ردیت با خرید پلتفرم دابسمش، رقابت با تیک‌ تاک را آغاز می‌کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

دو روز پیش، ۱۳ دسامبر (۲۳ آذر)، ردیت در وب‌سایتش اعلام کرد که اپلکیشن ویدئومحور دابسمش را خریده است. دابسمش همانند تیک‌تاک، اپلیکیشن رقیب و غول اشتراک‌گذاری محتوای ویدئویی، امکان تولید ویدئوهای کوتاه را برای کاربران فراهم می‌کرد. ناگفته نماند ردیت مبلغ خرید دابسمش را فاش نکرده است. ردیت در وب‌سایت اصلی‌اش درباره‌ی قرارداد جدید نوشت:

ابزارهای ساخت ویدئو‌ دابسمش با وب‌سایت ردیت ادغام می‌شود تا تولیدکنندگان محتوای این وب‌سایت بهتر بتوانند افکار و ایده‌هایشان را به‌اشتراک‌ بگذارند. مأموریت دابسمش ارتقای تجربه‌ی تولیدکنندگان محتوایی است که در پلتفرم‌های دیگر مطرح نشده‌اند. دابسمش پس از پیوستن به ردیت، پلتفرم و برندش را حفظ می‌کند.

ردیت از سال ۲۰۱۷ پشتیبانی از ویدئوهای بارگذاری‌شده‌ را آغاز کرد. در پلتفرم یادشده، بیشتر محتوای متنی به‌اشتراک گذاشته می‌شود و ابزارهای ویرایش ویدئو آن محدود است و بسیاری از ویدئوها پس از بارگذاری در پلتفرم‌های دیگر در ردیت منتشر می‌شوند. حال، خرید دابسمش می‌تواند به تکمیل ابزارهای مربوط به محتوای ویدئویی ردیت کمک کند. به‌دنبال معامله‌ی اخیر، کل اعضای تیم، ازجمله سوشیت داش و جوناس دروپل و تیم اسپکت، هم‌بنیان‌گذاران دابمسش به ردیت ملحق می‌شوند.

سوشیت داش، هم‌بنیان‌گذار و رئیس دابسمش گفت:

در سال‌های ساخت و توسعه‌ی دابسمش، نقش ویدئو در ایجاد خلاقیت و شروع تعاملات و ارتباطات عمیق‌تر بین جوامع را درک کردیم. راهمان را برای ارائه‌ی محصولات ویدئویی بهتر برای کاربرانمان و اکنون کاربران ردیت ادامه می‌دهیم. همچنین در جامعه‌ی روبه‌رشد دابسمش، به ایده‌ی ایجاد ارتباط بین سازندگان با موضوعات و علایق گوناگون باور داریم؛ موضوعی که ردیت در آن پیش‌گام است.

به‌گزارش تک‌کرانچ، دابسمش در‌مقایسه‌با تیک‌تاک، سهم کمتری از بازار ویدئوهای کوتاه آمریکا را ازآن خود کرده است. سوشیت داش در گفت‌وگو با وال‌استریت ژورنال، تعداد کل کاربران این اپلیکیشن را فاش نکرد؛ اما گفته می‌شود روزانه‌ حدود ۳۰ درصد از کاربران دابسمش برای تولید محتوای ویدئویی از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند و هر ماه، ویدئوهای‌ منتشرشده در این پلتفرم به بیش از یک‌میلیارد بازدید می‌رسد. همچنین دو هفته‌ پیش، ردیت تعداد کاربران روزانه‌ی پلتفرمش را ۵۲ میلیون نفر اعلام کرد که ظاهرا این تعداد رشد سریع را تجربه می‌کند.

کاربران معروف تیک‌تاک را افراد سفیدپوست تشکیل می‌دهند؛ درحالی‌که دابسمش به داشتن کاربران سیاه‌پوست و آمریکای‌لاتین مشهور است. ادغام این اپلیکیشن با وب‌سایت ردیت می‌تواند میزبان کاربرانی باشد که در پلتفرم‌های دیگر دیده‌ نمی‌شوند. ردیت یکی از دلایل خرید دابسمش را تنوع کاربران آن اعلام کرد. گفته می‌شود کاربران دابسمش را حدود ۲۵ درصد جوانان سیاه‌پوست آمریکا و ۷۰ درصد بانوان تشکیل می‌دهند.

اوایل سال ۲۰۲۰، ردیت اعلام کرد تمام تلاش خود را برای مسدودکردن نفرت‌پراکنی‌ها در پلتفرمش به‌کار می‌گیرد. چند ماه پیش و پس از کشته‌شدن شهروند سیاه‌پوستی به‌نام جورج فلوید، الکسیس اوهانیان از سِمَت خود در هیئت‌مدیره ردیت استعفا و از اعضا درخواست کرد فرد سیاه‌پوستی را جایگزین او کنند. اکنون مایکل سیبل، مدیرعامل Y Combinator، به‌عنوان جایگزین اوهانیان در ردیت فعالیت می‌کند.

در ادامه بخوانید:

با افزایش محبوبیت و رشد کاربران تیک‌تاک، تعدادی زیادی از شرکت‌های حوزه‌ی شبکه‌ی اجتماعی تلاش می‌کنند با این پلتفرم رقابت کنند که اکنون ردیت به آن‌ها اضافه شده است. با آغاز بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا و خانه‌نشینی مردم، میزان دانلود اپلیکیشن تیک‌تاک از فروشگاه‌های اپ استور و پلی استور از مرز دومیلیارد بار عبور کرد. اوایل سال جاری میلادی، اینستاگرام قابلیت تولید ویدئوهای کوتاه موسوم به Reels را به پلتفرمش افزود. همچنین، یوتیوب برای رقابت با اینستاگرام و تیک‌تاک ویژگی Shorts را برای ساخت ویدئوهای کوتاه عرضه می‌کند.

دونالد ترامپ به‌بهانه‌ی به‌مخاطره‌‌افتادن اطلاعات کاربران آمریکایی، اپلیکیشن تیک‌تاک را تحریم و فعالیت آن را در این کشور ممنوع کرد؛ بااین‌حال، این موضوع رشد اپلیکیشن تیک‌تاک را متوقف نکرد. دولت ترامپ سپس اعلام کرد تیک‌تاک در صورتی می‌تواند در آمریکا به فعالیتش ادامه دهد که بایت‌دنس، شرکت چینی مالک تیک‌تاک، واحد کسب‌وکار این اپلیکیشن در آمریکا را به شرکت‌های آمریکایی بفروشد. باتوجه‌به تعداد کاربران درخورتوجه این اپلیکیشن چینی در آمریکا، شرکت‌های زیادی تمایل خود را به خرید آن اعلام کردند که در میان آن‌ها، شرکت نرم‌افزاری اوراکل و والمارت، غول خُرده‌فروشی، موفق شدند وارد مذاکره برای خرید تیک‌تاک شوند؛ البته مذاکرات فعلا نهایی نشده‌ است.

دابسمش فعالیتش را از سال ۲۰۱۵ به‌عنوان اپلیکیشنی برای صداگذاری روی‌ ویدئوها و لب‌خوانی آغاز کرد. در آن زمان، امکان ارسال ویدئوهای ساخته‌شده در دابسمش وجود نداشت و کاربران می‌توانستند ویدئوهای ساخته‌شده را ذخیره کنند. پس از کاهش محبوبیت این پلتفرم در سال ۲۰۱۷، تیم دابسمش اپلیکیشن را به سبک Musically بازطراحی کرد. ناگفته نماند ادغام Musically با بایت‌دنس در سال ۲۰۱۸، به رشد چشمگیر تعداد کاربران تیک‌تاک کمک کرد و از آن زمان، محبوبیت این اپلیکیشن بیشتر شد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر