام شود که استاندارهایی را در نظر می‌گیرند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی درپاسخ به خبرنگار تک تایمز درخصوص اینکه چه نهادها یا سازمان‌هایی از کسب و کارها حمایت و به مشکلات آن‌ها رسیدگی می‌کنند، می‌گوید علاوه بر اتحادیه‌ی مذکور، انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی هم محلی برای حمایت کسب و کارها و رسیدگی به مشکلات آن‌ها است؛ وزارت صمت هم حراست و پاسخگویی به شکایات کسب و کارها دارد. به‌گفته‌ی الفت‌نسب ۱۶ نهاد درخصوص کسب و کارهای آنلاین اظهارنظر می‌کنند و آیین‌نامه می‌دهند؛ بااین‌حال در زمان بوجود آمدن مشکل، هیچ‌کدام پاسخگو نیستند. او اضافه می‌کند: «این مجموعه دولتی است و به‌دلیل اینکه دولت درمیان سازمان‌های خود درگیری‌هایی دارد، آن‌ها زمان وقوع اتفاق، در صحنه حاضر نیستند.»

به‌گفته‌ی الفت‌نسب مرکز توسعه تجارت الکترونیک دارای اثرات مثبت نیز بوده و اگر چنین نهادی شکل نمی‌گرفت، کسب و کارهای بسیاری به مشکلات فراوان می‌خوردند؛ بااین‌حال رویه‌ای جدیدی که این مرکز در پیش گرفته، ضربه‌ی زیادی به کسب و کارها وارد می‌کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر