کمپانی آمازون از تاکسی روباتی Zoox با کنترل خودکار رونمایی کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – آمازون پس از خرید Zoox از نخستین تاکسی روباتی خود رونمایی کرده است. این خودروی خودمختار فاقد فرمان جلویی بوده و کابین آن همانند کالسکه است.

حدود شش ماه از خرید استارت آپ خودران Zoox توسط آمازون می گذرد. این شرکت به تازگی از نخستین خودروی خودمختار خود رونمایی کرده است. به جای خودکارسازی یک ماشین استاندارد با ذهنیت وجود راننده انسانی، تاکسی روباتی Zoox به طور ویژه برای رانندگی خودمختار و مستقل در محیط های شهری شلوغ ساخته شده است.

این خودرو با طول تنها 3.63 متر، کوچک ترین تاکسی روباتی در صنعت خودروسازی به حساب می آید. این ماشین با فرمان های چهارچرخه و ویژگی رانندگی دوطرفه تولید شده است، اما هیچ فرمان جلویی در آن مشاهده نمی شود. این خودرو همچنین فاقد صندلی استاندارد بوده و مسافران آن باید در مقابل یکدیگر بنشینند (درست مثل کابین یک تراموا). علیرغم اندازه کوچک خود، تاکسی روباتی Zoox می تواند به سرعت 75 متر بر ساعت دست پیدا کند. انرژی این ماشین از طریق دو باتری مجزا تامین می شود که پیش از تخلیه و نیاز به شارژ مجدد، امکان حرکت خودرو تا 16 ساعت را میسر می کنند. بنابراین یک تاکسی روباتی از انرژی کافی برای انجام کارهای روزانه برخوردار است.   

کابین مسافرین علاوه بر طراحی غیرعادی، دارای ویژگی های امنیتی منحصر به فردی است، که از جمله آن ها می توان به یک سیستم ایربگ خاص دوطرفه اشاره کرد. تمام چهار صندلی موجود در این کابین، از حفاظ امنیتی پنج ستاره در صورت بروز حادثه بهره مند هستند. این ماشین به واسطه سسیستم رادار، دوربین و LIDAR خود، به میدان دید 270 درجه از هر چهار گوشه دست پیدا کرده و عملا احتمال وجود نقطه کور را از بین می برد.

تاکسی روباتی Zoox به تازگی در شهرهای لاس وگاس، سان فرانسیسکو، کالیفرنیا و فاسترسیتی مورد آزمایش قرار گرفته است. البته زمان آمادگی کامل این خودروها برای سوار کردن مسافران هنوز مشخص نیست. طبق گزارش رسانه خبری بلومبرگ، آمازون قصد دارد تا یک سرویس سواری مبتنی بر اپلیکیشن را در کنار خطوط اوبر (Uber) و لیست (Lyft) راه اندازی کند، اما ظاهرا هیچ اقدام تجاری در سال 2021 صورت نخواهد گرفت.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر