iFixit نتایج کالبدشکافی PS5 و دوال‌سنس را منتشر کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

در بررسی ifixit از جدیدترین کنسول سونی، مشخص شد که اجزای این کنسول با پیچ‌های زیادی به هم متصل شده‌اند و تعویض درایو نوری اگرچه به‌راحتی امکان‌پذیر است، اما مصرف‌کننده را با چالش عجیبی رو‌به‌رو می‌کند. 

تصویر ایکس ری پلی استیشن 5

تصویر ایکس‌ری از کنسول پلی استیشن 5

این ویدیوی یک‌ساعته از ifixit که پیش از این کالبدشکافی آیفون ۱۲ را منتشر کرده بود، نشان می‌دهد درایو نوری PS5 به‌طور نرم‌افزاری به مادربرد قفل شده است؛ یعنی تعویض فیزیکی این درایو نوری ظاهرا کار بسیار آسانی است؛ اما هیچ درایو نوری دیگری که در کنسول قرار داده شود، قادر به خواندن دیسک بازی نیست؛ در نتیجه در صورت بروز نقص در درایو نوری کنسول PS5، تنها راه تعمیر، برگرداندن آن به سونی برای تعویض قطعه است.

تماشا در یوتیوب


این مشکل می‌تواند برای افرادی که شانس خوبی با درایو نوری کنسول‌هایشان ندارند، دردسرساز باشد. طبیعتا افرادی که نسخه‌ی دیجیتال بدون دیسک پلی استیشن 5 را خریداری کرده‌اند، این مشکل را نخواهند داشت.

ارتقا حافظه SSD در این کنسول کار آسانی است و به‌راحتی با برداشتن پنل و باز کردن یک پیچ امکان‌پذیر است. در حال حاضر سونی از کارت حافظه‌ی اضافه پشتیبانی نمی‌کند؛ اما درگاه مخصوص به آن را در کنسول تعبیه کرده است. به گفته‌ی مارک سرنی، معمار کنسول‌های پلی‌استیشن سونی، عدم پشتیبانی کنونی به این خاطر است که تمام کارت‌های M.2 SSD سرعت کافی برای همراهی با کنسول PS5 ندارند، به اندازه‌ی کافی باریک نیستند تا در درگاه SDD کنسول جا شوند یا با کنترل‌کننده‌ی ورودی/خروجی سونی سازگار نیستند. این شرکت قول داده است تا اواخر امسال تست‌های لازم را انجام دهد تا مشخص شود کدام کارت‌های حافظه با این کنسول سازگاری دارند.

منبع تغذیه ps5

این کالبدشکافی همچنین نگاهی به منبع تغذیه‌ی کنسول می‌اندازد (شکل بالا) که سونی قبلا آن را نشان نداده بود. برای افرادی که به بازی با پی‌سی عادت دارند، دانستن این نکته که PS5 تنها از منبع تغذیه‌ی ۳۵۰ وات استفاده می‌کند ممکن است شگفت‌انگیز باشد؛ جالب‌تر آنکه این کنسول تحت فشار، فقط ۲۰۰ وات از کل گنجایش ۳۵۰ واتی منبع تغذیه‌ی خود را استفاده می‌کند.

دسته دوال سنس پلی استیشن 5

در ویدیوی کالبدشکافی دسته‌ی دوال سنس می‌بینیم که تعویض باتری به‌سادگی امکان‌پذیر است و این خبر خوبی محسوب می‌شود؛ چرا که این دسته همچنان از باتری لیتیوم-یون استفاده می‌کند که بازدهی‌ حود را بعد از مدتی از دست می‌دهد.

تماشا در یوتیوب


نکته‌ی حائز اهمیت دیگر در مورد این باتری، ظرفیت ۵٫۷ واتی آن درمقایسه با ظرفیت باتری دوال‌شوک پلی استیشن 4 (۳٫۷ وات ساعت) است. به نظر می‌رسد این افزایش ظرفیت، برای تغذیه‌ی تریگرهای تطبیقی (Adaptive Triggers) و موتورهای لرزشی هپتیک دسته‌ی دوال‌سنس مناسب باشد. 

از طرفی، به نظر می‌رسد روش آسانی برای باز کردن ال‌ای‌دی‌های دور تاچ‌پد دوال‌سنس وجود ندارد و این مسئله برای آن دسته افرادی که نسبت به نور دسته حساسند، خبر خوبی نیست.

ifixit در پایان، امتیاز تعمیرپذیری ۷ از ۱۰ به پلی استیشن 5 داده و نقاط مثبت و منفی آن را به این صورت جمع‌بندی کرده است:

نکات مثبت

  • پوشش‌های بیرونی کنسول بدون استفاده از ابزار قابل تعویض است.
  • بسیاری از قطعات ماژولار هستند که جداسازی آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.
  • حفره‌های مخصوص جذب گرد‌و‌غبار به‌راحتی قابل گردگیری هستند.
  • ظرفیت ذخیره‌ی داخلی به‌آسانی با کارت M.2 SSD (بعد از تأیید پشتیبانی از سوی سونی) قابل ارتقا است.

نکات منفی

  • حافظه SSD اصلی به مادربرد لحیم شده است. 
  • درایو نوری به‌راحتی قابل تعویض است؛ اما به لطف قفل‌ نرم‌افزاری نمی‌توان آن را با هر مدل درایو نوری موجود در بازار تعویض کرد.
  • تعویض خنک‌کننده‌ی فلز مایع ممکن است مشکل‌ساز شود.
  • استفاده از پیچ‌های امنیتی بسیار، فرایند تعمیرات کنسول را وقت‌گیر می‌کند.

نظر شما کاربر تک تایمز درباره‌ی نتایج کالبدشکافی پلی استیشن 5 و دسته‌ی دوال‌سنس چیست؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر