هوش مصنوعی گوگل به کمک قابلیت نورپردازی پرتره می‌رود

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – کمپانی گوگل در یک پست جدید، درباره ساختار و نحوه عملکرد فناوری نورپردازی پرتره مبتنی بر هوش مصنوعی و مدل های یادگیری ماشین آن توضیح داده است.

ویژگی Portrait Light (نوردهی پرتره) گوگل به شما اجازه می دهد تا جهت و شدت نوردهی برخی تصاویر را تغییر داده و ظاهر بهتری از آن ها را به وجود آورید. ویژگی نورپردازی مبتنی بر هوش مصنوعی در ماه سپتامبر ابتدا برای گوشی های پیکسل 4a 5G و پیکسل 5 عرضه شد و سپس بعدها مدل های پیکسل قدیمی تر نیز توانستند به این قابلیت دسترسی پیدا کنند. گوگل به تازگی یک پست خبری را در بلاگ هوش مصنوعی خود منتشر کرده و فناوری نورپردازی پرتره خود، به همراه نحوه آموزش مدل های یادگیری ماشین آن را توضیح داده است.

به منظور آموزش یکی از این مدل ها برای افزودن نور به یک تصویر از یک جهت خاص، گوگل به میلیون ها پرتره با (و بدون) نورپردازی اضافی از جهات مختلف احتیاج داشته است. این کمپانی از اتاقک نورپردازی کروی شامل 64 دوربین و 331 منبع نوری LED قابل برنامه ریزی و جداگانه برای گرفتن تصاویر لازم استفاده می کند. هفتاد نفر با رنگ پوست، شکل صورت، جنسیت و حتی لباس و اکسسوری های متفاوت در اتاقک کروی نشانده شده اند. سپس تصویرهای مختلف در ازای هر نور در هر زمان از آن ها گرفته می شود. این کمپانی همچنین مدلی را برای تعیین بهترین پروفایل روشنایی جهت تعویض نور خودکار آموزش داده است. پست جدید گوگل شامل تمام جزییات فنی درباره نحوه ایجاد و عملکرد این ویژگی می شود.

در گوشی های پیکسل 4، پیکسل 4a، پیکسل 4a 5G و پیکسل 5، دوربین به طور خودکار فناوری نورپردازی پرتره را روی تصاویر گرفته شده در حالت پیشفرض و Night Sight اعمال می کند. البته به شرطی که سوژه انسانی در این تصاویر وجود داشته باشد. در مدل های قدیمی تر پیکسل نیز می توان در هنگام ویرایش یک تصویر به بخش Adjust رفته و گزینه Portrait Light را فعال کرد تا این فناوری روی تصویر مورد نظر به کار گرفته شود. در صورت تمایل به تنظیم دستی روشنایی و نوردهی، ابتدا می بایست عکس مورد نظر را در حالت پرتره گرفته و سپس آن را در اپلیکیشن Google Photos ویرایش کنید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر